fredag 13. mars 2009

Samferdselspolitikk eller distriktspolitikk

Takket være finanskrisen kan regjeringen pøse på med penger til nyttige og populære tiltak. I dag lanserer regjeringen Nasjonal transportplan, som viser at det skal brukes 322 milliarder kroner til vei, tog og båt i årene 2010-2019. Det er 100 milliarder mer enn i den forrige transportplanen.

Vi kommer i tiden fram mot stortingsvalget til å høre mye skryt fra de rød-grønne partienes side om tidenes satsing på vei og jernbane. Så vidt jeg kan forstå er det ingen tvil om at den store pengebingen vi har til rådighet gjør at det nå blir tatt et krafttak på transportsektoren. Navarsete kaller planen det største løftet i moderne tid. Vel og bra, men egentlig kanskje ikke så mye å skryte av. Enhver regjering ville i dagens situasjon ha lagt fram en transportplan man kunne sagt det samme om.

Jeg merker meg imidlertid noen sider ved planen som sikkert vil bli diskutert. Blant annet er neppe den økte bruken av bompenger spesielt populært. Regjeringen regner med å skulle ta inn ytterligere 6 milliarder kroner årlig i bompengeinntekter i tillegg til de over 50 milliarder kronene som bilistene allerede betaler årlig. For eksempel skal den nye E18 gjennom Bamble, der det har vært svært mange dødsulykker, finansieres med 900 millioner fra staten og hele 1,7 milliarder fra bompenger. I Nord-Norge skal det skje en høyst nødvendig utbygging av E6. Her skal all finansiering komme fra staten, siden trafikkgrunnlaget er for lite til at investeringene kan dekkes inn av bompenger. Folk nordpå er sikkert glade for det. Sørpå kan folk glede seg med dem, men er samtidig kanskje ikke like glade for alt de der må betale for å kjøre på veiene.

All forbedring, ikke minst av mulighetene for kollektiv transport, er bra, enten det skjer i nord eller sør, øst eller vest. Spørsmålet er imidlertid om regjeringen tar tilstrekkelig høyde for den kraftige befolkningsveksten som vil skje i de største byene i de neste årene. Man regner med at innen 20 år vil de største byene ha en befolkningsvekst på 40 prosent. Det betyr for Oslo og Akershus en halv million flere bilturer hver dag. Med andre ord, tar regjeringen tilstrekkelig hensyn til behovene til en stadig større del av befolkningen?

Jeg kjenner meg ikke sikker. Dertil tror jeg de har alt for mye rett de som hevder at samferdselsinvesteringer i Norge er vel så mye distriktspolitikk som samferdselspolitikk. To BI-professorer som har studert hvordan norske politikere har bevilget veikroner i løpet av en 30-årsperiode, mener å kunne påvise at politikerne satser veipenger der det gir politisk effekt, ikke der det er størst behov.

5 kommentarer:

Felix sa...

Vel... regjerings transportplan er en stor vits, dette er kun DISTRIKSTPOLITIKK.
For å si det som taxisjåføren i Bardufoss sa for 3 uker siden, veiene nordpå er fantastiske når vi tar hensyn til hvor mange som bruker dem, mens Dere søringa har meget dårlige veier og det er jeg helt enig i.
Selv bor jeg på Nesodden og dit kom jeg i 1960.
Veiene på Nesodden har det ikke skjedd noe med på disse 49 årene, det er en skam. Det bor tross alt 17000 personer der. Hadde dette vært i DistriksNorge, så hadde Nesodden i dag hatt flotte veier, bro og tunell.
Skjep dere politikere.

Anonym sa...

Taxisjåføren på Bardufoss kjører på de beste veiene i Nordnorge, ettersom veiene der er bygget for å ta unna store militærkolonner. Situasjonen er en helt annen på veier i Finnmark med skiltede møteplasser, for ikke å snakke om E6 i Nordland, med ferge og flere steder hvor man må stanse for møtende trafikk.

Oppgraderingen av E6 skal føre til at det blir 50km ekstra (en dråpe i havet) som blir bra nok til i det hele tatt å få gul midtstripe. Kjøretiden Bodø-Tromsø (56 mil pluss ferge) skal reduseres med 30 minutter.

At det hele skal skje uten bompenger er sludder, i Narvik skal ett prosjekt (2,2 milliarder) finansieres 75% med bompenger, et annet (450 millioner) 100% med bompenger. Her skal 20 av de 30 minuttene spares inn. De resterende minuttene tas hovedsaklig ved et bompengeprosjekt utenfor Tromsø.

Totalt kommer hele veisatsingen i nord på 10 milliarder, også dette en dråpe i havet sammenliknet med f.eks Oslopakke 3, til 53 milliarder + ventede overskridelser på minst 50%.

At Nesodden trenger bedre veiforbindelser er jeg enig i, men å kalle en transportplan hvor kruttet svis av på firefeltsvei og dobbeltspor rundt Oslo, Stavanger og Bergen for distriktspolitikk er bare latterlig kunnskapsløst.

God helg!

Oddbjørn sa...

Til ad: Takk for informativ og betimelig kommentar! Jeg beklager en alt for unyansert formulering om bruk av bompenger i Nord-Norge. Når det gjelder din kommentar om at veisatsingen i Oslo-området representerer et hav i forhold til en dråpe i Nord-Norge, tror jeg nok meningene fortsatt vil være delte. Alt er relativt, heter det.

bekkis sa...

Oslohatet i Norge er sterkere enn kjønnsdriften. Jeg blir forbannet over at de ikke kan bygge der folk bor, men slik blir det når sosialistene styrer.

Anonym sa...

Nå er vel denne (og enhver annen ansvarlig regjering) i dagens situasjon mest opptatt av prosjekter som er kommet såpass langt i forarbeider at de lar seg begynne fortest mulig?