torsdag 26. mars 2009

Det er lov å gjøre dumheter

Noen hisser seg opp over at Politiets Fellesforbund bruker samme informasjonskonsulent som Frp. Tor Mikkel Wara er ikke bare tidligere stortingsrepresentant for Frp, men regnes som en av partiets viktigste strateger som Siv Jensen hører på. Arne Johannessen i Politiets Fellesforbund sier at Wara er en av mange som gir ham råd. I høst fikk Wara nesten 90.000 kroner for råd i forbindelse med den store politiaksjonen. Riktig nok er informasjonskonsulenter kjent for å ta seg rimelig godt betalt, men med et slikt honorar antar jeg Wara er en meget viktig person i politiforbundets rådgivergruppe. Det har derfor litt karakter av roøvelse når Johannessen prøver å bagatellisere Waras rådgiverrolle.

Men hva så? Noen ser ut til å mene at Waras dobbeltrolle er problematisk. Ja, kanskje det. Men for hvem? Ulovlig er det ikke. Etisk betenkelig? Tja. Skjønt når forholdet er kjent, er jeg heller ikke så sikker på det. Derimot er jeg overbevist om at i hvert fall Politiets Fellesforbund gjør noe dumt når de velger en strategirådgiver med en så nær tilknytning til et politisk parti. Det gjør i hvert fall meg skeptisk til politiforbundets argumenter, og bidrar neppe til å øke sympatien for politiforbundets kamp i de andre partiene.

Det er lov å opptre dumt. Jeg skjønner litt bedre hvorfor Politiets Fellesforbund ikke har vært spesielt heldig med sine aksjoner det siste året.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Hva mener du med at politiet ikke har vært særlig heldig med sine aksjoner det siste året?

Oddbjørn sa...

Jeg viser til bloggen min 29. januar i år, og at politiet etter min mening ikke har oppnådd særlig mye etter sine aksjoner.

Liv-Marit sa...

Tror iallefall at de har mye goodwill i det norske folk. Og jeg tror ikke den er blitt mindre av aksjonene. Synes faktisk at de har klart å komme frem med et veldig klart budskap.

Anonym sa...

Kan ikke se at du nevner annet enn det samme som som media har gjentatt til det kjedsommelige; at politiet bedriver sykemeldingskampanjer- nevn et tilfelle; at det er overtidsnekt- det er ingen som nekter å jobbe overtid, men ingen gjør det frivillig lenger; og sist men ikke minst utrykningsvegring- skjønner ikke hvor du har den påstanden fra....:)