mandag 18. mai 2009

Nesten ikke til å tro

Dagbladet forteller en historie som det hadde vært vanskelig å tro på, hadde det ikke vært for at den er godt dokumentert. Etter at et norsk-pakistansk par i 2007 inngikk ekteskap, er det sendt ut 14000 sjikanerende brev om paret. Brevene er sendt til privatpersoner, moskeer, innvandringsorganisasjoner og profilerte norskpakistanere og paret selv. Ifølge Dagbladet er innholdet så grovt og krenkende at det ikke kan gjengis. Et enkelt regnestykke tilsier at det kan ha kostet over 100 000 kroner å sende ut de sjikanerende brevene. Det eneste vi får vite om årsaken, er at paret giftet seg av kjærlighet, noe som ikke skal ha falt i god jord hos en del av jentas familie. Generalsekretæren i Islamsk Råd sier til VG at han ikke kjenner til brevene, som altså er sendt ut i et antall av 14000. Jeg må tro ham på hans ord, men Islamsk Råds mangelfulle kunnskap reiser spørsmålet om hvilken kontakt rådet har med grasrota.

Politiet har etterforsket saken, men har ikke kommet noen vei og har henlagt den etter bevisets stilling, som det heter. Saken er nå anmeldt på nytt. Selv om politiet lider under ressursmangel, er det vanskelig å akseptere at man ikke skal komme til bunns i saken og få stilt de som står bak til ansvar. To unge menneskers liv kan stå i fare for å bli ødelagt av denne fryktelige trakasseringen.
Oppdatering 27. mai: Ifølge Dagbladet har politiet henlagt saken på nytt.

22 kommentarer:

Anonym sa...

dette overrasker meg overodet ikke.greit at det kommer fram i dagen da dette nok ikke er noe enestaaende tilfelle.her i nederland,hvor jeg holder til,blir ex-muslimer truet utstott og trakasert.jeg synes de er modige som har the guts til og bryte ut av denne livskvelende,fordummende trosretningen.

Anonym sa...

Dette er hva pakistanere kaller integrering i samfunnet. Totalt forkastelig holdning og den er alvorlig avslørende. Hvis slike systemer skal få lov til å fungere så kan en bare kaste hele det fler-kulturelle samfunn i bosskassen , først som sist, for det er der det kommer til å ende med en slik holdning fra de som kommer for å oppholde seg i et annet land. Skummelt og skremmende.

Anonym sa...

Når skal vi begynne å kaste slike utskudd av noe dritt til helvete ut av landet. Må da finnes fingeravtrykk eller lignende. Folk å avhøre. Et eller annet..
Neida, PST liker jo å samarbeide med slike uønskede mennesker... Hva skal vi snart med politi??

Anonym sa...

Hva med å vise vår avsky over slike handlinger og holdninger ved at flest mulig mennesker sier sin mening om at dette aksepterer vi ikke i Norge. La oss sende en liten "mobbepakke" tilbake. Ikke til brevskriverne, men klart å tydelig ta avstand i media.

Anonym sa...

Brevskriveren er åpenbart venstrehendt (ut i fra konvolutten til Aslam Ahsan)..et ørlite spor?
VH Nancy Drew

Anonym sa...

Helt patetisk.Folk burde få lov å gifte seg med den man vil.Og hvorfor i all verden skal de skape så mye stress og smerte for andre? De burde få seg et liv.

Wakas Mir sa...

Har ikke noe med å være Pakistaner å gjøre.. Drittsekker finnes overalt. De som er bak dette bør settes bak buret.. simple as that. Man trenger ikke dra inn religion over alt..

Anonym sa...

Det pakistanske samfunnet må bestemme seg om de ønsker integrere seg i Norge. Antagelig må man begynne med å få kastet ut imamene som uten tvil bidrar. Man må stoppe alle kravene som vi oppfatter som snikislamisering og vi må slutte å bygge moskeer for dem. Vi vet nå at dette allikevel ikke er hellige hus for tilbeding. Moskeene blir brukt i Norge som ellers i vestlige land til planlegging av terror. Så lenge vi har politikere som ser gjennom fingrene med det ovennenvte er det som å gi dem grønt lys til å fortsette med denslags saker og andre. De må STOPPES!

Anonym sa...

Hehe morsomt å se hvordan folk ordlegger seg her. Jeg synes hele saken er patetisk og latterlig, men forstår godt at dem som blir uthengt føler seg utrygge. Det jeg mener å si er at det er utrolig å forestille seg hvordan noen engang kan komme opp med noe så unødvendig som å sende ut slike brev. Da det er sagt at jeg på ingen måte kan støtte handlingen, reagerer jeg likevel på hvordan folk her kommentarer saken. "Når skal vi begynne å kaste slike utskudd av noe dritt til helvete ut av landet" skriver en Anonym. Hvordan skal vi da kaste ut norske statsborgere? Eller "Det pakistanske samfunnet må bestemme seg om de ønsker integrere seg i Norge" som en annen (eller samme) anonyme skriver. Hvem er det pakistanske samfunnet da? Jeg anser meg selv som en normal norsk kvinne, men har foreldre fra Pakistan. Dermed kaller jeg meg ofte for norsk-pakistaner også. Ikke har jeg særlig mye med pakistanere å gjøre til vanlig, uten at jeg selvfølgelig ikke har noe spesielt imot folk med samme (eller lignende) bakgrunn som meg selv. Men inngår jeg da i dette pakistanske miljøet som nevnes her? Hvis ja, så kunne det ha blitt en veldig spennende diskusjon. Jeg føler personig på ingen måte at jeg er noe mindre norske enn DEG! Er det rart å se at folk kan ha problemer med å integrere seg da, når folk har slike holdninger til folk med minoritets bakgrunn? Uansett hvor integrert man er, så er det ikke godt nok. Selv om man fordømmer handlinger som noen andre står for, så må du likevel svare for det andre har gjort. Synes det hele er ironisk jeg. "Snikislamisering" på toppen av det hele! Haha, det er min personlige favoritt.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Ja,ja....dødstrusler og andre trusler er vel kriminelle handlinger, og derfor må politiet ta affære og pågripe hovedpersonene bak trusselbrevene.
Deretter bør brevskriverne idømmes 20 års ubetinget fengsel....

Anonym sa...

..kom forresten på en sak som sto omtalt i VG for noen år siden. En (etnisk norsk)forsmådd kvinne fra min hjemby sendte sjikanebrev om sin eksmann til alle hustander i hans nye hjemkommune. Tror det ble 4-5000 brev til sammen. Altså- det er ikke bare pakistanere som har skrivekløe.

Anonym sa...

Hmm.
Det ser ut til at vi andre som fortsatt holder stand i Norge. Du vet, oss treiginger som er så uheldige å være føtt av etniske nordmenn i dette landet, vi vet snart ikke lenger hva som er rett og galt. Er det den pakistanske kulturen vi skal forholde oss til? Er det rasistisk og æreløst å ha en kjæreste vi har valgt selv?
Diskriminerer jeg pakistanerne i Norge hvis jeg går ut og drikker øl en vårdag? Uten at bror min passer på meg. Er det da min egen skyld hvis jeg blir voldtatt og banket opp av sinte pakistanske menn, for æresløs oppførsel?
Jeg er ikke sikker så lenger jeg.
Kanskje de pakistanske miljøene faktisk har rett i at vi nordmann må lære oss å bli siviliserte.
At vi ikke må provosere dem med vår løs slupne feiring av våren og sommeren.
Kan ikke våres edle politikere fra SV & AP vennligst komme med rettningslinjer for sømmelig adferd
slik at vi ikke provoserer og diskriminerer våres nye landsmenn med vår ekle norske kultur.

ps. Stoltenberg og Halvorsen, tenk på alle stemmene dere vil få om dere erklærer Islamsk kultur for gjeldene norm.

Monica 23 år.

Anonym sa...

Hmmm.... For meg ser det ut til at mye ville vært vunnet hvis de islamofobe kommentatorene her hadde gjort en innsats for selv å bli integrert... ved f.eks. å se å lære seg språket!

"...oss treiginger som er så uheldige å være føtt av etniske nordmenn i dette landet..."

Er det bare føttene de har fått fra sine foreldre? ;)

Anonym sa...

Politiet og det norske storsamfunnet må ta inn over seg at vi er et multikulturelt samfunn med de enorme problemer det har medført og som vil skape større motsetninger mellom grupperinger i fremtiden! Stammekulturen har i høyeste grad fått rotfeste i Norge - det er den nye kulturarven våre fremtidige generasjoner må forholde seg til – dette som følge av flyten med nye landsmenn (fra Pakistan Afghanistan, Somalia etc). Pakistanernes æreskodekser bør øyeblikkelig under lupen. Det var ingen etnisk nordmann som sto bak truslene, men en eller flere fra ulike stammer i landsbyen der brudeparet kommer fra. Stammesamfunnet der bruden og mannen er fra er delt inn i kaster(klasser) Det sier mye om det pakistanske kastesystemet - da det er et rigid rangsystem blant annet - om hvem som får lov til å inngå ekteskapet seg i mellom. Vel, stammelovene lever i en parallellvirkelighet her i Norge. Inkorporeringen i storsamfunnet lider under ballasten fra pakistanernes føydale rangsystem. Politikerne bør være obs på dette og ta de riktige steg for å unngå en total kulturkrig.
Hilsen Lisa

Anonym sa...

hmm lurer på hvordan politiet ville reagert viss jeg som etnisk nordmann hadde kommet med drapstrusler mot naboen og kona hans?
Tviler egentlig på at de ville henlagt saken.

Anonym sa...

Jeg har bare ett spørsmål...hva gjør egentlig politiet?

For meg virker det som om de henlegger alt av tyverisaker(med videobevis), voldssaker, trusler, voldtekter(med bilde og adresse på gjerningsmann) m.m.

Er det slik at de kun prioriterer sakene som gir god statistikk(forfølge ungdom med mikroskopiske mengder narkotika) og penger(trafikkontroller og urinering på offentlig sted)?...

Rune sa...

Til deg som lurer på hva politiet egentlig gjør. Tror du virkelig det er slik politiet selv vil ha det?? Tror du alle som jobber i politiet sitter med beina høyt hele arbeidsdagen? Arbeidsoppgavene blir for mange, rett og slett. Så enkelt er det!!
Riksadvokaten bestemmer hva som skal prioriteres, resten begrenser seg selv i forhold til ressurser... Politikerne og folket ellers får det politiet man betaler for...

Rune sa...

Videre til deg som kritiserer politiet... Du skriver; "på meg virker det som...". Det er da enda godt at du skriver det da, siden du tydligvis ikke har greie på hva som faktisk er prioritert hos politiet. Ørsmå narkotikasaker er faktisk ikke prioritert særlig høyt. Men man kan da ikke se bort fra det problemet heller!?

Trafikksikkerhetsarbeid er selvfølgelig prioritert noe, selv om det faktisk i mange tilfeller må vike for andre oppgaver. Men der har man altså UP som i hovedsak tar seg av trafikk. Er veldig populistisk å si; "politiet gjør jo ikke annet enn å ta lovlydige borgere langs veiene..." Vel, dersom man var så lovlydig, ble man vel ikke tatt da? Med tanke på at det dør omtrent 300-400mennesker i trafikken årlig, så skulle det vel bare mangle at man prioriterer det litt! Trafikkulykker skaper ufattelige mennesklige tragedier, i tillegg til å koste samfunnet milliarder.

Voldssaker og voldtekter er selvsagt høyt prioritert. Men vi lever i en rettstat, hvor det faktisk skal ligge meget sterke bevis til grunn for en dom (slik må det nødvendigvis være også...jeg er i hvert fall glad for det). Dermed så blir en del slike saker også henlagt, fordi det viser seg at det er umulig å bevise.

Anonym sa...

Førstemann som kommenterte bloggen skrev: 'Dette overrasker meg overhodet ikke'. Helt sant, det overasker heller ikke meg. Jeg leser nettaviser hver eneste dag siden jeg har en jobb der jeg bruker pc og får derfor med meg de aller fleste nyheter.
Liste over ting som ikke overrasker lenger når man surfer:
- Stigmatisering.
Jeg kom til Norge fra Pakistan da jeg var åtte år ( i 1993). Da følte jeg meg annerledes, i 2009 føler jeg meg forsatt like annerledes, men kun på nettet. Jeg kan telle på EN hånd hvor mange ganger jeg har følt meg trakassert på grunn av hudfarge, religion og kultur i det virkelig liv, mens jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger det har skjedd meg på nettet.
Dere jævla skaprasister (ikke alle, men mange av dere som leser dette går under den betegnelsen) lar jo aldri sjansen gå fra dere.
Mange kommenterer jo kun saker som omhandler innvandrere og det kun for å lire fra seg noe bullshit om hvor uansvarlige, dumme, kriminelle alle innvandrere er.
Det blir for dumt. Integrering betyr tilpasning, altså må alle grupper i samfunnet endres, ikke kun de brune.

Inntil videre får jeg føle meg annerledes, heldigvis kun på nettet :)

Hurra for ytringsfriheten og at den allminnelig nordmann ikke er like fiendtlig innstilt som den allminnelige nordmann på nettet.

Anonym sa...

forstemann som kommenterte bloggen sier videre:jeg baserer ikke mine meninger kun paa hva jeg leser paa nettet og i media forovrig,men ogssa paa personlige erfaringer.til daglig omgaas jeg med mennesker fra mange nasjonaliteteter og trosretninger{baade paa jobb og privat}.jeg skaprasist?jeg har da to mulattbarn! hilsen clawdia

Anonym sa...

Det er ikke normal adferd å sende ut 14 tusen slike brev,- noen lider av tvangstanker og er helt opphengt..et meget sykt menneske. Og her i landet får jo psykisk syke lov å trakassere, true og mobbe alt de vil,- dessverre.