lørdag 7. februar 2009

Slumsete redaksjonelt arbeid

Dagbladet trykker i dag en kronikk over en hel side – ”Reklamen vil redde oss” – som angivelig skal være skrevet av den kjente reklamemannen Kjetil Try. Men så viser det seg at Try slett ikke vedkjenner seg artikkelen. Kronikken er helt ukjent for ham. Det er ikke han som har skrevet den. Det hele er en bløff fra en eller annen person som har utgitt seg for å være Try.

Utrolig kjedelig for Dagbladet, selvfølgelig, og debattredaktøren legger seg da også helt flat – og beklager så godt han kan. Avisa har ikke sjekket godt nok, og resultatet av slumsete redaksjonelt arbeid er at avisa sitter igjen med svært pinlig sak. Det er når man ser slikt som dette det blir lettere å forstå hvorfor det går så nedover med Dagbladet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig kult at dette er mulig. Da kan jo hvem som helst skrive hva som helst bare ved å utgi seg for å være noen andre. Dette bringer mange ideer opp om hva jeg kunne tenke meg å skrive om...

Tor-Åge sa...

Såvidt jeg forsto, var "brevet" sendt inn pr mail, via en falsk mail adresse som var opprettet. Det er jo som kjent intet problem, (såfremst den aktuelle adressen er ledig), og opprette f.eks kongen@hotmail.com eller kongen@gmail.com. Littegrann større utfordring om du vil lage Ola.Nordmann@online.no , men latterlig enkelt det også. Ett noenlunder kjent profilering og reklamebyrå er vel ClearChannel, og hva om jeg oppretter c1earchannel.com og lager mail adressen markedsjef@c1earchannel.com og sender ut mailer ?

Det er to måter media kan autentisere slike kilder på primært sett.
1) Retroaktivt, ved at man ringer opp personen (via tlf nr fra gulesider/telefonkatalogen, IKKE mobil nr i mailen), og verifiserer at han/hun faktisk har sendt mailen.
2) Sertifikat som autentiserer mailen opp mot den avsendern vie offentlige organ som verifiserer at avsender er den han er.

1) er jo enkel, men koster endel ekstra tid for de folkene som må gjøre den jobben.
2) vil hjepe til med å forhindre endel andre problem på sikt, slikt som spam :), men det virker ikke som det er så mange som har lyst å bekjempe spam rundtom i verden.