lørdag 7. februar 2009

Pensjonister som blogger

Bloggene er i stor grad de unges arena. Det oppfattes visst som litt spesielt at folk som har nådd pensjonsalderen skriver blogger. Antagelig er det heller ikke så mange i denne alderskategorien som ytrer seg gjennom denne kanalen. Men det finnes da noen, og avisa Vårt Land inviterte tre av oss til en prat.

Møtet med gamle venner var både morsomt og interessant. Vi var enige om at også folk som er over sin første ungdom, burde bruke den muligheten som bloggen representerer, til å delta i samfunnsdebatten. Bloggen passer jo aldeles utmerket for nettopp sånne som oss, vi som er ute av ”business” så å si, men som likevel ikke behøver å være helt ute når det gjelder kunnskap, innsikt og visdom. Om det var de tre herrer som møttes i Vårt Land naturligvis helt enige!

Jeg utfordrer flere av min generasjon til å bli med i bloggersamfunnet. Nettet er ”meningsmediet” fremfor noe i dagens samfunn. Det er morsomt å skrive blogg. Som jeg har skrevet før: Å skrive blogg skjerper oppmerksomheten. Å formulere sine tanker og meninger skriftlig bidrar til å holde de små grå i gang.

Mange mennesker som har levd noen år, kvier seg fordi de mener de ikke takler det rent tekniske med å komme på nett. Men det er mye, mye lettere enn mange tror. Å opprette en blogg som den du nå leser, er bokstavelig talt gjort på en-to-tre. Klikk på ”Opprett blogg” øverst til høyre på denne siden og følg anvisningene. Og selvfølgelig er jeg frimodig nok til å anbefale deg å følge denne bloggen. Det kan du til og med fortelle andre at du gjør ved å klikke på ”Følg denne bloggen” over bildene i spalten til høyre, og følg anvisningene.

1 kommentar:

Are Karlsen sa...

Jeg leser mye av det du skriver med stor interesse. Dine Twingly-linker hos f. eks. VG er nyttig.

Jeg synes bloggene utgjør et viktig korrektiv til Mainstream Media.