torsdag 12. februar 2009

Skrik i frustrasjon

Norge har vunnet en fotballkamp. Dog ikke hvilken som helst kamp. For første gang siden den berømmelige kampen under Berlin-OL i 1936 har det norske fotballandslaget slått Tyskland. Jo, det er stort. Kanskje går vi mot tider da vi igjen ”gir alt for Norge”? Mirakelmannen Drillo, som bare ser alderen som eneste likhetspunkt med Snåsamannen, blir geniforklart og kreves utnevnt til landslagstrener til evig tid. Litt kritikk mot sin forgjenger tillater guruen seg også. Gamle Drillostjerner skriker over seg av begeistring. Jeg for min del skriker i frustrasjon over en policy som hindrer folk i å få se kampen. Er nesten, men altså bare nesten, enig med dem som sier at dette blir som å sende 17. mai-toget på betal-TV.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Å gå så langt som enkelte som sammenligner det med 17-maitoget på betal-tv, gjør heller ikke jeg. Det er temmelig stor forskjell på feiring av en frigjøringsdag og et gjeng som tjener til livets opphold på fotballbanen.

Jeg har ingen problem med å forstå TV2s politikk når det gjelder tippeligaen. De har betalt veldig godt for rettighetene til å sende norsk toppfotball og har sin fulle rett til å ta betalt for produktet.

Men når det kommer til landslaget, så mener jeg som veldig, veldig mange andre at dette bør gå på en riksdekkende kanal som alle har tilgang til. Om det er tv2 eller nrk (eller noen andre kanaler for den saks skyld), bryr jeg meg ikke mye om. Men alle bør få se dette uten å måtte binde seg til en 3-måneders avtale.

Både tv2 og NFF bør gå i seg selv og tenke over om det er slik det bør være. Det norske landslaget har slitt i skikkelig motvind de siste par årene og da gjemmer du det ikke vekk for allmenheten.

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Lasse sa...

17-mai-toget på betal-TV hadde vært en fin ting.

Men utover det, er det ikke annet enn dette å forvente - fotball er en vare hvor "produsentene", altså spillerne, tjener omtrent like mye som Liechtenstein i året, og hvor eierne forventer vanvittige overskudd - enten vi snakker om russisk mafia eller Norges fotballforbund.

«De' haindle fårr my om pæng' i fottbailjn», sa Nils Arne Eggen på tidlig nittitall. siden har det bare akselerert. Og så lenge vi betaler, vil det fortsette med det. Til slutt vil fotball bli slikt som spilles for sultaner på lukkede baner, for de er de som kan betale mest.

Selv så jeg kampen på RTL, med kommentatorene fra P1. Kosta meg ikke noe ekstra. Ellers ser jeg kamper når de går på «vanlige» kanaler, og jeg ser miniputt-kampene hvor sønnen min spiller. Så, fotballunderholdning kan være gratis!

Mari sa...

Jeg er så enig så enig... landskamper burde gått på kanaler alle kan få inn. Norges landslag i fotball bør være noe hele befolkningen kan ta del i.

Anonym sa...

Lær av tyskerne , de sendte denne kampen på ARD, en gratiskanal og tysklands største kanal, der i gården finner ikke folk seg at landslaget sendes på en betalingskanal.