tirsdag 10. februar 2009

Kors på jakkeslaget?

Personlig synes jeg ikke spørsmålet om hvorvidt politifolk skal kunne få gå med hijab er noen stor sak. Politidirektoratet har et godt argument når de begrunner sin positive innstilling til bruk av hijab blant annet med ønsket om å rekruttere bredt og sikre at politiet representerer alle samfunnslag uavhengig av livssyn og etnisk bakgrunn. På den annen side er det ikke vanskelig å argumentere mot. Et strengt krav til en nøytral politiuniform er ikke unaturlig, noe Politiets Fellesforbund har framholdt med styrke. ”Kvinner som må gå med hijab i tjeneste er ikke klar for oppgaven, og bør ikke bli politi”, sier filosofiprofessor Gunnar Skirbekk.

Regjeringen har et problem når meningsmålinger tyder på at et flertall av befolkningen er skeptisk til ordningen. Når det meldes om motstand også i egne rekker, er det ikke umulig at vi står foran et nytt nederlag for regjeringen. I dag har Senterpartiets Ola Borten Moe gått imot forslaget. For min egen del savner jeg en grundigere gjennomtenkning av konsekvensene. Det er ikke unaturlig å spørre om man vil tillate andre markeringer av religiøs tilhørighet på uniformen. Det finnes for eksempel noen som kanskje ville markere en kristen identitet i form av et kors rundt halsen eller på jakkeslaget? Kanskje er sammenlikningen noe søkt. For kristne flest er det ikke noe ”must” å markere seg på denne måten, slik det er for muslimske kvinner. Men det kan være vanskelig å vite hvor man skal sette grensen når man først fraviker prinsippet om nøytral uniform.

Oppdatering: Hverken i Tabloid og i Redaksjon1 vil justisminister Knut Storberget vedstå seg sitt tidligere standpunkt om at hijab skal bli tillatt i politiet. Nå fossror han bort fra hva han sa for noen dager siden og unnskylder seg med at han vil vente på et nærmere forslag fra Politidirektoratet. Storberget viser igjen dårlig politisk håndverk, og begynner vel nå å bli en belastning for regjeringen.
Nå signaliserer også flere Ap-folk at de er kritiske, og muslimske kvinner er skuffet.
Og justisministeren har fortsatt tro på politihijab - eller har han ikke? Ikke helt lett å forstå hva den mannen mener. Mens religionshistoriker Kari Vogt mener politi-hijab er forsøket verdt.
Ny oppdatering: Nå kaster også Rune Gerhardsen seg inn i debatten og sier at hvis man ikke vil inn i politiet dersom man ikke får bruke hijab, så får vi leve med at disse personene ikke blir politifolk. Han krever at Killengreen beklager det han kaller ”feilskjæret”, og dersom ikke hun gjør det, så bør justisministeren gjøre det.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Berømmer et godt og saklig innlegg i en debatt jeg frykter fort kan gå av hengslene om den ikke allerede har gjort det. Flåsete bemerkninger om sameluer og pavehatter i andre blogger kan tyde på det.

Jeg er enig i at dette er et vanskelig spørsmål, og at det finnes gode argumenter både for og imot. Det viktigste motargumentet er at en politiuniform bør være politisk og religiøs nøytral.

Jeg har allikevel funnet ut at jeg i grunnen støtter innstillingen om å tillate bruk av et hodeplagg som dekker hår. Det er en selvfølge at denne utformes til å passe til uniformen og gjøres så nøytral som mulig. Hodeplagget skal oppfylle en funksjon og ikke være en markering av religion.

Jeg synes også det blir søkt å sammenlikne dette med å bære kors på jakkeslaget da kristendommen ikke har noen regler som påbyr dette på samme måte som f.eks. tildekking av hår i islam.

Å si at ”Kvinner som må gå med hijab i tjeneste er ikke klar for oppgaven, og bør ikke bli politi” vitner for meg om en nedvurdering av muslimske kvinner. Jeg vil anta at ei muslimsk jente som søker seg inn på politihøyskolen, klarer kravene der og fullfører utdannelsen også er i stand til å ta et reflektert religiøst standpunkt. Om hun ønsker å følge muslimsk tradisjon når det gjelder å dekke til håret sitt kan jeg vanskelig se at dette gjør henne lite egnet som politi.

Jeg er imidlertid enig i at det blir vanskelig å sette ei grense. Som sagt finner jeg utsagn om pavehatter o.l. tøvete, men spørsmålet om turban for sikher som ønsker å tjenestegjøre i politiet vil kunne dukke opp.

Anonym sa...

islam har ingen påbud om å dekke til håret.
Det finnes rundt 1 mrd muslimer -kun et fåtall "velger" å bære hijab.
Dette er en merkering av tilhørighet til det politiske islam; stikkord -Muslimbrødrene, revolusjonen i 1980....

Anonym sa...

Dette her er et klart eksempel på kulturkollisjon: ingen av partene gir etter av frykt til å miste sin identitet. Det er desverre slik at folk flest ikke er sikre på hvem de er og hvor de vil og søker tilflukt hos disse som likner dem mest.

Politiet her er trangsynt. Av rent uvitenhet mener de sikker av oppgaven deres er nærmere å være på vakt: en "krigs liknende tilstand" enn å være et/en verktøy/etat som sammarbeider med rettstaten.

Politiet opptrer politisk her og velger konfrontasjon i stedet for dialog: " vi håper av regjeringen vil snu" (sagt av en politimann med tusenvis av menn i våpen som når som helst kan sette regjeringen i sjakk)

Det er bare et spørsmål om omstendigheter for å sette på prøve hva de kan være i stand til når en ventre regjeringen er i makten (det fines riklelig med eksempler på dette: i Søramerika, Asia, Afrika, osv)

Politiet skal jobbe for å være en etat som skaper tilitt og ikke en uavhengig makt.

Standpunktet til politiet sier mye om hvordan de ser på de som de skal beskytte og tjene: en behandlig får en hvitt mann, helst norsk, en annen en utlending når den åpner munnen, og en helt annen, uten å måtte åpne munnen, en muslimsk kvinne med hodeplagg.

Hva er det de lengter etter når de gjennskaper de konfrontasjonene som gjør verden der ute så uhyggelig og utrygg?

Hva slags samfunnet vil de for oss? Et segregert eller et hvor alle kan leve sammen så bra som mulig?

Jeg lurer...

Bjørn Vidar Lerøen sa...

Du tar her opp en sak som har stor symbolverdi, og du peker på at utslaget av motstand er markert på meningsmålingene. Jeg vil si at motstanden er overraskende stor. Du har nok rett i at denne saken er for dårlig gjennomtenkt av de som har gitt grønt lys for et hodeplagg som virker fremmed for de fleste. Jeg er overbevist om at politiets autoritet ikke bare er knyttet til en uniform, men til en ensartet og alment akseptert uniform. Jeg tror vi alle må finne oss i at det på enkelte områder ikke kan gis avvik fra standard. Jeg tror at konklusjonen må være at vi har bare en politiuniform. Forøvrig er det interessant å tenke på at en flyvertinne i british Airways fikk avskjed fordi hun bar et smykke med kors i halsen.

Anonym sa...

Politiemblemet fremstår i dag med korset på kronen-helt nøytral er den altså ikke.

Anonym sa...

det finnes ingen gode argumenter for å skulle tillate slikt visvass i klesveien. Dette er bare tøv fra ende til annen. Hvis man ønsker å bli politi får man inrette seg etter de normer og regler som finnes og ikke forvente at andre skal endre seg etter dem. Hvis politikerene vedtar dette er de større idioter en man skulle tro (vel det skal vanskelig gjøres egentlig...) Det er VI, hvit etniske nordmenn som bor her, skal andre hudfarger og religioner bo her må de tilpasses seg og innordne seg etter vårt system. Hvis de ikke liker det , kan de dra et annet sted. Jeg er drita lei alle utlendinger som skal særbehandles inn i ditt og datt og få spesialhensin både her og der. Det er ikke normednn og Norges jobb å tilpasse seg innvandrere, det er innvandrere sin jobb å tilpasses seg oss. Nå må det bli slutt på tøv og idioti fra politikere og myndigheter.. hvis ikke ender det i katastrofe.. merk mine ord.

Anonym sa...

Så hvis du er enn sann troende på norønsk mytteleogi så kan du gå med viking hjelm!!!

Anonym sa...

Hmmm. Merkelig land(og verden) vi lever i.

Kansje på tide med ett nytt nasjonalflagg også, bare for å tilfredstille tidsånden.

Anonym sa...

Jeg har litt problemer med å forstå POD når de ønsker å tillate bruken av hijab til uniformen. Det er klart at dersom politiet skal kunne oppnå tillit hos befolkningen, må etaten bestå av politifolk som avspeiler befolkningen, og derfor er det nødvendig å ha personer med etninsk minoritetsbakgrunn i politiet.
Her gjør pod og politihøgskolen en god jobb. De har satt fokus på denne utfordringen, og man kan se at tallet på studenter med minoritetsbakgrunn har økt fra nesten ingenting for noen år siden, til 30 stk i årets kull. Jeg er derfor litt usikker på om det er nødvendig med et så drastisk virkemiddel som å endre på uniformsreglementet for å sikre seg bred rekrutereing til politet.
For å få flere søkere til politiet også søkere med minoritetsbakgrunn, bør man satse på andre virkemdiler som statusheving av politirollen, bedre lønnsvilkår osv.

Et annet argument som jeg føler taler imot at man bør tillate hijaben til uniformen, er at den kan virke fremmedgjørende for en stor del av befolkningen. Jeg tror mange assosierer hijaben med kvinneundertrykking. Det er et plagg som i mange tilfeller må brukes av kvinnen fordi de blir tvunget eller presset til å gå med det av familien.

Jeg tror derfor at det kan bli vanskelig for en politibetjent med hijab å utføre jobben, når hun blir møtt med slike tolkninger av publikum.
Det er klart at i enkelte situasjoner kan det være en fordel at hijaben er tillatt til uniformen, ved at kvinnelige politibetjenter med hijab kan få mer tillitt hos muslimer, men jeg tror at i de aller fleste situasjoner vil det være en klar ulempe.

Jeg er selv politi i oslo og kjenner til flere kvinnelig muslimske kolleger. Disse gjør en veldig god jobb, og jeg er glad for at det jobbes med å få inn flere dyktige muslimske kvinner i politiet, men å gjøre dette ved å åpne for bruk av hijab er mer skadelig enn formålstjenelig for politiet.

Anonym sa...

Jeg jobber i servicenæringen, og jobber med et par muslimske jenter. De har ingen problemer med at menn fra samme land kommer bort å spør f.eks hva koster denne varen. Men ifølge Koranen, så kan ikke en dame gå bort å snakke til en fremmed mann. (Enda hun jobber som selger i Norge) De gjør en glimrende jobb, de selger også til menn, men de må da først komme bort å snakke først. Har hørt at de får slengbemerkninger av andre innvandrere som sier 'hore' når de står å tuller og prater med Norske menn i en salgssituasjon. Helt utrolig i 2009 :-) Hvordan vil dette virke i Politiet, hvis en muslimsk dame skal arrestere en gutt fra b-gjengen, må hun da vente til han prater først :-)

Anonym sa...

Det er en utfordring at stadig mer av politikken føres etter følelser og ikke prinsipper. En slags har du lyst, har du lov holdning. Det kan naturligvis føles vondt for noen ikke å kunne bære hijab, men i ytterste konsekvenst er det også vondt for en tyv å ikke kunne stjele en bil, Det er bare en illustrasjon på at man kan ikke styre etter følelser at noe er vondt for noen. Prinsippet for et politi må være at en politimann på jobb kun skal representere ordensmakten - og ikke noen form for personlig markedsføring, hverken religiøst, politisk eller forretningsmessig. Man skal ikke kunne se på en politimann om han er kristen, muslim, hindu, homofil eller foretrekker ICA fremfor Rimi o.l.

Anonym sa...

Jeg er helt enig! Dette handler ikke om undertrykkelse eller rasisme, dette handler rett og slett om anstendighet. Det er greit at Norge står for ytringsfrihet og liberalisering, men det er svært viktig å skille mellom dette og uniformreglement. Hvis man skal la kvinner bruke hijab med politiuniform, må man også som du sier tillate kristne å bære "kors på jakkeslaget", sikhene å bruke hodeplagget de bruker osv. Hele poenget med uniformreglementer er å holde seg mest mulig nøytral! Virker som om folk med hijab er mer opptatt av å skape oppmerksomhet og poularitet enn å bruke sunn fornuft! Dere som ikke er enig i det jeg sier kan finne på å stemple meg som en rasist, derfor vil jeg påpeke at jeg selv kommer fra et ikke-vestlig land. Slutt å være så opprørsk med alt og alle bare fordi dere bruker hijab!

Anonym sa...

Noe å tenke på - Dersom jeg som rasist viser fingeren til en polititjeneste kvinne i uniform. vell da er jo saken klar, men dersom jeg viser fingeren til en polititjenestekvinne i hijab, er saken like klar da? Jeg kan argumentere for at det ikke var politiet jeg viste fingeren til, men til en muslimsk kvinne i hijab. bare en bemerkning og en tanke fra en rasist! =)

Anonym sa...

Hvorfor har ingen foreslått at man kan bruke Frelsesarmeens bonett til politiuniformen? Den er i det minste stilig. Eller turban? Eller kipa? Eller fez?
Noe av vitsen med en uniform er kanskje nettopp det - at den er uniform?
Nils-Petter Enstad

Anonym sa...

Kjære Anonym " Om hun ønsker å følge muslimsk tradisjon når det gjelder å dekke til håret sitt kan jeg vanskelig se at dette gjør henne lite egnet som politi."

Om hun er ute og kjører og skal toppe en mann og annholde han, hva gjør hun. ?

Strenges mulig regler, hun kan ikke snakke med han.

Enkle regler, kan ikke ta på, være i kontakt med, etc denne mannen.

Skal hun da gi personen som skal arrestere handgjernene og be han om og sette dem på selv, og sette seg inn i bilen ?


Er jo en politikvinne med muslimsk bakgrunn som selv bringer inn dette med Samelua og sånn sprøyt.

Jeg tror hun har rett.

I DAG har ikke hijaben noe i politiet å gjøre.

Anonym sa...

KG

Er det ikke slik at muslimske menn MÅ gå med "posebukse" fordi Muhammed skal gjenfødes av en mann? Hvorfor ser vi så få menn i slike bukser og hva vil politireglementet si til posebukse?

Anonym sa...

Kanskje nonnene også bør kreve noe form for tilrettelagt politiunifomering:)

Anonym sa...

hva er det med dere egentlig .. hva så om jeg er politi og går med hijab samtidig.. vil jeg gjøre en dårlig jobb? jeg har jo valgt yrket selv og derfor skal jeg gjøre jobben ordentlig og samtidig være meg selv. har sett kommentarer som folket vil miste tilliten til politikvinner med hijab, eller at samfunnet vil føle seg utrygg, tullprat. har dere noen gang hørt om en MUSLIMSK lege som nekter å lege en JØDISK pasient fordi legen synes synd på palestinere. hvorfor er dere så fordomsfulle? hvis det er sånn så kan jeg som en utlending godt rope stygge ordtak til en etnisk norsk politimann, fordi jeg føler meg ''utrygg'' og tror han er rasistgi dere herre Gud.

Grunnen til at dere er så negative til politikvinner med hijab er ikke at tror nøytraliteten vil forsvinne, men at dere er irriterte over at landet blir mer og mer flerkulturelt og alle jobbe med det de selv vil.
Det at menn må snakke til kvinne først er IKKE sant, ærlig talt, jeg har jobbet i butikk som selger, jeg begynte alltid ved å spørre om de trengte hjelp, enten de er var kvinner, menn eller utlendinger ( menn og kvinner ).

Og dessuten en som har bestemt seg for å bli politi så er han eller hun selvfølgelig klar over hva jobben innebærer. Når det gjelder fysisk kontakt, så er det selvfølgelig noe man som muslim må unngå, men det kommer også an på situasjonen og tanken bak.

Hva med uniformen, er dere sikre på at politiet er nøytralt, er det virkelig ingen religiøse symboler på uniformen? vær glade for at vi i det hele tatt ber om få tjenestegjøre i landet deres.
jeg har mye på hjertet og dette var bare noe.


hilsen jente som er lei fordommer

Anonym sa...

Ser i det siste at enkelte ivrige mulitikulturelle norskinger "korser" seg over korset i kronen. Rettere sagt står korset over rikseplet rett oppå kronen som har bl.a. består av 5 kløverblad. Korset er forøvrig ikke proposjonalt riktig. Detter er altså Norges riksvåpen med røtter tilbake til 12oo tallet. Riksvåpenet er knyttet til den gamle kongemakta. Sålenge Norge har en statsreligion er dette uangripelig. Fjerner vi korset i riksvåpenet har vi akseptert å demontere symbolet på kongemakten. Hvor dypt og tarvelig går det egentlig an å forråde sine egne med slike angrep på vår land?

Anonym sa...

det jeg egentlig mener er at det ikke virkelig nøytralitet i politiyrket.

Vet dere hvor mange av disse politifolka er religiøse om de er kristne, jøder, eller muslimer, men det er bare det at det ikke vises for muslimske menn eller kristne menn eller kvinner, altså at jeg en jente som går med dekket hår og en som ikke gjør det kan jo like godt være reliøse begge to, ingen bedre enn den andre. jeg kjenner en del som ikke går med hijab men er ganske gode mennesker.

lurer veldig mye på om myndighetne i england og sverige noen gang har angret på å la muslimske jenter gå med hijab til uniformen, eller om disse politikvinnene noene gang har gjort en dårlig jobb pga islam.
religiøs, etnisk, eller hva annet bør ikke være noe stor sak så lenge man gjør en god jobb.

er sikker på at hvis dete ikke ble tatt opp med befolkningen så ville det ikke være så stor greie, og ingen ville LEGGE MERKE TIL DET.