tirsdag 3. februar 2009

Kommersialisering av ”snåsa-fenomenet”

Joralf Gjerstad – Snåsamannen – befinner seg vel så langt fra kommersialismen som tenkes kan. I mer enn femti år har han på stillferdig vis tatt imot mennesker i sitt hjem og forsøkt å hjelpe dem så godt han kan, og mange har opplevd at de har fått hjelp, skal vi tro hva de selv sier. Og det skal vi jo. Det har mannen gjort uten å forlange noe som helst betaling av de menneskene som har søkt hans hjelp. Han har handlet ut fra sitt kristne sinnelag, og ser på sine evner som en gave fra Gud som skal brukes uten personlig vinning til beste for andre. Selv om mange betviler at Gjerstad har spesielle evner som kan helbrede sykdom og lidelser, har han vunnet stor respekt hos alle for sin holdning.

Men selvfølgelig – holdt jeg på å si – måtte kommersialismen også innhente Snåsamannens nærhet. Oppmerksomheten om Snåsamannen er verdt millioner, vet en av de uunngåelige kommunikasjonsekspertene å fortelle. ”Uten at jeg skal gå inn og regne på dette er det klart at oppmerksomheten er verdt flere millioner kroner, det er det ingen tvil om”, kan vi lese. Og ordføreren i Snåsa kaster seg på og sier at man er ”veldig oppmerksom på mulighetene, og tenker effekter av dette”. En av forretningsideene som vurderes og som allerede har fått støtte fra Innovasjon Norge, er å selge flaskevann fra Snåsa. ”Helsebringende vann fra Snåsa må da være bra, det. Jeg tror det kan slå an veldig godt i butikkhyllene”, sier ordføreren.

Det kan godt hende man har godt vann i Snåsa. Men ingen skal fortelle meg at man ikke her spekulerer uhemmet i koblingen til Gjerstad og dermed til tanken om at Snåsavannet har en virkning som på uforklarlig vis vil helbrede sykdommer og lidelser. – Jeg kjenner at jeg blir litt kvalm.

1 kommentar:

Bjørn Are sa...

Betimelig kommentar!

Alltid interessant å få tydeliggjort forskjellen mellom media, næringsliv og politikere på den ene siden, og "idealister" (eller hva man skal kalle ham) på den andre.