tirsdag 28. april 2009

Mange spørsmål

Det kunne definitivt gått galt i Harstad. Hadde ikke en våken og resolutt lærer vist handlekraft og grepet inn i rette øyeblikk, kunne tragedien vært et faktum. Læreren fortjener all den ros hun kan få.

Episoden er en alvorlig påminnelse om at tragediene som har skjedd i andre land, også kan skje i Norge. Det spesielle med hendelsen i Harstad, er at gutten er så ung. Derfor må spørsmålene som nå stilles, få svar: (1) Hvordan det er mulig at en 9-åring kan ha tilgang til et livsfarlig våpen og ammunisjon? (2) Hvordan kan gutten har klart å komme seg helt til skolen uten at noen har sett at han bar på et stort våpen og et patronbelte? (4) Og endelig, hva er det som får en 9-åring inn på en så farlig tankegang?

Oppdatering: Våpenet gutten (som følte seg mobbet) tok med seg til skolen, skal ha vært gjemt, men ikke innelåst i hans hjem. Guttens foreldre tar naturligvis det som skjedde veldig tungt. Men faren, som hadde våpenkort og tillatelse til å ha to jaktvåpen, må nok svare på hvorfor de to våpnene ikke var innelåst, slik jeg forstår kravet er.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor ble det av punkt (3) ?

Oddbjørn sa...

Beklager feilnummerering av punktene. Punkt 4 skal være punkt 3.

VV sa...

Hei,
det står i avisen at gutten ble mobbet av en eldre elev. Jeg vil anta at skolen ikke har grepet inn, eller grepet inn på den normale snillistiske måten. Som regel slikestiller skolen mobber og mobbet og ber barna be hverandre om unnskyldning. Dette er uakseptabelt idet de to ikke er likestilte. Jeg kan tenke meg gutten heller ikke fikk nødvendig hjelp hjemmefra, at foreldrene ikke var villige til å ta saken opp direkte med mobberen og i ytterste tilfelle TA SAKEN OPP med mobberen (rettferdig harme kalles dette og er et rettsbegrep).
Således, etter å ha blitt drevet for langt, fant gutten ut at han måtte ta igjen. Til alt hell skjøt han to ganger i luften.
Saken har fått stor mediadekning, men utrolig nok blir gutten fremstilt som skurken, ikke mobberen.

Anonym sa...

Hei alle sammen.Har brukt mye tid å sette meg inn i saken fordi det er veldig gripende.Uansett hvordan denne niåringen blir fremstile er det eneste spørsmålet som jeg føler er ubesvart og relevant: HVORFOR blir ikke foreldrene til denne niåringen satt under lupen? Hvorfor lære opp en niåring til å håndtere våpen?Jeg er en tidligere offiser og har lært å håndtere våpen.Det skal litt til å lære å håndtere et våpen.Og en niåring vet ikke hvor mye skade et våpen kan gjøre.

Anonym sa...

Til VV sa: Dette dreier seg om et konkret barn i Norge som er gammelt nok til å lese aviser og blogger. Vi bør derfor ikke spekulere, gjette eller gi oss til å karakterisere frisk over årsaker og grunner.

Til Anonym: "HVORFOR blir ikke foreldrene til denne niåringen satt under lupen?" Hallo, da: Tror du ikke de har fått besøk på døra av diverse representanter for det offentlige? Det er ikke alt som skal utbres i avisa. Vi har ikke krav på alle detaljer. Dette er en trist sak, som heldigvis ikke ble fatal og tragisk.

Anonym sa...

Frøken Grete mener:
Man vet jo ikke hva som er de virkelige forholdene rundt dette, og jeg skal derfor være forsiktig med å foreslå noe som helst. Men: Min erfaring, etter nesten 20 år i norsk offentlig grunnskole, er at man kan være nokså alene om å takle problemer med enkelt-elever. Det såkalte hjelpeapparatet har for få ressurser og for mange "vente-og-se"-mennesker. Jeg har personlig opplevd at elev som kom på skolen med kniv som han fektet med foran lærere og medelever, ikke var alvorlig nok til at han eller vi fikk hjelp. Og man kvier seg for å gjøre politisak ut av noe som man egentlig anser som en sak for BUP eller PPT.

"Ryktebørsen" sier at noen av de involverte her er av dem man har prøvd å få hjelp til gjennom lengre tid. Hvem av de involverte det gjelder, vet jeg ikke. Jeg synes i alle fall ikke man automatisk skal legge skylda på skolen, vi stanger som sagt hodet i veggen av og til, vi også. Jeg jobber ikke på Kanebogen (men var faktisk elev der for 30 år siden, da dagens rektor var undervisningsinspektør!), heller ikke i Harstad, men vet gjennom kontakt med kolleger flere steder i landet at man strever med "hjelpeapparatet" flere steder.

Jeg lurer forøvrig også på hvordan gutten ikke bare visste hvor han skulle finne det han trengte for å skyte, men også visste hvordan han skulle bruke det. Hadde jeg fått hagle og ammunisjon i hendene, tror jeg faktisk ikke jeg hadde skjønt hvordan jeg skulle bruke det!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.