tirsdag 21. april 2009

Biskop em Ola Steinholt er død

Avisa Nordlys bringer i kveld den triste meldingen at tidligere biskop i Nord-Hålogaland, Ola Steinholt, er død, bare 74 år gammel. I min tid som leder av Kirkerådet møtte jeg Steinholt mange ganger, ikke minst på Kirkemøtet, men også i mange andre sammenhenger. Ola Steinholt var en usedvanlig likandes kar, en mann å bli glad i. Jeg kunne være uenig med ham i saker, og det hendte det gikk en kule varmt i debattene. Men etterpå var det kaffe og godprat i sofaen.

Det var aldri noen tvil om at han skulle bli biskop i Nord-Hålogaland, selv om han vegret seg for oppgaven og helst ville ha sluppet. Steinholt var selv fra Nord-Norge, og han var fremfor alt det nordnorske folkets mann. Hele hans framferd var preget av respekt og kjærlighet til mennesker og ikke minst til kirken, sier hans etterfølger, Per Oskar Kjølaas til Nordlys.

1 kommentar:

Ole Chr Andersen sa...

Denne triste nyheten har gått meg hus forbi. Selv om jeg ikke er aktiv i kristne kretser, har jeg hørt på Ola Steinholt flere ganger, bl.a under de Nordnorske kirkedagene i Harstad. Tror det var i 1999. Meget klok mann.