mandag 20. april 2009

Ahmadinejad og Støre på konferanse

FNs rasismekonferanse er i gang i Geneve. Konferansen er en oppfølging av en konferanse i Durban i Sør-Afrika 2001, og kalles derfor Durban II. Møtet skal gjennomgå utviklingen og oppfølgingen av prinsipperklæringen om og aksjonsplanen for bekjempelse av diskriminering og rasisme, som ble vedtatt av 168 land i Durban. Denne konferansen endte i bitterhet etter uttalelser som ble sett på som antisemittiske fra flere statsuavhengige organisasjoner.
Stortingspresident Thorbjørn Jagland karakteriserte konferansen som ”en festival i antisemittisme og fordømmelse av Vesten”.

Til Durban II hadde i Iran utformet et resolusjonsforslag som fikk støtte av 58 land i Organisasjonen for islamske land. I Irans resolusjonsutkast ble krenkelse av religion sidestilt med rasisme og antisemittisme og Holocaust bagatelliseres, bare for å nevne noe. Utkastet til sluttdokument er revidert, et arbeide bl a Norge har deltatt i. Blant annet er referansene til religiøse krenkelser er fjernet. Men fremdeles inneholder teksten deler av språket fra Durban I-konferansen.

En rekke land har liten tro på konferansen og har derfor trukket seg, forståelig nok. Det gjelder bl a land som USA, Canada, Israel, Nederland og Australia. Sverige og Storbritannia sender kun delegater på lavere nivå, ikke ministre. Norge, Sør-Afrika, Benin, Kamerun, Nigeria, Tanzania, Portugal og Qatar stiller med utenriksminister eller viseutenriksminister.

At land som Iran, og dette landets klakører, skulle stå i spissen for arbeid mot rasisme, er en vits. Irans president, Mahmoud Ahmadinejad, mannen som har uttalt at Holocaust aldri har funnet sted, er den eneste av lederne fra de største landene som deltar på konferansen. I dag har han talt på konferansen. Det gikk som en kunne vente. Han skjelte ut Israel og USA på en måte som fikk flere land til å reise og forlate salen i protest, bl a Finland, Frankrike og Danmark. Norges utenriksminister ble sittende. Han hadde ordet rett etter Ahmadinejad, ga svar på tiltale, slik han hadde lovet på forhånd og tok sterk avstand fra hans uttalelser.

Som nordmann føler jeg meg ikke vel ved at vår utenriksminister sitter og hører på en mann som Mahmoud Ahmadinejad slynge ut av seg rasismebeskyldninger mot andre land, mens han selv er president i et land som hører til verstingene når det gjelder menneskerettigheter. Gahr Støre burde ikke ha ”kastet glans” over denne konferansen. Han burde ha holdt seg hjemme. Norge burde ha gjort som mange andre land, nøyd seg med å være representert på embetsmannsnivå, slik bl a KrF har foreslått.

Les Støres tale her.
Se også intervju med Janne Haaland Matlary i Dagbladet.

Oppdatering: Jødiske ledere gir ros både til EU-diplomatene som forlot salen i protest under talen og Jonas Gahr Støre som ble sittende og tok til motmæle.

12 kommentarer:

Paul M H B sa...

Jeg vil mene at Støres valg, å bli sittende, og deretter gi tiltale, er det beste i et slikt forum som FN. Det er ikke konstruktivt å storme ut og smelle med døra i politiske konferanser, det er direkte barnslig. Ved å sende vår utenriksminister har vi demonstrert at Norge tar rasisme og FN meget seriøst. Dette er positivt. Uansett verdier som fremheves av en stat må vi respektere ytringsfriheten. I stedet for å forlate diskusjonen er det mye bedre å ta neste tak og kontre disse verdiene. Jeg er stolt over Støre i dag.

Oddbjørn sa...

Til Paul M H B: Jeg erkjenner at det går an å se saken slik du gjør det. Og når Støre først var der, skal han ha ros for at han sa i fra. Men det blir vel litt spesielt å karakterisere reaksjonen til ca 40 delegater som "barnslig". Støre sier at det hadde gått en grense også for han. Hvis Ahmadinejad f eks hadde gjentatt sin påstand om at Holocoust ikke har skjedd, ville han også antagelig ha forlatt salen. Hadde det også ha vært "barnslig"?

Paul M H B sa...

Til Oddbjørn Evenshaug: Vi har sett gjennom historien at selv om 40 eller hundre delegater mener en ting, så er ikke det noen garanti for godt diplomati. Et bedre argument er vel allikevel det at det var nok en del intern politikk på gang tenker jeg. Det vil si at jeg ikke tror at alle de som reiste seg og forlot salen, gjorde det fullt og helt av reaksjon til Ahmedinejad. Når Frankrike (? ) sier at alle EU nasjonene trekker seg er det tegn på internpolitikk.
Videre til ditt andre spørsmål. Jeg vil si at det er en fundamental forskjell på det å motstride fakta og det å gi sin mening om en hendelse/politikk. I det tilfelle ville det vært forsvarlig og helt riktig av alle delegater å gå. Takk for respons. Setter pris på debatt.

Lene sa...

Paul M H B: På denne konferansen skulle det diskuteres om det å kritisere religion(mao islam) skal bli betraktet som rasisme, og derfor straffbart. Er ikke det et angret på ytringsfriheten så vet ikke jeg.

Hele greia er jo fullstendig feil, og det bør ikke aksepteres når man på en konferanse om "rasisme", spyr ut med usaklig rasistisk propaganda.

FN er blitt til en spøk, ettersom de er blitt en nikkedukke for radikale islamske ledere. Å ta dette seriøst, sier seg jo selv at er idioti.

Anonym sa...

Det eneste Støre tenker på er diaog.

Han forstår ingenting av virkeligheten, og hva som f.eks skjer i Europa og Norge.

Trist, men sant!

Tone

Anonym sa...

Det finnes ikke lengre ytringsfrihet.

Den er borte. Snart er Europa borte, og Norge også.


Det vil bare huskes i minnene...til noen av oss.

Dette gikk opp for meg for et par år siden. Nå er jeg bare veldig trist, veldig nedfor. Jeg tror alt er tapt. Hver dag når jeg leser aviser...blir jeg trist, jeg blir på minnet om virkeligheten vår. Og hva som kunne vært, og fortiden vår som var god...

Paul M H B sa...

Til Lene: Jeg ser hva du mener, men allikevel må jeg si at det å forlate/boikotte konferansen ikke er særlig konstruktivt. Grunnen til at FN blir en spøk er ikke fordi Ahmadinejad får kritisere Israel for deres håndtering av Palestinerne, men fordi delegasjoner av den grunn forlater konferansen. Konferansen skulle foreta seg mange forskjellige varianter av rasisme, og ett av dem var rasisme mot muslimer, noe som faktisk er et problem og er vilt forskjellig fra å kritisere religion. Det med nikkedukke har jeg vanskelig for å tro: med tanke på nasjonene i Security Council og de store spørsmålene organisasjonen tar for seg.

Til Anonym: Hva er det som skjer i Europa og Norge?

Leisha Camden sa...

rasisme mot muslimer, noe som faktisk er et problem og er vilt forskjellig fra å kritisere religion.Men er ikke en stor del av problemet at mange muslimer ikke forstår at det er en forskjell mellom disse to tingene?

Anonym sa...

Oystein sa:

Ahmadinejad er ingen stor diplomat: min påstand

FN er en spøk; til grad enig i det: USA gikk inn i Irak da det skulle være massevis av masseødelsesvåpen og trosset FN.Og FN nevnte vel at de syntes det var litt dumt gjort av Bushes.

"Hver dag når jeg leser aviser...blir jeg trist, jeg blir på minnet om virkeligheten vår"
Hvilke aviser skal mann stole på??
Vi blir lurt av medieer sannsynligvis hver dag.
Flere kriger er blitt startet på løgner.
Hvor ble det av den farlige Pandemien? Fløy den bare avgårde?
Norge handlet inn mange millioner brukerdoser,som bare ville dempet symtomene.

Jødene hadde et sant Helv... under andre verdenskrig men det kan forstås at enkelte feks. Palestinere kan trekke noe historie i tvil.

Nei. Pengene styrer det meste og det er trist.
Håper verden blir bedre men da må vi snakke selv med "terroriststater som Nord Korea". Nå har jeg glemt ut hvor farlig Nord-Korea har vært de siste 50 årene, hvis noen av dere kan fortelle meg?

Paul M H B sa...

Til Leisha Camden: Jo, det er en stor del av problemet. F eks er Muhammed tegnignene et godt eksempel på dette. Men et eksempel for den andre siden kan være det at muslimer blir sjekket og dobbelt-sjekket på flyplasser. Begge sidene av problemet må diskuteres og forstås av akkurat slike land som var tilstede i denne konferansen. Det hjelper lite å forlate salen.

Anonym sa...

Paul M H B har du noe som sviver der i toppen. "muslimer blir sjekket og dobbelt-sjekket på flyplasser." Hvem floey fly in i bygninger? Hvem har kapret fly de siste 20 aarene? Hvis Nordmenn hvar aarsaken til terroren ville jeg forstaatt at jeg ville bli sjekket ekstra.

Paul M H B sa...

Det var nok ikke det beste eksempelet, nei. Men for å forsvare mitt poeng: Det var ekstremister som kapret og krasjet, ikke hverdagslige muslimer. For å dra det litt langt kan vi merke samme trenden i Nazi-tyskland. Finn et par eksempler på griskhet og maktbruk blant jødene, deretter kan vi mene at alle er slik. Selv om jeg forstår at det er grunn til å sjekke mange muslimer ved flyplasser, mener jeg det er en veldig uheldig utvikling og kan få store, xenofobiske konsekvenser.