mandag 25. mai 2009

"Et bål av vilje"

Jeg har levd noen år, ganske mange faktisk. Haakon Lie har vært en del av mitt liv – i hele mitt liv. Ikke slik at jeg kjente ham personlig. Jeg møtte ham aldri. Men det føltes likevel som man kjente ham. Så sentral var han ikke bare for min generasjon som vokste opp i hans storhetstid, da han var partisekretær i Arbeiderpartiet, eller rettere: Det norske Arbeiderparti, som han som han brukte å si med ettertrykk. Han var en viktig del av norsk historie. Omstridt og elsket. er den gamle stridsmannen død.

På sine eldre dager skrev han fantastiske memoarbøker. Jeg har dem i min bokhylle, og har lest dem med stor interesse. Mannen skrev jo utrolig levende og godt. Hans tobindsbiografi om arbeiderhøvdingen Martin Tranmæl, er også et kunstykke. De to bindenes undertitler beskriver også forfatteren: ”Et bål av vilje” og ”Veiviseren”.

Det skal bli interessant å lese Lahlums biografi om Haakon Lie.

4 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Denne mann levde i en tid da Arbeiderpartiet ble regnet som folkets parti. Så hvil ifred Haakon Lie. Disse tider kommer aldri tilbake. Nå er det FrP som gjelder for å redde landet ifra Taliban og vannstyre.

Unknown sa...

Jeg er bare så uendelig lei av Frp.-propagandaen i snart ALLE blogger og innlegg..
Hvil nå i fred Høvding Haakon Lie... Det har du så inderlig fortjent

eirik sa...

ja, kan vi få fred for FrP for en gangs skyld? Jeg lurer på hvorfor de er overalt til enhver tid i alle blogger og internetfora? Selv har jeg bare tid til å skrive et og annet innlegg en lørdagskveld på en halvsnurr, mens jeg forbereder meg på en ny arbeidsuke...Jeg lurer på om ikke FrP-folket sin allesteds nærværenhet skyldes at de er stort sett trygdemottakere? Da har en jo tid til å skrive og blogge døgnet rundt...