torsdag 21. mai 2009

Den berømte Lillehammersaken

Drapet Lillehammer skiller seg fra det vanlige mønsteret når det gjelder drap i Norge ved at drapspersonen var kvinne, men faller inn i det vanlige mønsteret ved at drapsvåpenet var en kniv. De aller fleste drap i Norge blir begått av menn. I fjor var det bare én kvinne blant gjerningspersonene. I løpet av de siste ti årene ble kniv brukt i over 120 drap. Nærmere 80 personer ble i samme periode drept med skytevåpen, ifølge drapsoversikten fra KRIPOS.

For øvrig skjedde det mest kjente drapet i min barndoms by, Lillehammer, i 1973, da agenter fra den israelske etterretningstjesten Mossad henrettet den marokkanske kelneren Ahmed Bouchiki. Dette drapet regnes som den alvorligste terrorhandlingen på norsk jord. Bouchiki bodde på Lillehammer, var gift med en norsk kvinne som var gravid da han ble henrettet ved en feiltagelse. Mossad trodde Bouchiki var en annen, nærmere bestemt en av lederne av den palestinske organisasjonen Svart September, som hadde deltatt i massakren av israelske deltagere ved OL i München året før.

Seks av en større gruppe Mossadagenter som hadde deltatt i aksjonen ble pågrepet av norske myndigheter og fem dømt av Eidsivating lagmannsrett året etter, fire for delaktighet til drap. Lederen for aksjonen klarte å komme seg unna og ble ikke utlevert fra Israel for å stå til rette for drapet. En av de dømte agentene Sylvia Rafael, som ble benådet og deportert fra Norge etter litt over ett års soning, giftet seg etter løslatelsen med sin norske forsvarsadvokat Annæus Schjødt.

Lillehammersaken vakte stor internasjonal oppmerksomhet. Det var første gang at israelske agenter var blitt avslørt og arrestert etter en slik aksjon. Israelske myndigheter har aldri offisielt erkjent at Israel sto bak drapet på Bouchiki, men datteren og enken etter ham fikk 23 år senere erstatning fra Israel. Også en sønn av Bouchiki sønn fra et tidligere ekteskap fikk en erstatning.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Innledningvis skriver du at du helst blogger angaende aktuele saker.Nar du klarer aa rakle opp en sak fra 1973 dvs 36 aar siden og blander den sammen med denne drapsaken lurer jeg paa om du har blitt senil. Senile mennesker pleie aa huske fortiden bedre en dagens aktuele saken. Foroevrig naar du husker saa godt fortiden lurer jeg paa om du husker Lars Gule som ble arrestert av Israel da han var med i Norges fredsbevarende styker fordi han smuglet dynamitt til palestinere.
Jeg tror at han har en stilling idag paa likt nivo med deg kanskje paa den samme hoyskule som du jobber.
Jeg tror neppe at du toer a svare meg gamle senile man!!!!

Anonym 2 sa...

Selv om dette er lenge siden, er jeg glad for endelig å ha hørt hele den historien nå.

Hittil har jeg bare hørt bruddstykker, og dette skjedde i et område jeg har vokst opp i.

Takk for at jeg fikk vite dette!

Godt at noen til tider er "senile"!

Anonym sa...

dette var spennende lesning. Jeg har selv bodd i Lillehammer mesteparten av mitt 25årige liv, men har aldri hørt om dette tidligere.
Så tusen takk for at du tok deg tid til å sette deg ned og fortelle denne historien.

mag sa...

Til anonym skrevet 21.5.09 kl.1759. Jammen er det lite som skal til før du konkluderer med at man er gammel og senil fordi man skriver noen linjer om "Lillehammer-saken".
Hvem er det egentlig du tror du er? "Tror neppe at du toer å svare meg gamle senile man!!!!" Hva slags idiotisk setning er det? Nei anonym, du trenger ikke konsentrere deg om andres helsetilstand. Det du skriver og måten du skriver det på, tyder på at du burde ha mer enn nok med å bekymre deg om din egen.

Bischoff sa...

Anonym 1: Nå er vel fortiden alltid en del av nåtiden, så selv det som skjedde for 36 år siden kan jo være vel så aktuelt den dag i dag. Det ligger jo litt ironi i det at du tror at Oddbjørn ikke TØR å svare deg, som ikke engang våger å stå frem med eget navn?

Når det er sagt, så synes jeg det er fint å høre denne historien igjen. Det var slående at vi begge har omtalt den samme saken på omtrent samme tid, men jeg vil tro at ordene "drap" og "lillehammer" ofte kan vekke ganske like assosiasjoner hos folk. Det er jo ikke akkurat dagligdags!

Anonym sa...

Det kan vel være en grunn til ettertanke at en av terroristene etter sont dom fikk lov til å bosette seg i Norge.

Ville det vært mulig i dag?