søndag 18. januar 2009

Uønsket gjensyn

”Ha det godt. Håper ikke jeg ser deg igjen her.” – En slik avskjedshilsen kan tyde på at man har trengt seg inn et sted man ikke er velkommen, et sted man plikter å holde seg unna. Men sannheten er at jeg i aller høyeste grad følte meg velkommen, og jeg fikk litt ”kjeft” fordi jeg ikke hadde vist meg der tidligere. Jeg burde ha møtt opp søndag, og ikke ventet til onsdag, fikk jeg høre. Ordene ble sagt i aller beste mening – av en hyggelig sykepleier på vårt lokale sykehus da jeg forlot sykehuset i går formiddag etter tre-fire dagers innleggelse.

Jeg synes vårt helsevesen får mye urettmessig kritikk. Mye kunne sikkert vært bedre, f eks når det gjelder organisering og effektivitet. Men de som jobber der, står på det de orker. Som pasienter blir vi – forståelig nok kanskje – både utålmodige og kravstore. Innleggelse på et sykehus hører jo ikke akkurat til dagens orden, og vi får jo en liten støkk i livet når fastlegen gir beskjed om at vi har å komme oss til sykehus raskere enn svint.

For min del kom jeg meg også hjem igjen raskere enn jeg hadde ventet. Skulle jeg måtte til sykehus på nytt, vet jeg nå av erfaring at jeg er hjertelig velkommen – selv om de gode menneskene som jobber på sykehuset, helst ikke ville ha sett meg der.

1 kommentar:

Blastocyst sa...

Hei Oddbjørn!

Flott at du set eit ekstremt viktig moment på dagsorden. Kor ofte høyrer ein, eller les, noko positivt om det norske helsevesenet? Ditt innlegg var etterlengta vare, i så måte.

Noko av kritikken som sjukehusa får, er nok berettiga, all den tid vi i det rikaste landa i verda bør kunne tilby betre fasilitetar og meir variert tilbod til dei aller fleste.

Det media og einskildpersonar som langar ut mot sjukehusa ikkje tenkjer på, er at dei bitre orda deira råkar dei som fortener det minst. Etter å ha vore innlagt ein periode på to ulike sjukehus, kan eg trygt seie at kvaliteten på legar, sjukepleiarar og kirurgar stort sett er upåklageleg her til lands.

Vi snakkar om menneske som jobbar under eit abnormt press, og som i mange tilfelle får utruleg dårleg betalt sett i forhold til arbeidsoppgåva dei gjer; for kva er vel viktigare for einskildmennesket enn deira eiga skjøre helse?

Til sist vil eg ynskje deg god betring og som sagt takke for eit fint innlegg.