mandag 26. januar 2009

Mange forslag til biskop

Ingen skal si at det ikke legges til rette for demokratiske prosesser i Den norske kirke. Stavanger bispedømmeråd har invitert allmennheten, kirkelige organer og ansatte til å komme med forslag på personer som kunne være aktuelle kandidater til ny biskop etter Ernst Baasland. I alt kom det inn hele 415 forslag, og 120 ulike navn er foreslått. Bak mange av forslagene stod det flere personer.

Det er vel neppe å ta for sterkt i å si at lista inneholder navn som bispedømmerådet vil gjøre seg fort ferdig med. I de kjendishysteriske mediene er det imidlertid disse navnene som gjerne får oppslag. Jeg vil tro at Bjørns Eidsvågs sjanser til å bli biskop neppe er særlig større enn Ari Behns sjanser til å bli statsminister. Og med den høye kjendisprofil som Einar Gelius holder, må vi vel regne med ham som en like sikker som urealistisk gjenganger på slike lister.

Blant de mer realistiske navnene, men som heller ikke er særlig aktuell, er Ingrid Vad Nilsen, som har en bred erfaring og som har vært aktuell ved tidligere bispenominasjoner. Hun har imidlertid nettopp tiltrådt som ekspedisjonssjef i kirkeavdelingen i Kultur og Kirkedepartementet (KKD), og det skal vel godt gjøres at hun vil signalisere at hun kan tenke seg å forlate den kanskje mest spennende jobben innenfor kirkesektoren så raskt. En annen opplagt bispekandidat er Olav Fykse Tveit. Jeg er enig med Thor Bjarne Bore i at Fykse Tveit burde ha blitt biskop i Nidaros. Nå er han kandidat til å bli leder av Kirkenes Verdensråd, og så lenge den prosessen foregår, kan han neppe svare ja til en nominasjon.

En sterk kandidat som sikkert er klar for jobben, er Det norske Misjonsselskaps generalsekretær, Kjetil Aano. Jeg vil tro at han både blir nominert og får mange stemmer. Det ville ikke være noe dårlig valg.

Bispedømmerådets leder sier hun vil bli veldig overrasket om ikke navnet på den nye biskopen står på den lista de nå har. Når hun sier det, blir det vel slik. Lista har mange gode navn. Men kanskje skulle man likevel ikke være for rask til å avvise muligheten for selv å bringe inn nye navn. Når en ser lista på 120 navn, slår det meg at det neppe hadde vært vanskelig å skifte ut mange av navnene med andre som ville være vel så gode kandidater. Jeg skal nevne bare ett – Vigdis Moen Storhaug, som nylig tiltrådte som prost i Hallingdal etter noen år som menighetsprest i Strømsgodset i Drammen. Hennes tid bør komme. Hvis hun skikker seg vel som prost, er hun ikke eldre enn at hun bør kunne være aktuell som bispekandidat i Tunsberg, når Laila Riksaasen Dahl skal gå av om noen år.

1 kommentar:

Sigrid sa...

Jeg har akkurat kommet meg såvidt etter irritasjonen over at Trond Giske skal utnevne MIN biskop (nå bor jeg strengt tatt ikke i bispedømmet og kommer etter alt å dømme ikke til å gjøre det på en stund ennå, men det er så rart med det), men når jeg ser listen over bispekandidatene blir jeg noe beroliget. Her er mange gode kandidater.

Jeg tror nok kanskje at presten i min hjem-menighet Ræge må føle seg litt utenfor idet han vel er den eneste presten fra Sola som IKKE er forslått. Både Bjørn Brakestad og tidligere Tananger-prest nå prost Ludvig Bjerkreim er gode prester og - tror jeg - gode potensielle bispekandidater.