tirsdag 25. august 2009

Viktig fortelling

Gir gjerne litt gratisreklame for Frank Rossaviks bok ”Det niende barnet”, som avisene forteller om i dag (Aftenposten, Dagbladet). Jeg ser fram til å lese den sterke historien om den jødiske gutten Brichta, som i 1939 ble sendt av sine foreldre fra Tsjekkoslovakia og vokste opp hos en familie i Bergen, der fosterfaren gikk inn i NS og ble nazi-ordfører i Laksevåg. Brichta, som i dag lever som pensjonert lege i USA, så aldri sin biologiske familie igjen.

Det er bra og nødvendig at vi får fortalt også denne typen historier fra 2. verdenskrig. Heltehistoriene av typen Max Manus er viktig nok, men også krigshistorien er mer sammensatt enn som så.
Se bilder.

1 kommentar:

Henriette sa...

Jeg gleder meg også til denne boken. Jeg bodde i Tyskland i mange år og måtte dessverre oppdage en tid etter at jeg hadde giftet meg med en tysker i 1969 at min ex-svigerfar og hans fetter var ivrige nazister fremdeles. Det var for meg et stort sjokk, og jeg kan ikke si annet enn at de var det man kan kalle for ganske “onde” mennesker. Derfor gleder jeg meg til å lese at det også var mulig å være nazist og samtidig et godt menneske.