lørdag 1. august 2009

Bare trist

Det krangles om det er riktige å avlive sjøfugl som er tilgriset av olje, eller om det skal vaskes. Jeg skal ikke ha noen sterke meninger om det, bare slå fast at oljelekkasjen som tilsøler sjøen og strendene i Langesund, Brunlanes og andre steder og skader og tar livet av sjøfugl, er fryktelig trist. I øyeblikket sitter jeg på hytta og ser Skjærgårdstjenesten legge ut oljelenser i fjorden bare et par hundre meter unna. Jeg tror aldri noe lignende har hendt før i disse traktene og alle er selvfølgelig opptatt av hvordan dette vil gå. Bekymringen gjelder ikke minst hvor stor skade oljesølet vil gjøre på de verdifulle sjøfuglområdene i dette distriktet. En fugleekspert sier at sensommeren tross alt er den beste tiden av året en slik oljelekkasje kunne skjedd på fordi det generelt er lite sjøfugl i de rammede områdene på denne tiden. Men for noen fuglearter vil flere hundre liv gå tapt, og det er sannelig ille nok. Og for miljøet generelt er det som nå skjer svært ødeleggende. Det hele er bare trist.

2 kommentarer:

Henriette sa...

Huff ja det er meget trist og det er også trist at man blir "mobbet" hvis man sier sin mening i media. Jeg skrev følgende innlegg i en lokalavis i Vestfold:

"Godt nok forberedt?
Skrevet av: Henriette, 31-07-2009 15:27:04
Nå har oljesølet fra Langesund nådd Brunlaneskysten. Jeg tror ikke at de ansvarlige i Vestfold har riktig forstått hvor alvorlig dette kan bli for fylket. Jeg tror ikke forberedelsene har blitt gjort tidlig nok og godt nok. Jeg håper jeg tar helt feil."

Her er et utdrag fra hva en annen leser mente:

"-------Jeg synes de var ganske kjappe denne gangen, at arbeidet er godt i gang mindre enn 12 timer etter at ulykken inntraff er tillitvekkende.
At slikt inntreffer er et resultat av samfunnet vi lever i, der folk som Henriette MÅ HA 20 par sko i året og nye solbriller hver gang Britney eller Paris skifter mening om hva som er in....
Transportsektoren er et nødvendig onde som vi må leve med inntil vi legger om livsstil og vaner."

Jeg kan heldigvis se humoren her, jeg er nemlig en eldre kvinne som hverken eier 20 par sko eller som interesserer meg for Britney og Paris.

Oddbjørn sa...

Henriette: Godt at du tar en slik usaklig ytring med humør! Det finnes dessverre enkelte som åpenbart ikke kjenner begrepet "saklighet".