søndag 23. august 2009

Jeg gleder meg

Jeg må bare innrømme det. Jeg gleder meg stort til ettermiddagens spydfinale for menn i Berlin. Helt siden Egil Danielsen tok OL-gull i spyd i Melbourne i 1956 har jeg vært fascinert av akkurat denne øvelsen. Kanskje kommer et av at jeg selv var ei kløne når det akkurat gjaldt kastøvelser da jeg selv syslet litt med friidrett i unge år.

Men OL-gullet til Egil Danielsen gjorde inntrykk. Vi satt klistret til radioapparatene og lyttet til Halfdan Hegtuns rapportering i radio fra finalen 26. november 1956. Det gikk ikke så bra i de innledende kastene for Danielsen, og Hegtun begynte å miste troen på at Hamargutten ville gjøre det bra. Så smelte Danielsen til med 85,71, ny verdensrekord og gull. Det var stort. Norge gjorde det forresten godt i friidrettsøvelsene dette OL. Ved siden av gullet til Danielsen tok Ernst ”Kruska” Larsen tok bronse på 3000 m hinder og Audun Boysen bronse på 800 m. Disse framragende idrettsfolkene fikk aldri sjansen til å bli verdensmestere. VM i friidrett kom først i 1983. Men alle tre tok medaljer i EM.

Med sin to OL-gull og ett EM-gull hadde det nok smakt utrolig godt med et VM-gull i dag for Thorkildsen. Han kan bli historisk. Han skremte oss litt i kvalifiseringen. Men han kastet ikke spesielt bra i kvaliken i Beijing heller. Vi håper det beste. Men det kan bli hardt. Det deltar noen finner

1 kommentar:

Anonym sa...

Andreas vant! Hurra. DB er trege med endring av artikkelen.