Hvor klokt dette var, kan sikkert diskuteres og vil bli diskutert heftig. Jeg skal ikke skifte sol og vind i denne krangelen. Men Vest-Agder Krf påtar seg et stort ansvar når partiet velger å vrake ikke bare Sørlandets mest profilerte politiker, men også partiets nestleder, som endog partilederen har uttalt at han svært gjerne ønsker skal fortsette i denne posisjonen. Det er lite tvil om at Vest-Agder Krf ikke bare har skadet seg selv, men også Krf generelt ved det som her er skjedd. Jeg vil ikke bli det spor forbauset om resultatet blir at fylkespartiet ikke blir representert på Stortinget etter valget neste år. Vi har sett det samme tidligere. Når et hus er i splid med seg selv, blir resultatet katastrofalt.
Andre steder gikk det atskillig lettere for Krf. I
Hordaland vendte fylkets egen sønn ”tilbake” og ble enstemmig
og uten motkandidat heiet inn som førstekandidat på partiets storingsliste.
Partilederen fortjener full oppslutning, og det er et samlet fylkesparti i Hordaland som nå går inn i valgkampen. Hareide er i dag representant for Akershus. Der har Krf nominert et spennende
navn på førsteplass, fylkesleder Malin Stensønes. Hun har bred politisk erfaring bl
a fra jobb som politisk rådgiver i Forsvarsdepartementet og for øvrig spennende yrkeserfaring. I den senere tid er hun kanskje mest kjent som forfatter av boka "Soldatberetninger
fra Afghanistan", som ble utgitt i høst.
Enten nominasjonene går greit og konfliktfritt eller de
utløser konflikter og bitterhet, kan det være grunn til å stille kritiske
spørsmål til selve nominasjonssystemet. Dette systemet
utmerker seg ikke ved sine demokratiske kvaliteter. I virkeligheten er det en
håndfull medlemmer av de politiske partiene som bestemmer hvem som skal bli
stortingsrepresentanter. På nominasjonsmøtet i Vest-Agder for eksempel, deltok
kun 64 personer, og førstekandidaten ble valgt med 37 stemmer. Selv om disse
representerer sine lokallag, må systemet sies å være tvilsomt.
De samme politikerne som ynder å snakke om mangelen på
demokrati i kirken fordi så få deltar i menighetsrådsvalgene, og som
karakteriserer indirekte valg til Kirkemøtet som udemokratisk, holder seg selv
med et nominasjonssystem der bare 1,7 % av velgerne deltar i prosessen som
avgjør hvem som skal sitte på Stortinget. Det hører med til bildet at svært få
av velgerne er medlemmer av noe politisk parti. Når hele nominasjonsprosessen
dertil er svært så lukket, er bare to ord dekkende for situasjonen – lite
demokratisk.
På denne bakgrunn kan en ha en viss sympati med systemet
Oslo SV, som har valgt en ordning der alle medlemmer som ønsker det, kan delta
i den endelige nominasjonen. Dette har imidlertid ført til at kandidatene
driver en intens vervingskampanje for å skaffe seg stemmer på det endelige nominasjonsmøtet. Ordningen møter derfor kritikk. En lokallagsleder i Oslo sier at han ikke er
imponert over måten dette foregår på. ”Det skal ikke være en vervepremie å få
førsteplassen på stortingslista”, sier han til Aftenposten. Det viser seg også
at ytterst få av de som verves på denne måten, fortsetter som medlemmer. Ordningen
ser da heller ikke ut til å ha gitt SV noen kredit hos velgerne, selv om den aller siste gallupen viser en aldri så liten opptur for partiet.
Oppdatering:
Nominasjonen i Nord-Trøndelag Krf illustrerer med all ønskelig tydelighet det demokratiske underskuddet i nominasjonssystemet. Her ble listetoppen valgt med kun 14 stemmer!
Oppdatering:
Nominasjonen i Nord-Trøndelag Krf illustrerer med all ønskelig tydelighet det demokratiske underskuddet i nominasjonssystemet. Her ble listetoppen valgt med kun 14 stemmer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar