tirsdag 19. januar 2010

Makt på nettet

Barna tar makt på nettet, skriver Dagbladet i dag. En 14-åring feier de fleste nettavisene av banen når det gjelder bloggtreff, og en ” guttunge”, som avisen kaller 18-åringen, er ansatt i et kommunikasjonbyrå for å gi norske politikere og næringslivsledere råd om bruk av sosiale medier. Men kanskje skal heller ikke tenåringene føle seg for sikre på makta. På den hjemlige arena noterte jeg i helgen at et treårig barnebarn som f.t er opptatt av Thomastoget, spurte sin bestemor om hun kunne google ”Thomas” for ham.

Jo da, de unge er utvilsomt på nett. Men de er ikke alene. For bare noen dager siden så vi oppslag om at de gråhårede er i ferd med å erobre Facebook, slik at tenåringene visstnok ikke lenger synes det er spesielt kult å være der. Ikke rart at mellomgenerasjonen kan føle seg truet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.

Jeg er en jente på 15 år, som syntes bloggen din var en god faktaside, det virke som at du vet mye.

Jeg brukte derfor bloggen din kom en kilde da jeg gjorde leksen min i samfunnsfag denne uken.

Det håper jeg går greit, bloggen er en fantastisk side, som jeg håper andre kan få like mye nytte av som meg .

Camilla

Oddbjørn sa...

Hei Camilla
Takk for hyggelig tilbakemelding! Bedre ros kunne jeg neppe fått. Veldig glad for at du har funnet noe på bloggen som du kan bruke i leksearbeidet ditt.