torsdag 4. desember 2008

KrF satser ungt

Nominasjonene i KrFs fylkespartier for Stortingsvalget neste år viser at KrF satser ungt. Førstekandidatene i tre fylker er under 30 år. Aust-Agder satser på den 23 år gamle KrFU-lederen Kjell Ingolf Ropstad. I Oppland er 24-åringen Hilde Ekeberg, nominert, og i Vestfold har nestlederen i KrF, Inger Lise Hansen, førsteplassen. Hun er 27 år. I tillegg er 25-åringen Filip Rygg nominert på 2. plass i Hordaland, der KrF nå har to stortingsmandater.

Ikke nok med det. Ytterligere fire kandidater er i 30-årene. Knut Arild Hareide, 36 år, gjør politisk come back som førstekandidat for Akershus KrF. I Vest-Agder stiller 37-åringen Dagrun Eriksen til gjenvalg. Det samme gjør Line Henriette Holten Hjemdal (37 år) i Østfold, og Sør-Trøndelag KrF har Øyvind Håbrekke (38 år) på førsteplass.

KrF er ofte blitt beskyldt for å være et ”gubbeparti” for eldre mennesker. Disse nominasjonene burde en gang for alle avlive myten. Her er åtte kandidater under 40 år med mandatsjanser, hvorav fire er under 30, og det er like mange kvinner som menn.

Alle disse kandidatene har på ulike måter utmerket seg. For eksempel har Hareide vært statsråd, Dagrun Eriksen er en profilert stortingsrepresentant og Øyvind Håbrekke har vært statssekretær. Filip Rygg er gruppeleder for KrF i Bergen bystyre. Jeg noterer med særlig interesse kandidaten i mitt gamle hjemfylke, Oppland. Den politiske redaktøren i GD, regionavisen for Lillehammer og Gudbrandsdalen, skriver at det er sjelden en politisk reporter opplever et politisk talent som 24-åringen Hilde Ekeberg. Hadde hun tilhørt AUF, ville hennes karriere på Stortinget etter avisredaktørens mening vært udiskutabel.

Jeg noterer også med interesse at disse unge kandidatene bruker internett på en suveren måte. Bloggen til Hordaland-kandidaten Filip Rygg er kåret til en av de ti beste politiske bloggene her i landet. På denne listen vi også bloggen til ytterligere en ung KrF’er, 24-åringen Sondre Olsen. Også Hilde Ekeberg skriver blogg. Hun skriver friskt, men etter at hun nå er blitt toppkandidat på en stortingsliste, skulle jeg personlig ønske at hun prioriterte det politiske innholdet mer enn det personlige. Det karakteriserer unge mennesker at de gjerne vil stå for noe. Derfor bør de fortelle oss hva de står for.

5 kommentarer:

Sigrid sa...

For moro skyld velger jeg å være glatt uenig når det gjelder innholdet på Hildes blogg. Det er få som er så friske, morsomme og direkte i sine observasjoner av dagliglivet. Det er kanskje spesielt interessant for de av oss som kjenner Hilde, men det er ikke et krav for å la seg glede og underholde, hun er en dyktig skribent uansett hvilket emne hun måtte velge å ta for seg.

Jeg synes derimot at hun kan (og det vil hun nok, tipper jeg) opprette en kandidatblogg når det nærmer seg valgkamp.

Oddbjørn sa...

Ikke uenig i det du skriver. Som jeg også sa, Hilde skriver friskt. De "personlige" ytringene er sikkert interessant for hennes venner, og jeg har selvsagt ingen ting imot at folk holder seg med en slik. Men mitt poeng er at hun allerede ER kandidat - i og med at hun er nominert. Da er det interessant for folk å vite hva hun står for politisk. Ser derfor fram til kandidatbloggen, som bør komme så fort som mulig. En kandidat som får et så godt skussmål bør benytte anledningen til primært å ytre seg politisk. Hun skal tross alt ha stemmer fra flere enn sine personlige venner.

Sondre Olsen sa...

Takk for positiv omtale:)

Ja, det er ikke mye gubbeparti lenger. Vet ikke om noen parti matcher snittalderen blant stortingskandidatene til neste års valg.

Anonym sa...

Da kan jeg herved avsløre at så fort KrF får sin nye webløsning på plass, så vil alle førstekandidater få sin egen blogg. Den vil jeg bruke flittig til å skrive om politikk. Det er også grunnen til at jeg ikke allerede har opprettet en egen politikkblogg.

Den bloggen jeg har, vil jeg bevare som den er. For det er min arena for å være noe annet enn politiker, noe jeg ofte er 23-24 timer i døgnet.

Oddbjørn sa...

Det er bra. Da ser jeg fram til både den bloggen, og ikke minst kandidatbloggen til Knut Arild Hareide, som jeg traff på Vårt Lands adventsfest i kveld.