Jeg tror interessen ble utviklet gjennom samværet med min
bestefar (morfar), som var min gode venn i oppveksten. Jeg traff ham ikke så
ofte, men tilbrakte hver eneste sommer i oppveksten sammen med ham. Det var som
kjent på den tiden da somrene ikke bare var veldig fine med bare godt vær, men
også veldig lange. Vandringer over gamle hustufter, og spesielt over
tuftene etter husmannsplassen der hans eget barndomshjem stod, ble sterke og
lærerike stunder som satte dype spor og skapte en interesse for det som en gang
var. Jeg skrev forresten en artikkel basert på hans egen oppvekstfortelling i
fjorårets utgave av "Melhusbyggen", som utgis av historielaget i hans
hjemkommune, Melhus. Jfr: http://evenshaug.blogspot.no/2013/01/oppvekst-uten-barndom.html
Selv om ikke alle behøver å være interessert i
lokalhistorie og slektshistorie, er jeg overbevist om besteforeldre har en
viktig oppgave i å formidle historie for sine barn og barnebarn, slik min egen
bestefar gjorde. Besteforeldre er selv
historie – og har vært vitne til historien. Ved å dele minner og historier fra
tider som har vært, blir fortiden levende for barnebarna. Besteforeldre har en
stor oppgave i å fortelle ikke minst slektshistorien og formidle tradisjonene. Min
bestefar tok oppgaven, og han likte å fortelle. Selv elsket jeg å høre ham
berette, spesielt om barndommen og oppveksten. Ikke slik at han idylliserte
barndomstiden. Dertil var hans egen alt for mye preget av husmannsguttens slit
og mangel på barndom. Han fortalte realistisk om slik det var, verken mer eller
mindre. Gjennom hans fortelling, fikk jeg innpodet en ærbødighet og respekt for
det som har vært og lærte at dette er en del av meg selv.
Nettopp her er poenget ved besteforeldrenes rolle som
historieforteller, som formidler av familiehistorie, tradisjoner og minner.
Besteforeldrenes betydning når det gjelder å bygge meningsfylte forbindelser
mellom fortid, nåtid og framtid, kan knapt overvurderes. Det handler om
identitet, om tilknytning og røtter. Besteforeldrenes fortelling blir et viktig
bidrag i identitetsdannelsen. Barna lærer at de hører til i en sammenheng – med
noe som har vært før, og som er viktig for hvem de er og hvem de skal bli. I en
tid da identitetsverdier er mer truet enn noen gang, trenger barna og de unge å
møte tradisjonsformidlende instanser som hjelper dem til å finne røtter og
feste som kan gi basis for å takle livet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar