torsdag 22. juli 2010

Dopingnekterne

Enda en gang har en norsk friidrettsutøver testet positivt på et dopingstoff. Men kappgjengeren Erik Tysse sier han vil kjempe til siste slutt for å bevise sin uskyld. Det virker imidlertid som om han har en dårlig sak. Han finner liten støtte for sine teorier om hva som kan ha skjedd, også blant norske dopingeksperter, og Friidrettsforbundet vil ikke ha noe med saken å gjøre. Saken er delikat i og med at hans trener er ektemannen og trener også for hans søster som tok OL-medalje i Bejing. Den eneste trøsten for Tysse så langt er at hans sponsor foreløpig ikke vil bryte med ham.

Det er ikke lett å vite hva man skal tro. Vi vil jo helst tenke at slikt juks driver ikke norske idrettsutøvere med. Men historien viser altså at det gjør faktisk også norske utøvere, ikke minst innenfor friidretten. Erik Tysse blånekter, slik vanlig er. Det hører med til sjeldenhetene at idrettsutøvere som blir tatt, innrømmer at de har jukset. I beste fall kommer innrømmelsene mange år senere – på et tidspunkt da ingen gidder å bry seg. Et godt eksempel er sykkelrytteren Bjarne Riis, som vant Tour de France i 1996. Mange år senere innrømmet han å ha brukt EPO i årevis. I dag er han en celeber direktør for ett av lagene i Tour de France. Han er aldri blitt straffet for sin juksing. Tvert imot feires han fortsatt som vinner av et sykkelmiljø som nå liker å skryte av at de kjemper mot doping. Jeg synes denne dobbeltmoralen er kvalmende. Nå mangler det bare at det blir bevist at også Lance Armstrong har vært en doper. Det siste er at han har hyret en stjerneadvokat for å hjelpe ham i den føderale etterforskningssaken som er igangsatt mot ham i USA.

En oversikt i VG viser en lang rekke av toppidrettsutøvere som er tatt for bruk av CERA, og alle har blånektet. Hvis Erik Tysse er skyldig, er han altså i ”godt” selskap.

Oppdatering 28.9.10: Påtalenemnda i Antidoping Norge avviser all tvil om den positive dopingprøven til Erik Tysse, opplyser VG. Saken går nå til Norges Idrettsforbunds domsutvalg som skal avgi dommen. Det anses som lite sannsynlig at Tysse blir frikjent.
Oppdatering 1.2.2011: Domsutvalget i Norges idrettsforbund har idømt Erik Tysse tap av retten til å delta i konkurranse og trening i to år. Tysse vil anke til appellutvalget i Norges idrettsforbund.

7 kommentarer:

Christen Moe sa...

Jeg er enig med deg: "Det er ikke lett å vite hva man skal tro." For hvis dette er et stoff som bare kan injiseres, og sporene sitter i kroppen i 30 dager, er det jo nesten 100% sikkert at man vil bli avslørt. For utøverne testes jo ofte. Kan Erik Tysse være så naiv når han har vært høyt på banen i antidopingarbeid? Eller er det slik at det er bare de færreste doperne som blir avslørt, og at de fleste i idrett doper seg fordi de vet at sannsynligheten for å bli tatt bare er f.eks. 3%? Det virker lite sannsynlig, det også.
Det virker ikke som om dopinglaboratoriene ønsker noen debatt om testmetoder, feilkilder osv., men de er ganske bastante i sine konklusjoner. Kan det tenkes at sporstoffer kommer fra andre kilder, forurensning, fruktsprøyting, drikkevann, sjøsyketabletter...(bare for å ta noen ville eksempler)? Og har man etterforsket og intervjuet dopingtatte som har innrømmet doping over lang tid (Marion Jones f.eks.) om hvordan de greide å skjule dopingbruken i mange år selv om de hyppig ble kontrollert?
Jeg bare tenker, - men skal man dopingjukset til livs, må alt være åpent. Hva har man f.eks. hørt om hva som hadde skjedd forut for den store avsløringen av finsk doping i Lahti-VM?

Per Einar sa...

Ogso du, Oddbjørn Evenshaug!

Eg har alltid hatt høge tankar om Oddbjørn Evenshaug. Men no stussar eg. Kvifor må akkurat han vera med å kasta stein på Erik Tysse?
I Gular Veteranlag har me hatt gleda av å oppleva Erik og syster hans når dei trenar i Waltherhallen.
Me kjenner til huslyden Tysse Plätser, og miljøet omkring dei. Me trur dei er heiderlege, ærlege menneske.
Og at Erik skulde vera so uvitug at han skulde satsa alt på doping, får eg meg aldri til å tru.
"Døm ikkje noko føre tidi" lyder eit kjent pålegg.

Ta det litt med tol, alle de dommarar!

Beste helsing
Per Einar Sønnesyn

Anonym sa...

Rolig, Per Einar.. Oddbjørn kaster ikke stein på noen. Han skriver nøytralt om saken uten å påstå at Tysse er skyldig. Les kommentaren om igjen, så ser du det sikkert.

Per Einar sa...

Merkverdig nøytralitet!
Den modige "Anonym" hevdar at Oddbjørn Evenshaug skriv nøytralt.
O.E. brukar einslags statistikk som seier at norske idrottsfolk er truande til litt av kvart. Kan henda det.

Men det fortel ikkje det minste om Erik Tysse!
Det var som om eg skulde seia at eg har opplevt so mykje kritikkverdig mellom norske kristenleiarar og pedagogar at eg må rekna med at O.E. kan vera av same ulli.
Det gjer eg ikkje. Eg har tiltru til O.E. (Når han held seg til sine fag!)

Eg lit på Erik og Kjersti, og mislikar alle sleipe åtak!

Beste helsing
Per Einar

Oddbjørn sa...

Til Per Einar. Jeg har ikke dømt noen. Det er det andre som skal gjøre, også når det gjelder dem som evt har dopet seg. Men jeg har konstatert noen fakta, bl a at Erik Tysse har testet positivt, at de som tester positivt gjerne bruker å nekte at de har dopet seg og at også norske friidrettsutøvere er tatt og dømt for doping. Dette kan ikke benektes, og det bør heller ikke du forsøke å gjøre, Per Einar, og du bør holde deg for god til å kalle en påpeking av fakta for "sleipe åtak". For øvrig skriver jeg utrykkelig "hvis Erik Tysse er skyldig ....". Hvorvidt Tysse så vil bli dømt, får tiden vise. Som så mange andre vet jeg ikke hva jeg skal tro.

Per Einar sa...

Ja vel, ja.

Men var det ikkje noko om ei som kasta spyd , og??
Og kvifor vil dei ikkje testa dei omdiskuterte prøvane, med ulik vekt??

Mitt poeng er at om 1000 har juksa,
fortel det ikkje noko om den eine.
Eg er meir oppteken med om Erik har godt samvit,
enn om han har "en dårlig sak"!

Takk for meg!

Beste helsing
Per Einar

Oddbjørn sa...

Hvis du tenker på Trine Hattestad, så testet hun positivt på en A-prøve, men ble renvasket etter en negativ B-prøve. Det problematiske for Tysse er at han har testet positivt både på A-prøven og B-prøven. Etter det jeg forstår ble B-prøven testet to ganger. Med to positive tester er det nærmest historisk at det skal være noe galt metodisk, sier den norske dopingeksperten Inggard Lereim, som også sier at han aldri har opplevd at en utøver som er tatt slik som Erik Tysse, senere er blitt frikjent. Så får vi se om Tysse blir den første. Vi kan jo håpe.