søndag 12. juli 2009

Strålende

Jeg har ikke hatt tro på at Molde skal kunne ta seriemesterskapet fra Rosenborg. Fortsatt har RBK en betryggende ledelse, dog ikke mer enn fire poeng, og RBK har en kamp mindre. Men etter den oppvisningen Molde viste mot Brann, har Molde økt sine sjanser også i mine øyne. Med Mame Diouf i spissen spilte laget spilte strålende. Det var morsomt å se et lag spille så flott fotball. Brann fikk seg en skikkelig leksjon.

Med litt større dyktighet foran mål hadde Godset tatt det poenget laget utvilsom hadde fortjent etter den fine andreomgangen mot Rosenborg, og dermed hadde Molde være i ryggen på RBK. Men fortsetter Molde på samme måten etter fotballferien, skal jamen Rosenborg skjerpe seg for å holde unna. Det blir spennende!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann Oddbjørn.

Hadde godset scoret så hadde nok Rosenborg gjort som i alle de andre foregående kampene. Malt og malt til de hadde scoret tilbake. Rosenborg har langt flere gir enn det som kom frem på kampen sist søndag. (her gjelder det og huske lengre enn 1 uke tilbake i tid).
I noen kamper så trenger du faktisk ikke bruke alle girene. Spesiellt med tanke på kampprogrammet som RBK har utover sommeren. Ingen sommerferie for RBK i år!

For de som har sett Rosenborg så langt dette året så framstår de som meget disiplinerte og solide i forsvar, noe som har vært et gjennomgående problem hos RBK i de tidligere sesongene. I tillegg så angriper dagens RBK med langt flere mann. Backene deltar langt oftere i angrepspillet. Slike lag er det alltid veldig vanskelig å spille mot. Dette er ikke noe nytt hos RBK, men det virker noe mer "systematisk" over det i år. Her skal Hamrèn ha mye skryt for dette klarte ikke Eggen.

DE BESTE LAGENE SLIPPER ALLTID INN FÅ MÅL!! Mye av årsaken i dette ligger gjerne i at ballen som oftest befinner seg på motstanderens banehalvdel det meste av tiden.
Når Winsnes trekker fram 1999 sesongen så var den slik:
18 seire/2 uavgjort og 6 tap.
De scorte 75 mål og slapp inn 33.
Rosenborg vant serien med bare 6 poeng foran Molde.
Sammenlignet med 2009:
12/5/0. De har scoret 34 mål og fått 12 mot seg.
Molde har scoret 36, MEN har sluppet inn nesten dobbelt så mange mål(21). Da vinner du ikke serien! (RBK slapp inn 42 mål i 2005 sesongen da vinneserierekka ble stoppet)

Med andre ord så tar Winsnes feil når han hevder RBK drøyer spillet.
Ingen skal kunne påstå at RBK ikke spiller underholdene fotball når målene ryr inn til og med på overtid. Winsnes bør overlate til RBK-supporterne om å bedømme den til enhver tid gitte underholdningsverdi som spillerne viser. Det er en jobb de klarer alldeles utmerket uten assistanse. Jeg vil derfor heller ha ett RBK som er gjerrige bakover og spiller offensivt, enn et RBK som KUN spiller offensivt.

Ellers gleder jeg meg over Moldes spill i tippeligaen. Fint at de holder spenningen oppe i eliteserien.
Det blir spennende å følge med på om RBK klarer og nøytralisere trespannet fra nigeria. Håper derfor på en skikkelig test hva forsvaret til Rosenborg angår.

Ha en god dag og beklager evnt skrivefeil.

vh
Tom
Trondheim

Oddbjørn sa...

Hei Tom, god analyse, og jeg jeg er ikke uenig med deg. Rosenborg hadde sikkert stått på hardere i andre omgang hvis Godset hade utlignet. Men, slik andreomgangen faktisk var, holder jeg på at Godset hadde fortjent en utligning. Så vet ingen om RBK hadde klart å score på nytt.
En innrømmelse: Som født i Trondheim og bosatt i Drammen er jeg både Godset-fan og RBK-fan. Jeg bruker å si: Håper RBK vinner alle sine kamper, bortsett fra kampene mot Godset!

Anonym sa...

Vi er enige :)

Trøsten får uansett være at Godset ikke rykker ned.

Bodø Glimt og Lyn derimot......
Og Lillestrøm rykker ned fra kvallik (man kan alltids drømme:-)

Skulle jeg spå noe så tror jeg Molde sprekker og havner på 3dje plass. 2. plassen tar Odd. Start på 4. VIF 5.

vh

Tom

Oddbjørn sa...

Tom: er gjerne med på den, både når det gjelder topp og bunn. Kanskje bortsett fra akkurat det med Lillestrøm. Noen av mine beste venner er Lillestrøm-supportere, så den tør jeg ikke være med på!

Anonym sa...

Hyggelig med forbrødring mellom landsdelene, men Oddbjørn Evenshaug må passe seg så han ikke ender opp med å bli like supporter-liberal som Thorbjørn Jagland. Han visste knapt hvilket skjerf han hadde på seg når han gikk på kamp. Ikke rart han fikk problemer i politikken.

Ellers er jeg glad for nivået på analysene denne uka. Det eneste som mangler er et !#¤! over Mikael Lustig, som presterer å legge seg ned og virke alvorlig kvestet tre ganger, for så å sprette opp igjen og løpe videre, like frisk. Slikt legges merke til på Marienlyst. Til og med TV2 fikk med seg det i reportasjen.

Greit nok at RBK var best, men det er feigt å vinne med en sånn tidsuthalende skuespiller av en back.

Oddbjørn sa...

Til Anonym:
1. Min prioitering ble gjort krystallklar! Det går an å ha en 2. prioritet, (som i mitt tilfelle endatil er laget i min fødeby).
2. Jeg har dog aldri stilt med Rosenborg-skjerf, slik Jagland gjorde. Det går en grense!
For øvrig: Ikke spesielt lystelig med Lustig-atferd.

Anonym sa...

Det virker på meg som at hr. Evenshaug har kontroll på hvilket skjerf som ligger hvor i skapet. :)

Ellers er jeg + alle andre enige om at drøying av tid er noe en skal holde seg for god til å gjøre. Når fotballen blir kynisk og destruktiv på en slik måte så har dommerne klare regler å forholde seg til. Kort eller uansett tilleggelse av tid. Det ble vel lagt til 4 minutter hvis jeg ikke husker feil. Dere vet bedre enn meg om det føltes rettferdig kampen sett under ett.

Hvis hr. Lustig tok en eller flere oskar der ute på matta på søndag så ødelegger han etter min mening vel så mye for sin egen klubb. Rosenborg spiller som best når tempoet i kampen er høyt. Uansett så er det fint at dommeren legger til tid for alle forhold som skjer ute på banen hvor ballen ikke er i spill.

Angående forbrødring så kan det nevnes at det for en tid tilbake siden kom 2 studenter som satte seg ned i plassene foran meg på lerkendal. De var begge fra tjukkeste Bergen og ihuga RBK fans og stilte i full RBK mundur. Det var ganske så spesiellt å høre Rosenborgsangene sunget på bergensk. Ikke spesiellt rent var det, men jeg mener bestemt jeg felte en tåre.....

Gutta fikk seg en klæm :D

vh

Tom
Trondheim