onsdag 15. juli 2009

Politisk kulturkamp på høyt nivå

Jeg har store problemer med å mobilisere noe tilslutning til Frps politikk. Men jeg ville faktisk forstå det om noen fikk sympati for Frp etter forfatteren Erik Fosnes Hansens bidrag i den offentlige debatt den siste tiden. Den gavepakken denne mannen har servert Frp gjennom sine oppblåste utblåsinger den siste tiden, kan vel Siv Jensen og co bare takke og bukke for. Etter at Frp har kritisert Giske for hans oppnevning av nytt kulturråd, forteller Fosnes Hansen på kronikkplass i Aftenposten det norske folk at han i protest mot Frps kritikk har funnet det nødvendig å melde seg inn i Ap. Han har meldt seg inn samme dag som han skriver, kan han fortelle, og legger til: ”Jeg vil gjøre det meget klart overfor mine lesere – uansett politisk grunnholdning – at jeg vil fraråde enhver å stemme på noen deler av en politisk konstellasjon som kan bringe Frp i regjering.” – Betryggende å vite.

I NRKs ”Søndagsavisa” sist søndag følger han opp med en ny form for politisk kulturkamp: Kasting av papirkuler på sine meningsmotstandere, fulgt av banning og sverting i ultraklassen. Godt vi har kulturpersonligheter av Fosnes Hansens støpning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har uttalt meg som en stor tilhenger av bloggen din, med meget gode formuleringer og sterke meninger. Desverre må jeg si at jeg er helt uenig med deg i dette temaet. Nestlederen og Ordføreren i Tønsberg viste hvorfor jeg ikke stemmer Frp under den debatten. Hørte gjennom hele programmet og hadde jeg vært der selv hadde jeg kastet noe hardere på han (neida).

Debatten var til å bli provosert av, jeg ambefaler deg å høre på den på nrks hjemmesider. Per Arne Olsen unngikk i lengre tider å svare direkte på et simpelt spørsmål, som alle andre politikere. Det burde være mulig å diskutere et simpelt tema som kultur på en mye mer saklig måte, Olsen provoserer og irriterer, så debatten hadde ikke blitt sånn om han hadde gitt svar på spørsmålene han ble stilt og ikke bare rodd seg vekk hele tida.

Videre må jeg tilføye det er paradoksalt at Frp ikke vil ha innvandrere siden de påvirker norsk kultur og samtidig har planer om å kutte store deler av støtten til norsk kultur.

Verfen

(Utem innvandrerbakgrunn, selv om det ikke burde ha noe som helst å si).

Oddbjørn sa...

Til Anonym (Verfen): Helt greit å være uenig, du behøver ikke beklage det. Jo, jeg har hørt på debatten, og har ikke mye til overs for Per Arne Olsens argumentasjon. Mitt poeng er det samme som du skriver, det burde være mulig å diskutere et tema som kultur (og kanskje spesielt nettopp det!) på en mye mer saklig måte. At Olsen provoserer og irriterer forsvarer etter min mening ikke en slik oppførsel som Fosnes Hansen viste i denne debatten. For øvrig gjelder mitt innlegg også Fosnes Hansens oppblåste kronikk i Aftenposten