Lite oppløftende meningsmåling for SV i Dagbladet i dag. På Synovates partibarometer får SV rekordlav oppslutning, bare 4,1 prosent. Så lav oppslutning har SV ikke hatt på 30 år. Derimot kan Krf denne gangen glede seg over en kraftig framgang, som imidlertid må ses på bakgrunn av svært lav oppslutning i forrige måned på den samme målingen. Denne gangen får partiet 6,2 prosent. Det er en framgang på 2,3 prosentpoeng, en framgang som imidlertid ikke viste seg på en måling Vårt Land publiserte for et par dager siden. Også Venstre og Sp er større enn SV på denne målingen, noe som gjør SV til Stortingets minste parti. Meningsmålingene varierer, og neste måling vil ganske sikkert gi et bedre resultat for SV. Men - når et parti først har begynt å "smake" på sperregrensen, vil en ofte fortsette å smake.
Kristin Halvorsens skifte fra Finansdepartementet til Kunnskapsdepartementet har vært lite vellykket. Valgforsker Frank Aarebrot treffer godt når han karakteriserer denne overgangen som en tabbe. Halvorsen har hatt en dårlig hånd med skole- og utdanningspolitikken, som jeg vil tro de fleste i skolen har merket seg. Hennes skoleprofil er uklar, og enkelte utspill og uttalelser vitner om dårlig vurderingsevne. Forskningspolitikken som partiet også har ansvar for, er lite å skryte av. Djupedal satte i sin tid en dårlig standard, og Tora Aasland har ikke maktet å rette opp ”hvileskjæret” på noen overbevisende måte.
2 kommentarer:
Det kan vel være like greit for skoleverket at Kristin Halvorsen (foreløpig) ikke har satt noen dype spor etter seg i Kunnskapsdepartementet.
Jeg er fristet til å gjøre en eldre kollegas ord til mine: "Jeg har til gode å se en ny læreplan i den videregående skolen som ikke kan tilpasses min undervisning." Passivt, vil noen si, men nå viser nyere forskning at de beste resultatene kommer der det er en stor grad av lærerstyrt undervisning. Gode og brede basiskunnskaper gir etter min mening det beste grunnlaget for selvstendig tenkning og mestring av nye utfordringer. Men det skal ikke bety at prosjekter og problemorientert undervisning ikke også har sin plass og store verdi i opplæringen.
Mitt poeng var bare å konstatere at hun ikke makter å gjøre det. Hvorvidt det er bra eller ikke avhenger selvfølgelig av øynene som ser. - Er enig med deg i at lærerne bør ha stor pedagogisk frihet. Men det forutsetter at de er godt faglig og pedagogisk kvalifisert for jobben.
Legg inn en kommentar