Av Oddbjørn Evenshaug
Palmesøndag 11.
april 1756 stod Gjertrud Jonsdatter offentlig skrifte under messen i Heidal
kirke. Sokneprest Johan Storm kunngjorde fra prekestolen at en botferdig synder
ville be om tilgivelse for å ha brutt Guds bud og forarget menigheten. Gjertrud
Jonsdatter gikk de ydmykende skrittene oppover kirkegulvet og knelte ved
alterringen. Der holdt Storm en tale om hvor grovt hun hadde syndet mot det
sjette bud. Han formante henne til en sann og alvorlig omvendelse. Deretter
måtte hun fortelle hvem som var far til barnet hun nylig hadde født. Vendt mot
menigheten ba Gjertrud om tilgivelse og mottok så syndsforlatelsen. Dermed
kunne hun igjen få delta i den hellige nattverd.
Gjertruds synd var at hun hadde fått et barn uten å være
gift. Hun hadde begått leiermål, som
var den strafferettslige betegnelsen på seksuelt samleie utenfor ekteskap. For
det ble hun ilagt bot, og det fulgte av loven at hun også måtte stå kirkens
disiplin i form av offentlig skriftemål. Barnefaren het Johannes Christensen.
Han var soldat og slapp derfor både bot og offentlig skrifte. Slik var loven.
Strenge straffer for
brudd på sedelighetslovene
I middelalderen var det ikke straffbart for kvinner å ha
seksuell omgang utenfor ekteskapet. Det var straffbart for menn, og det var
bare menn som kunne bøtelegges. Seksuell omgang utenfor ekteskapet var en familiesak og et spørsmål om kvinnenes
ære. Det var den forurettede parten, kvinnen og hennes verge som kunne kreve at
mannen skulle straffes.
Etter Magnus Lagabøtes Landslov av 1274 skulle en mann
som gjorde seg skyld i utenomekteskapelig seksuell aktivitet, betale bøter til
mannen som hadde ansvaret for kvinnen. De eldste bevarte bøteregistrene, som
er fra slutten av middelalderen, bekrefter at praksis fulgte landsloven. På
1500-tallet kom det ulike forordninger som bestemte at kvinnene kunne straffes
hvis handlingen vanæret familien eller ektemaken.
Med ny lovgivning på 1600-tallet ble det en forandring.
Kongen i København tok grep slik at den framvoksende dansk-norske staten kunne
sikre seg kontroll over de ulike livsområdene til folk. Det gjaldt ikke minst
på kjønnslivets område. Nå ble det staten
som krevde straff, også for kvinnen. Det begynte med en forordning i 1617 som
kriminaliserte kvinnen ”eftersom Skiørlevnet og Letfærdighed Daglig tiltager
og forøges”, som det het i begrunnelsen. At kvinner ble strafferettslig
ansvarlig, var neppe et resultat av at man begynte å se på kvinnen som
likeverdig med mannen. Årsaken lå nok mer i at man mente det var en sammenheng
mellom ugifte kvinner og løsaktighet.
Å bli rettssubjekt innebar for kvinner først og fremst å
bli stilt til ansvar for sin seksuelle atferd. På midten av 1600-tallet var det
flest menn som ble dømt for leiermål. Men etter den nye lovgivningen endret det
seg, og den videre historien om sedelighetslovgivningen, og fram for alt
praktiseringen av denne, er i stor grad en historie om diskriminering og
fornedrelse av kvinner.
Leiermål i Christian Vs
Norske lov
I 1687 fikk Norge et nytt lovverk, Christian Vs Norske
lov (NL 1687). Et eget strafferettslig kapittel omhandlet
sedelighetsforbrytelser.. Slike lovbrudd skulle
straffes hardt. Til sammenligning er det forbløffende hvor lite man var opptatt
av vold. Riktignok var det dødsstraff for drap, men utover det gir lovgivningen
inntrykk av at det var viktigere å definere lovbrudd på kjønnslivets område
enn å straffeforfølge folk som begikk voldelige handlinger.
En skjelnet mellom ulike former for leiermål: Leiermål i
forbudte ledd (mellom nære slektninger), mellom en gift og en ikkegift (hor),
mellom to gifte på hver sin kant (dobbelthor) og simpelt (løst) leiermål, dvs
mellom to ugifte. Det er først og fremst den siste formen jeg tar for meg i
denne artikkelen.
Det var fogden som reiste tiltale på tinget i
leiermålsaker. Fogden sørget også for å fullbyrde dommen etter at den var
avsagt av sorenskriveren. Straffen for å ha begått simpelt leiermål var bøter
på 12 riksdaler (rd) for menn og 6 rd for kvinner for første og andre gangs
leiermål.
Prinsippet om halv straff for kvinner går igjen flere steder i
lovgivningen på 1600-tallet. Dette var en rest av middelalderlovenes syn på
kvinnen som mindre tilregnelig og mindre ansvarlig enn mannen. Hvis
leiermålssynderne giftet seg med hverandre, ble bøtene mindre.
Leiermålsbøtene var høye både i forhold til andre
lovbrudd og folks evne til å betale. I siste halvdel av 1600-tallet
tilsvarte mannens bot verdien av en hest. Årslønnen for ei tjenestejente kunne
være på 1 rd. Men avtinging var
mulig, dvs at boten ble redusert i forhold til betalingsevnen til den dømte.
Hadde ikke leiermålsforbryteren penger til å betale, kunne det bli gapestokk og
fengsel. Etter tredje gangs leiermål kunne en risikere kakstryking (offentlig
pisking) og dødsstraff. Kakstryking var en kombinert æres- og legemsstraff,
ofte forbundet med brennemerking. Kakstrykingen av kvinner ble senere erstattet
med tukthusstraff.
Soldater var fritatt for leiermålsbøter ved første gangs
forseelse. Kongen hadde bruk for soldatene til krigstjeneste og var lite tjent
med at de fikk sviende bøter og andre reaksjoner som kunne føre til misnøye.
Fritaksregelen førte til at enkelte fikk soldater til å påta seg farskapet mot
betaling. Dette gikk så langt at myndighetene måtte innføre ulike
straffebestemmelser mot uvesenet.
Gapestokken var en særdeles ydmykende straffemåte, og den
rammet først og fremst ugifte mødre. I romanen "An-Magritt" gir Johan
Falkberget en hjerteskjærende skildring av hvor rått og brutalt kvinner som
fødte barn utenfor ekteskap, kunne bli behandlet på 16-1700-tallet.
Falkberget forteller om An-Magritts mor, Kiempe-Ane, som
ble gravid etter at Ole soldat hadde voldtatt henne i fylla. An-Magritts fødsel
var beviset på at Kiempe-Ane hadde begått leiermål. Kiempe-Ane var for fattig
til å kunne betale den lovpålagte boten for sitt lovbrudd. I stedet ble hun
satt i gapestokken til spott og spe under messen i kirken. Råskinnet Ole
soldat, som var beskyttet av kongens lov, var blant dem som skjendet "den
pøniterende” ved å spytte på henne. Kiempe-Ane mistet vett og forstand den
søndagen. Da det ringte til messe neste kirkehelg, kastet hun seg i fossen. Hun
skulle ha stått i gapestokken under ytterligere to messer.
For myndighetene, dvs fogden, var gapestokken en effektiv
og praktisk straffereaksjon overfor ugifte mødre. Straffen var billig og tok
kort tid i forhold til fengselsstraff, og dermed unngikk man problemet med pass
av spedbarna. Men de som måtte i gapestokken, ble så vanæret at ingen ville ha
dem i arbeid. Det førte til at mange måtte naske og stjele for å overleve.
Allerede i 1717 pekte fogden i Gudbrandsdalen på det uheldige i dette og
anbefalte vann og brød i arresten, som var mindre vanærende. Etter hvert gikk
gapestokken ut av bruk, men ble formelt avskaffet først i 1848.
Gapestokk med
halsklave. (Foto
Valdres folkemuseum. Wikimedia.org)
Kvinnene mest rammet
Særlig i første halvdel av 1700-tallet ble loven strengt
håndhevet. En av årsakene var at på landet utgjorde leiermålsbøtene en del av
fogdens lønn. Ivar Teigum forteller i Bygdebok for Vågå og Sel at det på vårtinget
i Vågå i 1791 ble lest opp en rekke dommer for leiermål. Bøtene som ble ilagt
og som futen dermed kunne innkreve, beløp seg til alt 36 rd, som ikke var noen
liten sum.
Studier av rettspraksis viser at sanksjonene hovedsakelig
rammet de minste i samfunnet, de som hadde minst økonomisk evne, og av disse
var det kvinnene som kom dårligst ut. En undersøkelse av situasjonen i
Christiania på 1730-tallet viser at 90 % av kvinnene som ble tatt for leiermål,
ble bøtelagt, mens et stort flertall av mennene slapp unna. En undersøkelse fra
Telemark viser at i vel halvparten av leiermålssakene som kom opp på tinget,
var det bare kvinnen som ble innstevnet, mens i mindre enn en firedel av
sakene var det bare mannen.
Tingdokumentene fra denne tiden røper at man så en
sammenheng mellom ugifte kvinner og løsaktighet. Mens menn blir omtalt ut fra
yrke og sosial status, nevnes kvinnene ut fra sin seksuelle status, dvs om de
var seksuelt krenket eller løsaktige. Menns ærbarhet var i liten grad knyttet
til seksualitet. For en mann var det mye verre å ha stjålet noe enn å ha begått
leiermål. En mann som hadde begått leiermål, kunne fremdeles anses som ærlig
og rettskaffen, i hvert fall hvis han betalte for seg. Kvinnens ære derimot,
var først og fremst knyttet til hennes seksuelle rykte. En kvinne som var dømt
for leiermål, var brennemerket og fikk et vanskelig liv, ikke minst fordi hun
var lite attraktiv på ekteskapsmarkedet.
Embetsmenn og velstående slapp lettere unna enn vanlige
folk. Det mest kjente eksemplet fra 1600-tallet av geistlige som begikk
leiermål, var Petter Dass. Hans forlovede ble gravid i 1671 like etter at
Petter hadde søkt kapellanstilling. Han reiste til København for å be om tilgivelse
for sin synd og fikk benådningsbrev med tilgivelse og forlatelse et par år
senere.
De kongelige var naturligvis høyt hevet over loven, og de
hevet seg også over den moral de påla sine undersåtter. 1600-tallets tre
dansk-norske konger fikk til sammen ni barn utenfor ekteskap, med fem forskjellige
kvinner. De uekte barna ble grever og flere inntok framtredende posisjoner i
statsforvaltningen, også i Norge.
Barnedrap og fødsler i
dølgsmål
For enkelte ugifte kvinner som ble gravide, var
situasjonen så fortvilet at de tok livet enten av seg selv eller barnet. Ivar
Kleiven forteller i sin bok I gamle daagaa om Anne Jørnsdatter, som i 1677 ble
dømt for barnedrap etter en sommer på setra.
Den samme våren ble også Anne Knutsdatter dømt for
barnedrap. Hun kastet det to år gamle barnet sitt i elva nedenfor Rustbrua i
Sel. Barnet ble aldri funnet. Dommen over barnemordersken var at hun skulle
halshogges, og hennes avhuggede hode skulle sammen med begge hendene settes på
stake til skrekk og advarsel ved brua der forbrytelsen hadde funnet sted.
Av frykt for straff og skam fødte mange ugifte kvinner
barnet i dølgsmål (hemmelighet). Ofte døde barnet, enten på en naturlig måte
eller ved at moren rett og slett tok livet av det. En forordning i 1635
bestemte at uansett dødsårsak skulle alle dømmes på lik linje med dem som tok
livet av barnet med vilje.
Det sier mye om kvinnenes fortvilelse når de til tross
for en slik umenneskelig lovgivning likevel våget å ta sjansen på å skjule
fødselen. Fra 1730-årene ble kvinner som fikk slik dødsdom, gjerne benådet av
kongen og straffen ble omgjort til fengsel på livstid. Så sent som i 1830-årene
satt det kvinner på livstid på tukthusene i Norge for i dølgsmål å ha født barn
som døde.
Situasjonen for ugifte kvinner som fødte i dølgsmål,
viser på en grell måte kvinners avmakt på 16-1700-tallet, og straffereaksjonene
viser hvor grovt urettferdig kvinnene ble behandlet i forhold til menn. Det er
påfallende hvor skånsomt barnefedrene ble behandlet. I en undersøkelse av 152
kvinner som ble dømt av Høyesterett for fødsel i dølgsmål, viste det seg at
bare 7 av barnefedrene fikk dom i forbindelse med dølgsmålsfødselen. To av
disse fikk strengeste straff, de øvrige fem fikk bare noen få dagers fengsel.
Barnemordersken. (Maleri av Eyolf Soot)
Offentlig skrifte
I tillegg til bøter og eventuelle strengere straffer for
gjentatte leiermål påla statens lover også en kirkelig reaksjon. Den bestod i
at leiermålssynderen ble nektet adgang til nattverden og først kunne få ta del
i denne igjen når vedkommende hadde stått kirkens disiplin, dvs offentlig
skriftemål, slik vi innledningsvis så i eksemplet med Gjertrud Jonsdatter.
Framgangsmåten for skriftemålet var nøye beskrevet i
Kirkeritualet av 1685. Meningen med offentlig skriftemål var at synderen skulle
bekjenne sin synd, få syndsforlatelse og bli tatt opp i menigheten igjen. Men
reaksjonsformen fikk etter hvert mer karakter av straff, den fungerte
ydmykende og hadde dessuten ubehagelige virkninger, fordi årlig nattverd var en
forutsetning for borgerlige rettigheter, som f.eks. retten til ekteskap og
flytting.
Giftet partene seg før barnefødselen, slapp de
skriftemålet. Også her slapp soldater unna ved første gangs leiermål. Selv om
også andre lovbrudd enn leiermål kunne føre til offentlig skrifte, viser
undersøkelser at den langt overveiende del av de som stod offentlig skrifte på
1700-tallet, hadde begått leiermål, og de fleste av disse var kvinner. Dette
var situasjonen også i Heidal.
Personer som stod offentlig skrifte, ble kalt publice
absolverede. Navnet til synderen og lovbruddet ble ført inn i kirkeboka. I den
første kirkeboka for Vågå prestegjeld (inkludert Heidal anneks), som starter i
1739, finner vi allerede på første side innførsler om publice absolverede. Fra
1747 og fram til 1767, da ordningen med offentlig skrifte for leiermål ble
opphevet, er innførslene samlet på egne sider. I
motsetning til innførslene før denne tid, er det her mulig å identifisere
hvilke skriftemål som skjedde i Heidal kirke.
I løpet av denne 21-årsperioden var det i alt 272
offentlige skriftemål i Vågå prestegjeld. Bare fem av disse dreide seg om noe
annet enn leiermål. I de fleste tilfelle har presten anført om skriftemålet
skjedde i Vågå eller i anneksene Heidal eller Sel. Etter det jeg kan se, er 64
av de 267 leiermålstilfellene uttrykkelig knyttet til Heidal anneks. Gjennomsnittlig
stod altså tre personer offentlig skrifte årlig i Heidal i årene 1747-1767.
Kjønnsdiskrimineringen er tydelig, ca 70 % er kvinner. I alt 11 av barnefedrene
var soldater. Åtte av disse slapp å stå kirkens disiplin fordi det dreide seg
om deres første leiermål.
For de fleste av kvinnene dreide det seg også om første
gangs leiermål. Når det gjelder omfanget av gjentagelser, finner vi at 14 av de
267 leiermålstilfellene i Vågå prestegjeld gjaldt 2. eller 3. gangs leiermål.
Her var fordelingen mellom kjønnene helt lik.
Blant de som i disse årene stod offentlig skrifte i
Heidal to ganger, var Imbjør Andersdatter. Søndag 6. september 1761 stod Imbjør
offentlig skrifte i Heidal kirke for leiermål med Ole Olsen Sveen. Han skriftet
offentlig for leiermålet tre uker før Imbjør. Andre gang Imbjør stod kirkens
disiplin for leiermål var i 1765. Også i dette tilfelle stod barnefaren, Peder
Olsen Bilben, offentlig skrifte. Imbjør fødte i 1770 ytterligere et barn
utenfor ekteskap. Denne gangen utla hun to menn som far til barnet, soldat
Siver Olsen og den forrige barnefaren, Peder Olsen Bilben. Ordningen med
offentlig skrifte for leiermål var nå opphevet, og Imbjør slapp derfor å stå
kirkens disiplin denne gangen.
Publice absolverede 1761. Her er Imbjør Andersdatter innført som nr fem. (Kirkebok Vågå 1739-1810, s. 183)
Tre leiermål med tre forskjellige menn var et så alvorlig lovbrudd at Imbjør sannsynligvis må ha fått en hardere straffereaksjon enn bare bøter. Tukthusstraff var vanlig, en straff som i praksis nærmet seg dødsstraff, fordi forholdene på tukthuset var forferdelige. Av de 26 kvinnene som i andre halvdel av 1770-årene ble satt inn på Christiania tukthus med 6-8 års dom for leiermål, døde 20 på tukthuset.
Jeg finner ikke Imbjør i fangeprotokollene i Christiania
tukthus, der kvinner fra hele Østlandet sonet leiermålsdommer. Det satt i det
hele tatt få der fra Vågå prestegjeld. Muligens var det for dyrt for fogden å
sende leiermålsdømte så langt.
Vi kan vel regne med at det var gapestokk utenfor kirken
i Heidal, og at denne ble brukt også her. Kanskje ble det gapestokken for
Imbjør. Muligens er Imbjør den samme Imbjør Andersdatter som vi finner i folketellingen
i 1801, bosatt på Nedre Rusten, "beslægtet pige", 65 år gammel, og
som døde i 1812.
Liberalisering av
leiermålslovgivningen
Kirken spilte en viktig rolle i håndhevingen av lovene og
i den strafferettslige forfølgingen av dem som forbrøt seg. Det var presten
som innrapporterte leiermålet til fogden på grunnlag av opplysninger i kirkeboka.
En av de som reagerte på det nære samarbeidet mellom
verdslige myndigheter og kirken i leiermålssakene, var biskop Peder Hersleb i
Akershus stift, som Vågå prestegjeld hørte til. Hersleb likte dårlig at
prestene opptrådte som angivere av menighetslemmer og at skriftemålet fungerte
som en straff. På reiser rundt om på bygdene så han at det nesten bare var
ugifte mødre, "stackels qvindfolck, som lader sig beligge", som måtte
skrifte, mens fedrene og mange større syndere ofte gikk fri. Han mente at de
ugifte mødrene allerede var hardt nok straffet "med hendes skam … og er
foragtet lifs tiid". Mange kvinner følte det som en ekstra stor påkjenning
at de måtte utlegge barnefaren foran menigheten, spesielt hvis de visste at
mannen kom til å benekte farskapet.
I rapporter til myndighetene i København gikk Hersleb så
langt at han gjorde prestene indirekte ansvarlige for at ugifte mødre tok livet
av de nyfødte barna sine av frykt for skammen som det offentlige skriftemålet
førte med seg. Hersleb viste her til hva kvinner fortalte i rettsavhør i saker
om fødsler i dølgsmål.
Blant annet som en følge av Herslebs innsats skjedde det
løpet av de siste tiårene av 1700-tallet en gradvis liberalisering av leiermålslovene.
Offentlig skrifte for leiermål ble som nevnt avskaffet i 1767. Slik Hersleb
hadde påvist, virket denne reaksjonsformen mot sin hensikt ved at den ”giver
ofte Leilighed til Misbrug og Forargelse”.
På 1750-tallet ble for øvrig leiermål som strafferettslig
begrep omdefinert, slik at seksuell omgang utenfor ekteskapet kun var
straffbart hvis det førte til at kvinnen ble besvangret, og fra 1791 slapp
paret bøter hvis de giftet seg før barnet ble født.
I 1812 ble bøtene for første og andre gangs leiermål
fjernet, hovedsakelig på grunn av mødrenes manglende betalingsevne og deres
vansker med oppfostring og underhold av barna. Men bak lovendringen lå også en
etter hvert mindre restriktiv håndhevelse av sedelighetslovgivningen etter
påtrykk av biskoper og jurister. Tredje gangs leiermål var fortsatt straffbart.
Allerede i de første kirkebøkene finner vi at barn født
utenfor ekteskap ble ført inn i dåpsregisteret med betegnelsen
"uekte", som var en forkortelse for ”utenomekteskapelig” (i
familieretten også kalt "illegitime barn"). Etter hvert fikk
kirkebøkene egne rubrikker i dåpslistene for avmerking av om barnet var ekte
eller uekte født.
Samtidig som barnet ble registrert som "ekte"
eller "uekte", ble det ført inn en anmerkning om dette var
foreldrenes 1. leiermål, 2. leiermål osv. Selv om "uekte" var en
betegnelse på barn som var født utenfor ekteskap, gir den forkortede
språkbruken noen vonde assosiasjoner som var egnet til å bli misforstått og ga
grunnlag for stigmatisering av barnet.
Fra 1877 het det i forskriftene at et barn med foreldre
som ikke var inntrådt i ekteskap på det tidspunkt barnet ble født, skulle
innføres som uekte – uten hensyn til om foreldrene senere giftet seg. Denne
praksisen fortsatte langt utover på 1900-tallet.
I 1923 ble det tatt i bruk en ny klokkerbok i Heidal.
Denne hadde fortsatt en rubrikk for "Født i eller utenfor ekteskab".
Når det gjelder betegnelsen "leiermål", ble denne ikke lenger brukt i
rubrikken for anmerkninger, men ved "uekte" barn ble det anmerket om
det var foreldrenes første eller andre uekte barn osv., og om det for morens
vedkommende var med forskjellige menn.
Utover på 1900-tallet gikk uttrykket ”leiermål” mer og
mer ut av bruk. Men helt fram til 1970-tallet var det forbundet med stor skam å
komme i "i uløkka", som det gjerne ble kalt. Tilsvarende var det
lenge skambelagt å være "uekte" født, noe som viste seg ved at
gjennom det meste av 1900-tallet la folk gjerne stor vekt på å skjule at de var
født av ugifte mødre.
Sovende mor med barn. (Maleri av Chr. Krogh)
Farskapet
I henhold til loven fra 1687 hadde en ugift mor
eneansvaret for sitt uekte barn. En forordning i 1763 forpliktet faren til å
bidra med minst halvparten av omkostningene til barnets underhold inntil
barnet hadde fylt ti år, fra 1821 til barnet fylte 15 år.
Mange fedre neglisjerte underholdsplikten. I 1790 kom det
en bestemmelse som forordnet at de som ikke utredet det pålagte bidraget til
deres uekte barns oppfostring, skulle ”hensættes til Arbeide i Forbedrings-
eller Tugthuset”. Men det var dårlig kontroll fra myndighetenes side, og
kvinnene måtte selv gå til sak mot mannen, hvis han ikke betalte bidragene.
Bidragsplikten ble utvidet i 1821, og ytterligere utvidet og innskjerpet i
1892. Barnebidragene hadde imidlertid mer karakter av skadeserstatning til moren
enn underhold til barnet. Det var først med de castbergske barnelover i 1915 at
ugifte mødre og uekte barn ble sikret mer anstendige rettigheter.
Eilert Sundt forteller om en kvinne i Fron som så seg lei
på at mannen hun hadde to uekte barn med, ikke bidro til barnets oppfostring.
Hun tok derfor med seg to ærbare menn for å få til et forlik med barnefaren om
hva han skulle bidra med. En gangbar takst var ei tønne korn og et par sko for
året, og det foreslo hun som en rimelig løsning. Men barnefaren syntes det var
for strengt. Dermed slo hun litt av på kravet mot at han lovet å være
behjelpelig med å samle ved til huset. Etter dette forliket må det ha blitt
varme følelser mellom de to igjen, for Sundt forteller at mannen
"flaug" atter til hende, og se – atter blev hun moder, 3die
gang".
Uekte barn var tidligere utelukket fra å arve sin far.
Men NL 1687 ga faren anledning til å lyse uekte barn ”i kull og kjønn”, som
betydde at han anerkjente
det uekte barnet som sitt. Dermed arvet barnet halvt så
mye som barn født i ekteskap. Fantes ikke ektefødte barn, arvet uekte barn
fullt ut. Disse bestemmelsene gjaldt helt til vi fikk de nye barnelovene i
1915.
Mange fedre som ikke giftet seg med mor til barnet, holdt
ofte god avstand, slik at barnet vokste opp uten kontakt med faren. For bondesønner
og sønner fra de høyere sosiale lag som besvangret tjenestejenter og andre
fattigjenter, var det spesielt viktig å skjule farskapet. Enkelte tok ansvar og
sørget økonomisk for moren og barnet.
Det hendte ikke sjelden at bondesønner betalte
husmannsgutter for å påta seg farskapet.
Lokalhistorikeren Einar Hovdhaugen forteller at han i et prestearkiv fra
Gudbrandsdalen har funnet eksempler på ugifte mødre som gikk til presten med
dårlig samvittighet, fordi de hadde oppgitt en husmannsgutt som far til barnet,
mens faren egentlig var en bondesønn.
På Heidal Historielags hjemmeside kan vi lese historien
om fattigjenta fra Mons-Kleven i Heidal som var i tjeneste hos Bjørnstjerne
Bjørnson på Aulestad. Der ble hun gravid og fødte i 1901 et barn utenfor
ekteskap. I kirkeboka er en tjenestegutt fra Østre Gausdal oppført som barnets
far. Senere er det innført en merknad om at Bjørnsons sønn, Erling, ved dom i
1907 var antatt til barnefar.
Bjørnstjerne hadde også sin historie – i likhet med
Henrik Ibsen. Bjørnson besvangret ei hotelljente i Trondheim. Barnet døde 14
dager etter fødselen på byens fattighus. Ifølge Bjørnsonbiografen Edvard Hoem
er det usikkert om Bjørnson noen gang fikk vite hvordan det gikk med barnet.
Alexander Kiellands historie er spesiell på den måten at her ble ikke bare farskapet, men også morskapet holdt skjult, fordi moren var en bondedatter i Kiellandfamiliens bekjentskapskrets. Slik historien blir fortalt, skal foreldrenes fedre ha gjennomført en dekkoperasjon som bestod i at ei fattig, ugift nabojente som fikk et dødfødt barn, angivelig ble betalt for å påta seg morskapet for Kiellands og bondejentas barn. En tømmermann i Stavanger skal ha blitt betalt for å påta seg farskapet. Navnene til disse to, som ellers ikke hadde noe med hverandre å gjøre, ble innført som foreldre i kirkeboka. Gutten vokste opp i kummerlige kår hos forskjellige fosterforeldre.
Kielland var allerede forlovet, og æresbegrepene var slik
at det var mye verre for en mann å bryte en forlovelse enn å erkjenne farskapet
og påta seg foreldreansvaret for et uekte barn. Kielland
skal ha hatt dårlig samvittighet på grunn av det som skjedde, og det fortelles
at han gjennom finurlige kanaler bidro til å hjelpe gutten fram i livet.
Den mest vanlige måten å måle den utenomekteskapelige
fruktbarheten på, er å beregne andelen av fødsler utenfor ekteskap av alle
levendefødte i samme periode (illegitimitetskvotienten). Lokalhistorikeren Ola
Skogstad har undersøkt andelen fødte (døpte) barn med ugifte foreldre i Vågå
prestegjeld (Heidal inkludert) fra 1739 og fram mot slutten av 1700-tallet.
Tallene viser at i de første tiårene av denne perioden lå andelen på 7-8 %. I
de siste tiårene av 1700-tallet var den økt til 12-13 %.
Økningen avspeiler en generell utvikling vi finner i
landet som helhet, men tallene ligger i alle disse årene godt over
gjennomsnittet for Akershus stift, som Vågå hørte til på denne tiden og enda
mer over landsgjennomsnittet, som på 1780-tallet lå på ca 5 %. Utover på
1800-tallet økte andelen ytterligere en del, og omkring 1850 lå den på ca 9 %
for landet som helhet.
Det var på denne tiden grunnleggeren av norsk
samfunnsvitenskap, presten Eilert Sundt, foretok sine epokegjørende studier av
sedeligheten i Norge. På midten av 1800-tallet reiste Sundt landet rundt og
studerte folks levemåter, seder og skikker ved å samle statistiske data og ved
å samtale med folk. Resultatene av studiene presenterte han i boka "Om
Sædeligheds-Tilstanden i Norge" (1857).
Eilert Sundt utviklet en ny måte for måling av den utenomekteskapelige
fruktbarheten. Illegitimitetskvotienten er en målemetode som ikke tar hensyn
til variasjonen i risikogruppa, som er ugifte kvinner i fruktbar alder, gjerne
angitt til alderen 15-49 år. Sundt beregnet derfor antall illegitime fødsler i
forhold til antall inngåtte ekteskap i samme periode, dvs illegitime fødsler
pr. 100 ekteskap. På landsbasis lå forholdstallet i perioden 1831-1850 på 31.
Men variasjonene var store. Av prostiene lå Lister lavest med 6 og Trondhjem
høyest med 63.
Sundt besøkte i årene 1851-1854 Gudbrandsdalen tre
ganger og oppholdt seg da særlig i prestegjeldene Vågå, Lom og Fron. Grunnen
til at disse prestegjeldene særlig vakte hans interesse, var at han her fant
svært høye forholdstall. I perioden 1831-1850 registrerte han 1422 barn utenfor
ekteskap i de tre prestegjeldene, og det ble inngått 2115 ekteskap, altså et
forholdstall på 67. Det vil si at for hvert 100 par som ble ekteviet, var det
67 fødsler utenfor ekteskap.
Tallet gjelder de tre prestegjeldene samlet, der Heidal
inngår i Vågå prestegjeld. Så vidt jeg kan se, oppgir ikke Sundt data for
hvert enkelt av prestegjeldene. Jeg har gjort en stikkprøve i kirkebøkene for
året 1845 og finner at forholdstallet det året ligger en god del høyere i Vågå
enn i Lom og Fron. For de andre prestegjeldene i Gudbrandsdalen var
forholdstallet 38 og for hele Gudbrandsdalen prosti 50.
Eilert Sundt. (Oslo Museum)
Uekte barn i Heidal
Jeg har foretatt en opptelling av fødsler utenfor
ekteskap i Heidal i årene etter at Eilert Sundt samlet sine data, nærmere
bestemt perioden 1851-1890. Kilden er kirkebøkene for Heidal.
Tallene må tas med visse reservasjoner. For det første
dreier det seg om døpte, ikke fødte. Her er imidlertid sammenfallet meget
stort. For det andre giftet en god del av foreldrene seg, og antagelig hendte
det at prestene ikke registrerte barnet som uekte dersom vielsen skjedde
innenfor et rimelig kort tidsrom etter fødselen. Endelig foreligger det
naturligvis muligheter for tellefeil.
Andel uekte barn i
Heidal og i landet som helhet
År Heidal
Hele landet
1851-1860
24,8 8,7
1861-1870
21,7 8,1
1871-1880
27,7 8,7
1881-1890
24,2 7,8
I løpet av 40-årsperioden 1851-1890 finner jeg registrert
i alt 1726 døpte i kirkebøkene for Heidal. Av disse er 422 innført som uekte,
dvs. 24,4 %. Tabellen ovenfor viser at illegitimitetskvotienten holdt seg
tilnærmet konstant gjennom de fire tiårene, men noen svingninger finnes. Bryter
vi ned til femårsperioder, finner vi at andelen i siste halvdel av 1860-tallet
var nede i 18 %, og i siste halvdel av 1870-tallet og begynnelsen av
1880-tallet oppe i 30 %.
Også i landet som helhet var illegitimiteten ganske
konstant. Men vi ser også at andelen uekte fødsler er nesten tre ganger i
høyere i Heidal enn i landet som helhet og at forskjellen er enda større enn
den var ca hundre år tidligere.
Sammenlignet med flere av nabosognene/prestegjeldene
ligger Heidal høyt. Mens mer enn en firedel av barnefødslene i Heidal i
1870-årene var utenfor ekteskap, lå andelen i Vågå på 17 % (Heidal ikke
inkludert), Lom 10 %, Kvam 19 % og Ringebu 12 %. Men som vi ser, ligger også
alle disse godt over landsgjennomsnittet.
Jeg har også sett på forholdet mellom illegitime fødsler
og inngåtte ekteskap i Heidal i disse årene og finner meget høye forholdstall.
Faktisk var det i alle de fire tiårene flere fødsler utenfor ekteskap enn det
var par som giftet seg. Det høyeste
forholdstallet i landet som helhet i denne 40-årsperioden finner vi i andre
halvdel av 1860-tallet, da det var oppe i 39.
På slutten av 1880-tallet begynte andelen uekte
barnefødsler å gå nedover. I begynnelsen av 1920-årene lå prosentandelen for
landet som helhet på 6,9 %. I Heidal sank andelen forholdsvis mer enn i landet
som helhet, men lå på begynnelsen av 1920-tallet fortsatt mer enn dobbelt så
høyt som lands-gjennomsnittet.
Jeg skal ikke påta meg å gi en fullgod forklaring på
hvorfor Heidal skiller seg ut i forhold til sine naboer, men kanskje ligger
årsaken i noen av de faktorene som har vært lagt til grunn for forklaringen på
at Gudbrandsdalen generelt hørte til de områder av landet med høyest andel
fødsler utenfor ekteskap på 1700-1800-tallet. Muligens er nettopp disse
faktorene, som vi skal se litt på nedenfor, enda mer typiske for Heidal enn for
Gudbrandsdalen generelt.
I en visitasinnberetning i 1847 undret prosten i
Gudbrandsdalen, Niels Chr. Nissen, seg over at andelen barn født utenfor
ekteskap var så mye høyere i Vågå prestegjeld enn i Øyer, der han selv var
sokneprest. I Øyer lå andelen uektefødte på 1840-tallet på 3-4 %. Nissen
utleder ikke av dette at sedelighetstilstanden nødvendigvis skulle være tilsvarende
bedre i Øyer enn i Vågå. Han peker på at forholdet kanskje hadde noe med
holdningen til ugift samliv å gjøre. Nissen skriver at i Øyer betraktes
leiermålsforseelser "med Undseelse, hvilket ikke er Tilfældet i
Vaage".
I Øyer er det slik, fortsetter han, at så snart en mann
hadde besvangret en pike, så tok han henne vanligvis til ekte. I Vågå derimot,
var det alminnelig at forlovede ikke lot seg ektevie før de hadde fått flere
uekte barn med hverandre. Nissen forteller at han formaner de unge til å avstå
fra løsaktigheten, men finner at så lenge de eldre, og spesielt foreldrene
forholder seg likegyldige, kommer man neppe noen vei med de unge.
Tradisjonelt har leiermål og fødsler utenfor ekteskap
vært forstått i et moralistisk perspektiv. Men det er liten grunn til å tro at
moralen skal ha vært så mye dårligere blant folk i Gudbrandsdalen generelt og
Heidal spesielt enn andre steder i landet.
Også Eilert Sundt lot seg forskrekke moralsk over det han
kalte den "tankeløse råhed og dyriske usædelighed" han fant blant
folk på bygdene. Men hans store fortjeneste var at han forsøkte å finne forklaringer
i samfunnsmessige og økonomiske forhold og i folkelige skikker. Ved at han
søkte å forstå den folkelige kulturen på dens egne premisser, fant han at den
store andelen barn utenfor ekteskap blant annet kunne ha sammenheng med noe så
prosaisk som økonomiske forhold, byggeskikk og folks boforhold.
Sundt kom på sporet av en viktig forklaringsfaktor
gjennom en samtale med en fattig husmann i et bygdelag i Gudbrandsdalen. Det
kunne ha vært i Heidal. Husmannen svarer bekreftende på Sundts spørsmål om de
hadde barn før de var gift og fortsetter: "Det er sjelden at fattigfolk
komme ihop uden at det er så", og så forteller han at han og kona hadde
vært tjenestefolk på samme gård og at de begge hadde hatt senger i fjøset.
"For det er skikken det", sier han.
Det var en vanlig skikk i Gudbrandsdalen at det unge
tjenestefolket sov i samme rom i fjøs og uthus, gjerne i køyesenger med guttene
øverst og jentene nederst. Tallet på fødsler utenfor ekteskap er satt i sammenheng
med denne skikken. Ifølge folketellingen i 1875 sov opptil 30-40 prosent av
folket i fjøset i enkelte bygder i Gudbrandsdalen. Mot slutten av 1800-tallet
avtok skikken sterkt, men i enkelte bygder varte den hundreåret ut. Vanligvis
var det flere kvinner enn menn som sov i fjøset.
Et annet forhold som bidro til mange barn utenfor
ekteskap blant fattigfolk, var nattefrieriet. Det var utbredt i Gudbrandsdalen
og bestod i at gutter gikk på besøk til utvalgte
jenter om natten for å bli kjent med dem. I utgangspunktet var
nattefrieriet en regulert omgangsform på landsbygda mellom gifteferdig ungdom.
Tradisjonen er nært beslektet med natteløperiet, som bestod i at gutter fartet
rundt på gårdene og oppsøkte jentene for å ha moro. Resultatet var at mange
jenter ble med barn før tiden.
Eilert Sundt fant at der hvor nattefrieriet var mest
vanlig, var det også en høy andel uekte fødsler, eller som han uttrykte det:
"nattefrieri og løsaktighed følges ad". Han reagerte sterkt på
skikken, fordi han så at det først og fremst var de fattige tjenestejentene som
"kom i ulykke" og bare unntaksvis gårdjentene.
Nattefrieriet blant gårdmannsbarna ble bevoktet av foreldrene slik at ikke noe galt skulle skje. Fattigfolks barn derimot, ble ikke passet på. De måtte tidlig ut fra hjemmet i tjeneste på gårdene og var ikke like beskyttet av tradisjoner og kontroll som bondeungdommen. Bondejentene sov på jomfruloft i inntunshus, og nattefrierne ble sett og aktiviteten kontrollert. Tjenestefolket hadde det friere i løene og uthusene i uttunet, men dermed var også sjansene større for å få uekte barn.
«Aa Herregud lok op
da Jenter». (Tegning av Theodor Kittelsen)
Endringer i ekteskapsforståelsen spilte nok også inn. På
midten av 1500-tallet ble det innført en ordning med trolovelse som bindende
ekteskapsløfte, som ble bekreftet av kirken. På slutten av 1700-tallet kom det
en forordning som forbød trolovede par å bo sammen.
Amtmann Christian Sommerfeldt i Kristians amt, som Heidal
tilhørte, kritiserte dette. Han pekte på at mange av de trolovede tjente på
samme gård, og loven tillot dem ikke å forlate tjenesten. "Og bor de
trolovede ikke under et tag om dagen, saa sover de visst i én seng om natten.
Det er en sedvane saa vedtatt av almuen at ingen lov avskaffer den uden den som
avskaffer trolovelse."
På landsbygda regnet folk fortsatt i mange år trolovelsen
som den kirkelige vielsen. Derfor er det ikke overraskende at blant unge par
som hadde bestemt seg for hverandre, var det helt vanlig at det seksuelle
samlivet startet før ekteskapet.
Kvinnens stilling i ekteskapet ble endret. Tidligere
hadde et kjæresteforhold hatt langt mer med ære å gjøre enn med romantiske
følelser. Fram til begynnelsen på 1700-tallet ble det regnet som en ærekrenkelse
dersom en mann brøt et ekteskapsløfte. Mange menn som brøt løftet, ble dømt i
retten til enten å gifte seg eller gi kvinnen oppreisning for tapt ære. Fra
1734 ble kvinnens rett til ekteskap og oppreisning sterkt begrenset. Hun måtte
nå bevise at mannen hadde lovet henne ekteskap i en offentlig sammenheng før
hun kunne påstå at hun var blitt krenket.
Nye ideer om romantisk kjærlighet skapte også nye
forventninger til ekteskapet, noe som førte til at foreldrene fikk mindre
innflytelse på de unges giftermål. I løpet av 1800-tallet tapte derfor
ekteskapsløftet mye av sin bindende kraft og veien ble åpnet for forførelse og
uforpliktende kjærlighetsforbindelser, skriver Kari Telste i en doktoravhandling
om temaet. Mens mannen tidligere måtte ta ansvaret for sine handlinger, begynte
man å se på den kvinnelige seksualiteten som et problem. En ugift mor ble mistenkt
for å ha opptrådt forførerisk og ansett som løsaktig, og hennes eneste forsvar
var at hun var narret av mannens løfter.
Eilert Sundt fant at der hvor det var mange fødsler
utenfor ekteskap, var det også mange foreldre som levde sammen uten å være
gift. Han mente med andre ord at leveregler og holdninger som regulerte fødsler
utenfor ekteskap også regulerte ugift samliv. Begge disse fenomenene var altså
del av samme normsett. Mye tyder på at dette var situasjonen i Heidal.
Kvinner mer usedelige
enn menn?
Eilert Sundt tok i sin avhandling opp en påstand han
møtte blant folk under sine vandringer, nemlig at lettsindigheten og
usedeligheten skulle være større blant kvinner enn blant menn. Det ble hevdet
at det fantes mange eksempler på at kvinner la an på å samle seg ”en hel flok
af uægte børn med den afskyelige tanke, at de skulde få sig levebrød ved
opfostringsbidrag, som øvrigheden og lensmanden skal afpresse barnefædrene”.
På dette grunnlaget beklaget enkelte øvrighetspersoner
den lovgivningen som skulle sikre barnemoren oppfostringsbidrag av faren. I
fattigkommisjonenes forhandlinger kunne det bli framholdt at ”kvinder med uægte
børn aldrig bør understøttes med en skilling, men heller til fornøden advarsel
for andre spæges og sultes som de, der på forhånd formodes at bære den meste
skyld for den skede utilbørlighed”, forteller Eilert Sundt, som selv ikke fant
noe sikkert eksempel på ”denne lavhed og forvorpenhed”.
Sundts tall viste en høyere andel kvinner enn menn som
hadde flere uekte barn, men forskjellen var liten. Sannsynligvis er det denne
lille forskjellen som har gitt anledning til noens ufordelaktige dom over om
kvinnekjønnet, forteller Sundt, og peker på en vesentlig omstendighet ”som –
uanseet den sædelige tilstand hos personen forøvrigt – er langt mere virksom
til at redde mandspersonen fra tilbagefald end kvinden”.
Han sikter her til at det var mye lettere for menn enn
kvinner å bli gift. Sundt påviser i sin undersøkelse at mange menn fra det han
kalte "eiendomsklassen", krenket kvinner av ”arbeidsklassen”, men at
de sjelden giftet seg med dem. De giftet seg med kvinner fra sin egen klasse,
og dermed var de ”for største delen reddet for fristelsen til ulovlige
forbindelser”, som han uttrykker det. Den krenkede og kanskje skammelig
forførte tjenestejenta derimot, satt forlatt og foraktet tilbake og var rimeligvis
”mere udsat for fristelsen nu end før”. Og når fristelsen er så ulik, ”kan
ingen sammenligning finde sted mellem dyd og brøde”, skriver Sundt.
De økonomiske mulighetene for å stifte familie ble
kraftig forverret gjennom 1800-tallet. Det skjedde en eksplosiv
befolkningsutvikling i Gudbrandsdalen som sammen med uår i jordbruket gjorde
levevilkårene ytterst vanskelige. Fra 1801-1865 økte befolkningen med hele 85
prosent. Dalen ble overbefolket, og det var ikke næringsgrunnlag for alle.
Utvandringen til Amerika, som startet vest i landet, slo inn med full tyngde
også i innlandet, ikke minst i Gudbrandsdalen. Situasjonen var verst i bygdene
i norddalen.
Konsekvensen var at mange par ikke hadde råd til å gifte
seg, eller presten nektet å vie før de kunne legge fram bygselseddel eller
festebrev på en plass hvor de kunne slå seg ned. Vi finner mange tilfelle i
Heidal der unge par bodde hos foreldrene, og som kanskje først etter flere år
fikk seg en egen plass og så giftet seg. Men det var også mange kvinner som ble
alene med ansvaret for barna, og som det går fram av følgende eksempler fra
Heidal, kunne familierelasjonene være ganske sammensatte.
I 1865 bodde Ragnild Thorstensdatter og Thor Hansen som
ugifte med to barn hos Ragnilds foreldre på Steineplassen. Ragnild drev med
spinning og Thor bodde på plassen som innerst og arbeidet som tømmerkjører. Thor
hadde også et uekte barn med Ragnild Paulsdatter, som bodde sammen med datteren
som innerst på Skogum. Også hun drev med spinning og binding. Ragnild og Thor
fikk et tredje uekte barn før de noen måneder senere giftet seg og omkring 1866
slo seg ned på Rundhaugen. Etter hvert
ble det en rekke barn i ekteskap.
Men det var neppe alltid manglende økonomi som stod i
veien for ekteskap. Barbro Jonsdatter fra Nedre Rusten var tjenestejente på
Nord-Faukstad da hun i 1870 fikk et uekte barn med den tjue år eldre gårdmannen,
Ole Syversen, som da hadde vært enkemann i mange år og hadde flere barn med sin
første kone. Ti år senere fikk Barbro et nytt uekte barn med sin husbond. Først
fem år etter denne fødselen giftet Ole seg 65 år gammel mann med Barbro, som da
var blitt 45 år.
Rønnaug Olsdatter Sletmoen fra Sagstugu ble også gift,
men ikke med faren til noen av hennes uekte barn. Hun fikk først to barn
utenfor ekteskap med Hans Thorsen Rundhaugen, som bare et halvår før det første
hadde fått et uekte barn med Anna Thorsdatter, som døde bare noen måneder etter
fødselen. Noen år senere fikk Rønnaug tvillinger med den 14 år yngre
gårdmannsønnen på Holen, Hans Gudbrandsen. Hans utvandret til Amerika før
Rønnaug fødte. Den ene av tvillingene vokste opp hos farens foreldre på Holen,
den andre hos moren på Øvre Rindhølen, der Rønnaug arbeidet som budeie. Fire år
etter at husmannen på Øvre Rindholen, Knut Olsen, ble enkemann, giftet han seg
med Rønnaug, som døde bare noen måneder senere, 43 år gammel.
Men mange mødre ble aldri gift og var alene med ansvaret,
ofte for flere barn. Brit Olsdatter fikk i 1852 et uekte barn med Ole Andersen,
som bare to måneder senere også fikk et uekte barn med Ingri Hansdatter, som
han giftet seg med. Ti år senere fikk Brit Olsdatter et barn med Ole Hansen
Holten, som også hadde barn utenfor ekteskap fra før. På denne tiden bodde Brit
hos sin mor på Harlaugsæter. Ytterligere noen år senere, da Brit var 39 år
gammel, fikk hun sitt tredje barn utenfor ekteskap, nå med en mann som ikke
var fra bygda, Otto Halmrast. Han var fra Land og arbeidet som handelsbetjent
på Lillehammer. I 1875 bodde Brit Olsdatter som ”føderaadspige” på Kagrud
sammen med de tre barna.
Kvalifisert leiermål
etter 1842
Fra 1842 ble leiermål ansett som ulovlig bare hvis de tre
besvangringene utenfor ekteskap hadde skjedd med tre forskjellige personer.
Straffen var fengsel, dvs vann og brød i opptil 8 dager. Fattigvesenet skulle
forsørge barnet mens moren sonet. Først i 1902 ble leiermål helt avkriminalisert
(rettskraftig fra 1905).
En undersøkelse viser at i landet som helhet ble i
overkant av 8000 personer i Norge dømt for kvalifisert leiermål i perioden
1842-1904. Hele 90 % var kvinner. Blant disse var det flere fra Heidal, og en
av dem var Brit Olsdatter, som er omtalt ovenfor.
Bare noen dager etter at Brits tredje barn ble døpt i
1868, anmeldte sognepresten i Vågå forholdet til lensmannen. I november samme
år ble det satt ekstrarett på gården Skår i Vågå. Her erkjente Brit forholdet.
Hun sa at hun ikke hadde tenkt å inngå ekteskap med noen av de oppgitte
barnefedrene, og hun var klar over at hun hadde gjort seg skyldig til straff.
Retten dømte henne til fem dager vann og brød og til å betale både
saksomkostningene og omkostningene ved soningen. Brit Olsdatter sonet dommen et par måneder
senere i Sel distriktsfengsel, som var opprettet bare få år tidligere.
Soningsreglene var slik at en dom på "vann og
brød" kunne sones på vanlig fangekost, men da måtte en sitte inne fire
ganger så lenge. For kvinner som kom gravide til fengselet eller med diebarn,
var dette obligatorisk. I likhet med mange andre kvinner som ble dømt for
leiermål, kom Brit Olsdatter til fengselet med diebarn. Med en dom på fem dager
vann og brød ble det derfor 20 dagers soning for Brit. Året etter at Brit sonet
sin dom, satt åtte kvinner med diebarn i Sel kretsfengsel og sonet dommer for
leiermål.
Marit Olsdatter fra Rindsæter var en annen kvinne fra
Heidal som ble dømt "for at have ladet sig besvangre af tre forskjellige
Mandspersoner uden med nogen af dem at være kommen i Ægteskab". Hun hadde tidligere fått mulkt for
ulovlig brennevinssalg, som ved siden av usedelighet var det mest vanlige
lovbruddet blant kvinner på denne tiden. Dommen for leiermål ble på 8 dager
vann og brød.
Marit hadde først fått to barn med Iver Nilsen fra
Snerlebakken i Vågå, så noen år senere to barn med Elias Olsen Jenssveen fra
Fåberg, og så 18 år etter den første fødselen fikk hun sitt femte barn utenfor
ekteskap, nå med Arne Olsen fra Nordre Randen. Hun fortalte i retten at hun
ikke hadde noen utsikt til å kunne bli gift med noen av barnefedrene, da to
allerede var gift og den tredje hadde forlatt distriktet. Da hun fikk forkynt
dommen, ba Marit om å få utsatt soningen i tre-fire måneder "da Barnet endnu
er saa ungt og hun selv er svag", som det står i rettsdokumentet. Retten hadde ikke noe å bemerke til det. Ikke
desto mindre ble hun satt inn til soning bare fire uker etter at dommen falt.
Med en dom på 8 dager vann og brød ble det 32 dager på vanlig fangekost. Også
Marit måtte betale alle omkostningene.
Jakob Amundsen Bilben ble anmeldt for kvalifisert
leiermål da han fikk barn med Ragnhild Olsdatter Lysgaard uten at de var gift.
Noen år tidligere hadde han fått to uekte barn med Marit Hansdatter Aamodtrønningen
fra Kvam. Ifølge sokneprest Selmers anmeldelse hadde han besvangret
ytterligere en kvinne, enken Marit Pedersdatter Faukstad, som hadde emigrert
til Amerika, der barnet ble født, etter det soknepresten mente å vite.
Soknepresten oppga i anmeldelsen både navn og alder på dette barnet.
Under rettsforhøret, som ble holdt i rettslokalet i Sel
distriktsfengsel, benektet ikke Jakob at han hadde vært sammen med enken, men
han kjente ikke til at hun hadde født noe barn. Han var aldri blitt avkrevd noe
oppfostringsbidrag, kunne han fortelle, og i et par brev han hadde fått fra
henne fra Amerika, hadde hun ikke nevnt noe om noe barn. Han erkjente seg
derfor ikke skyldig i kvalifisert leiermål og opplyste for øvrig at han og
Ragnhild snart skulle gifte seg. Dermed slapp Jakob å bli dømt, og saksomkostningene
ble utredet av Delinkventfondet.
Menn flyttet også oftere på seg, og det var slett ikke
alltid det var kjent at en mann hadde uekte barn i ett eller flere andre
prestegjeld. De fleste av de som emigrerte til Amerika på 1800-tallet var menn.
Gårdmannsønnen på Holen, Hans Gudbrandsen, som er nevnt ovenfor, er ikke det
eneste eksemplet på unge menn som utvandret etter å ha besvangret ei jente.
Antallet menn som reiste fra ansvaret, ble faktisk så stort at fattigvesenet
slo til lyd for at det burde nedlegges forbud mot utvandring for fedre til
uekte barn. Kvinner var mindre mobile og ble sittende "forlatt og
foragtet" tilbake. Slik økte også risikoen for et nytt uekte barn
sammenlignet med mannen som hadde inngått ekteskap. Dessuten kunne en mann helt
fram til 1892 befri seg fra farskapet ved å avlegge ed på at han ikke var
barnefaren.
De fleste av de ugifte mødrene var tjenestejenter når de
fikk sitt første uekte barn. Med forsørgeransvaret for ett eller flere barn
kunne det være vanskelig å fortsette i yrket. Ettersom de ofte heller ikke ble
gift, måtte de sørge for livsoppholdet på andre måter, og dagarbeider var
gjerne det mest aktuelle, f.eks. knyttet til onnene på gårdene. Ofte bodde de
hos foreldrene og bidro til husholdningen der, eller de bodde om innerster på
en eller annen plass. Noen maktet ikke å forsørge barna på egenhånd eller ved
hjelp av familien. Løsningen var da gjerne tigging, hjelp fra fattigkassa eller
barna ble satt på lægd.
"Leiermål" er i dag et ukjent begrep, men
fødsler utenfor ekteskap er mer vanlig enn kanskje noen gang før. Etter at
andelen fødsler utenfor ekteskap gikk kraftig ned utover på 1900-tallet til den
på slutten av 1950-tallet var nede i ca fire prosent, begynte andelen å stige
igjen og i dag fødes halvparten av alle barn utenfor ekteskap. Det store
flertallet av dem som fødes utenfor ekteskap, har imidlertid samboende foreldre,
ti prosent fødes av enslige mødre.
Heldigvis er den tid forbi da kvinner ble rettsforfulgt
og sosialt utstøtt etter å ha født barn utenfor ekteskap. Men det gir grunn
til ettertanke at i en ikke alt for fjern fortid påførte det norske samfunnet
mange kvinner ydmykelser og lidelser som vi i dag knapt kan forestille
oss.
Kilder
Aune, Anne. Avkriminaliseringen av
leiermål. En studie av lov og rettspraksis i leiermålssaker i Nedre Telemark
sorenskriveri 1727-1797. Tingbokprosjektet, Oslo, 1994.
Benedictow, Ole Jørgen. Ikke skyld på middelalderen. Aftenposten 23. juli 2013.
Blom, Ida & Sogner, Sølvi (red.). Med kjønnsperspektiv på norsk
historie. Cappelen Akademiske
Forlag, Oslo 1999.
Dombok 3 (1863-1889). Sorenskriveren i Nord-Gudbrandsdal. Statsarkivet Hamar.
Domsakter 1882-1883. Nordre Gudbrandsdalen fogderi. Statsarkivet Hamar.
Eliassen, Jørgen & Sogner, Sølvi (red.). Bot eller bryllup. Ugifte mødre og gravide bruder i det gamle
samfunnet. Universitetsforlaget. Oslo 1981.
Ekstrarettsprotokoll 10 (1863-1869) og 14 (1875-1882). Sorenskriveren i
Nord-Gudbrandsdal. Statsarkivet Hamar.
Engen, Arnfinn. Gards- og slektshistorie
for Heidal. Bind 1, 2011 og Bind 2, 2012.
Forstrøm, Eirin. "Han lovede hende
Ægteskab". Straffeforfølgelsen av kvalifisert leiermål 1875-1904 og
avkriminaliseringen av dette forholdet i 1902. Univ. i Bergen 2012.
Gotaas, Anne Marit, m. fl. Det kriminelle
kjønn. Oslo 1980.
Heidal historielags hjemmeside.
Hovdhaugen, Einar. Ekteskap og
kjønnsmoral i norsk historie. Oslo 1976.
Hovdhaugen, Einar. Da tjenestefolket låg på fjøshellen. I: Årbok for Gudbrandsdalen 1980, s. 7-13.
Kirkebøker for Heidal, Vågå, Sel, Fron, Lom, Kvam, Ringebu, Øyer.
Kong Christian den femtes Norske Lov 15de
april 1687 med Kongeloven 1665. Oslo 1982.
Michalsen, Dag & Sprauten, Knut (red.). Rett
og historie. Festskrift til Gudmund Sandvik. Univ. i Oslo 1997.
Skadberg, Gunnar A. Alexander L.
Kielland. ”I slekt med hele byen”. Stavanger 2002.
Sogner, Sølvi. Barselkvinner på flyttefot og barnefedre på flukt. I: Vandringer.
Festskrift til Ingrid Semmingsen på 70-årsdagen 29. mars 1980. Oslo 1980.
Solli, Arne. Prøveforelesing: Fødslar utanfor ekteskap og sambuarskap mellom
ugifte. Normer og åtferd i Noreg på 1800-talet. Bergen 27/5-2004.
Stenseth, Bodil. Innledende essay. I: Eilert Sundt. Om Sædelighetds-Tilstanden i Norge. Bokklubben 2006.
Stoa, Nils Johan. Kjødets lyst.
Fortellinger om synd og straff. Oslo 2010
Sundt, Eilert. Om Sædeligheds-Tilstanden
i Norge. 1857/Bokklubben 2006.
Teigum, Ivar. Bygdebok for Vågå og Sel.
Band 2: Frå 1600-talet til 1907. 2004.
Telste, Kari. Brutte løfter. En kulturhistorisk studie av kjønn og ære
1700-1900. Universitetet i Oslo. 2000.
Tingbok nr 9 for Nord-Gudbrandsdal 1764-1777. Digitalarkivet.
Øyen, Else. Ugifte mødre. Oslo 1966.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar