Av Oddbjørn Evenshaug
(Artikkelen er en bearbeidet utgave av artikler som ble trykt i Årbok for Gudbrandsdalen, 78. årg. 2010, og i I gamle fotefar, Øyer og Tretten historielag 2011.)
Torsdag 9. mai 1878 kl åtte om kvelden foregikk det en vielse i den store baptistkirken i La Crosse i Wisconsin som byens avis karakteriserte som «en av de mest bemerkelsesverdige og interessante sosiale begivenheter som noen gang har funnet sted i denne staten». Det spesielle ved vielsen, og som fikk La Crosse Tribune til å beskrive den i et langt referat på førstesiden, var at bruden og brudgommen begge var døve. Bruden het Isabella J. Drake og var 25 år gammel. Brudgommen var den 33 år gamle Lars Guttormsen fra Tretten i Gudbrandsdalen.
Lars Guttormsen hadde bodd i La Crosse i seks år da han giftet seg. Han utvandret i 1872 fra Tretten, der han ble født på Brobakken øvre 25. januar 1845. Han ble hjemmedøpt en uke senere av Johannes Eriksen Bjerke. Lars-navnet var mye brukt i slekten, både på farssiden og morssiden. Lars var den nest yngste av fire søsken. Han hadde to eldre søstre, Karen (1835-1932), Marthe (1840-1927) og en yngre bror, Johannes (1849-1946). Foreldrene var Guttorm Monsen (1795-1880) og Ingeborg Larsdatter Hovde (1805-1875). Guttorm kom fra Simengård på Tretten og kjøpte Brobakken i 1837.
Det var under et besøk hos slektninger i Wisconsin jeg
fattet interesse for Lars Guttormsen. Jeg visste ikke så mye om ham fra før,
annet enn at han var bror av min oldemor, at han var døv og utvandret fra
Tretten til Amerika. I Wisconsin fikk jeg vite mer om ham, og da min
amerikanske tremenning Iris Lambert senere kunne fortelle at hun hadde kommet
over noen bilder av Lars og et brev han hadde skrevet til hennes bestemor, som
var Lars’niese, ble vi enige om sammen å forsøke å finne ut mer om vår felles slektning.
Ved å grave blant annet i Statsarkivet på Hamar, Riksarkivet
i Oslo, de amerikanske folketellingene og norske kirkebøker, og med god hjelp
blant annet fra døvehistorikeren Thorbjørn Johan Sander, og velvillig
assistanse fra La Crosse Library, Our Savior’s Lutheran Church og andre
institusjoner i La Crosse og fra Skaalen Nursing Home i Stoughton, og ikke
minst iherdig innsats av medlemmer av Gudbrandsdalslaget i USA, var det mulig
å etterspore hovedtrekkene i Lars Guttormsens liv.
Lars Guttormsen, 35 år
Antagelig var Lars døv allerede fra fødselen. Han fikk
derfor ingen skolegang i hjembygda. Døve hadde verken rett eller plikt til
opplæring på denne tiden. Opplæringsplikt for døve kom først i 1883 etter at
Stortinget i 1881 hadde vedtatt Lov om Skoler for Abnorme Børn. Norge hadde
riktignok fått sin første skole for døve i allerede i 1825 i Trondheim. Men den
kunne bare tilby undervisning til noen få utvalgte.
De økonomiske betingelsene var vanskelige, og mange
døve ble heller ikke ansett som tilstrekkelig opplæringsdyktige. De
fleste ble derfor gående hjemme uten skolegang. Det førte til minimal
kommunikasjon på et primitivt, hjemmelaget tegnspråk. Døve ble også ofte møtt
med fordommer. Mange regnet døvhet som en Guds straff og en skam for familien.
Ettersom de ikke fikk kristendomsopplæring, kunne de bli omtalt som «døpte
hedninger».
Holdningen til skolegang generelt blant folk flest var
heller ikke særlig positiv, spesielt på bygdene. Det gjaldt også i Øyer.
Gjennomføringen av landsfolkeskoleloven av 1827, som krevde at det skulle være
minst én fastskole i hvert prestegjeld, møtte stor motstand i bygdefolket.
Folk ville helst at skolen skulle «gå på gammelgjerda så lenge det fanst råd og
gjorde inte meir for skula hell det døm beintfram vart tvinga til», skriver Tor
Ile i Bygdabok for Øyer.
Men i 1836 kom Niels Christian Nissen (1803-1869) som
sogneprest i Øyer. Han ble senere valgt prost i Gudbrandsdal. Nissen var en
fremragende teolog og prest. Han ble tilbudt bispeembetet i Tromsø, men takket
nei. Han
ville heller bli i Øyer, og her var han til sin død. Ifølge Tor Ile var Nissen
den siste presten i Øyer som ble kalt Han Far. Nissen var en varm skolevenn.
Som ordfører i bygda og selvskreven formann i skolekommisjonen gikk han med
full kraft inn for at de unge skulle få bedre opplæring. Han beskrives som «en
Mand med et aabent Hjerte og en hjelpsom Haand». Det
kom også til uttrykk i hans blikk for at barn med funksjonshemninger måtte få
skoleopplæring.
Fire år etter at Lars ble født, ble det opprettet en
privat institusjon for undervisning av døve også i hovedstaden, Christiania
Døvstumme-Institut. I dagligtale ble skolen gjerne kalt Balchens
døvestummeinstitutt, etter grunnleggeren og eieren, Fredrik Glad Balchen
(1815-1899). Balchen hadde tidligere vært lærer ved den kjente skolereformatoren
Hartvig Nissens private latin- og realskole. Hartvig Nissen var en god venn
og engasjerte seg i Balchens arbeid for å opprette en skole for døve i
Christiania.
Det faktum at Hartvig Nissen var bror til prost
Nissen, betydde at Øyerpresten var godt kjent med Balchens skole. Det hadde
ganske sikkert betydning for hans engasjement for døve barns skolegang. Sannsynligvis
hadde Nissen også kunnskap om skoleundervisning for døve fra sitt arbeid som
stortingsrepresentant.
Da Lars var blitt 11 år, tok Nissen initiativ til å få
sendt ham til Balchens døveinstitutt. Amtet hadde begynt å bevilge penger til
skolegang for døve barn av uformuende foreldre, og våren 1856 skrev Nissen en
søknad til amtmannen i Christians Amt (nåværende Oppland fylke) om at Lars
Guttormsen «paa Amts-kommunens bekostning til-lades optagen i Døvstumme-Institutet
i Kristiania».
I begrunnelsen skriver sognepresten at gutten «stedse
har været aldeles døvstum, og at han er meget livlig og synes at have ganske
ualminnelige Evner, hvilket paa den ene Side vekker de bedste Forhaabninger om
ham dersom han erholder kristelig Oplysning og Veiledning, og paa den anden
Side vilde gjøre hans Tilstand saa meget farligere om han skulde hengaa uden
saadan Veiledning».
Prost Nissens attest om Lars til amtmannen.
Det var ingen dårlig attest å få av den lærde
embetsmannen. Henvisningen til hva som kunne skje hvis en døv gutt med så gode
evner ikke fikk skolegang, var nok ikke ubegrunnet. Det fantes eksempler på
døve ungdommer som aldri fikk noen opplæring, havnet på tiggerstien og på
skråplanet i samfunnet.
Før søknaden ble sendt, sørget Nissen for at Lars ble
undersøkt av distriktslege Ludvig Baumann på Lillehammer. Også Baumann merket
seg at Lars hadde gode evner. I legeattesten som han sendte amtet, skriver han
at Lars må antas å være «complet Døvstum», men «hans Helsetilstand lader til
at være udmerket god og hans Opfatningsevner fortrinlige». Distriktslegen
konkluderer med at Lars, «som er saa vel udstyret af Naturen, ved passende
Undervisning, i sin Tid vil blive et nyttigt Medlem af Samfundet». Prost
Nissen la ved søknaden en attest om at far til Lars var i en slik økonomisk
situasjon at det var helt umulig for ham å bekoste sønnens opphold på
døveinstituttet.
I sitt saksframlegg til Amtsformannskapet la amtmannen
vekt på at Lars «røber gode Anlæg», og i møte 19. juni 1856 bevilget Amtformannskapet
72 spesidaler til dekning av utgifter til skolegang for Lars ved døveinstituttet
fram til konfirmasjon. Seks andre døve barn fra amtet fikk samtidig bevilgning
til opplæring ved instituttet. En av disse var en annen tretling, den jevngamle
Kari Engebretsdatter Sandvig fra nabogården til Brobakken på Tretten.
Ytterligere ei jente fra Tretten, Kjerstine Pedersdatter Lysbakken, var elev
samtidig ved døveinstituttet i Christiania. Også Kjerstine var like gammel
som Lars. Hun var født i Oslo, men vokste opp på Tretten.
Det kan virke som et underlig sammentreff at tre
jevngamle barn fra samme bygd var døve. Vi vet ikke om de alle var født døve
eller om noen av dem var blitt det som følge av sykdom.
Elev ved Balchens døveinstitutt
Lars kom til en god skole. Bestyreren, Fredrik Glad
Balchen (1815-1899), var «som skapt for lærergjerningen», ifølge en av hans
tidligere elever, Lars A. Havstad, som ble en kjent personlighet i norsk
samfunnsliv. Balchen hadde satt seg grundig inn i den franske
tegn/skriftmetoden, som ble brukt på døveinstituttet i Trondheim. Under en
studiereise i Tyskland oppsøkte han datidens beste døvepedagoger og lærte den
tyske talemetoden. Denne metoden var basert på tale og munnavlesning. Da
Balchen startet undervisning av døve i Christiania i 1848, tok han i bruk
denne metoden, som han mente var det beste og sikreste middel til «at gjengive
den Døvstumme til Samfundet».
Bestyrer Fredrik Glad Balchen
Balchen ble en pioner for taleopplæring av døve i hele
Skandinavia. I ble han 1872 utnevnt til ridder av St Olavs orden for sin
innsats for de døve. Det samme ble for øvrig prost Nissen i 1868 for
fortjenstfull embetsførsel. Det er et interessant faktum at de to menn som mer
enn noen andre fikk avgjørende betydning for Lars, begge fikk denne store heder
av Kongen.
Elever fra Storbritannia, Sverige og Finland kom til
Balchens døveinstitutt. Balchen underviste også prinsesse Eugenie og prins
Carl i munnavlesning. I 1871 opplevde han den store triumf å føre to av sine
døve elever fram til examen artium ved Universitetet i Oslo, begge med beste
karakter. Begge var yngre enn Lars, men gikk flere år sammen med ham på
døveinstituttet
Det første året Lars var elev ved Balchens
døveinstitutt, holdt skolen til i en av Christianias fineste bygårder, den
såkalte «Maltheby» i Akersgata. I 1858 flyttet skolen til Schafteløkken på
Frogner. Under sine år ved Balchens institutt fikk Lars den beste
undervisningen en døv kunne få i datidens Norge. Elevene fikk undervisning i
skolefag som religion, regning, lesning, skrivning og tegning, de mest begavede
også i historie og geografi. Dessuten hadde elevene uttale- og
anskuelsesøvelser.
Schafteløkken, 1871
Balchen skriver i en av sine årsberetninger til
Stiftsdireksjonen, som skulle føre tilsyn med skolen, at målet for
undervisningen var å «bibringe elevene så stor ferdighet i behandlingen av
språket at de alene med noenlunde orden kan nedskrive sine tanker og muntlig
gjennom lydspråket/artikulasjon kan meddele dem og gjennom øyet (munnavlesing)
oppfatte andres tale». Først når elevene noenlunde behersket disse
ferdighetene, begynte fagundervisningen. Selv om taleferdigheten naturlig nok
ikke ble like bra som hos de som hørte, lærte Lars å tale i hvert fall slik at
hans nærmeste kunne forstå ham, og han lærte å beherske munnavlesing og skrive
enkelt norsk.
Balchen, som hadde et avbrutt teologistudium bak seg,
stod gjerne selv for undervisningen i religion og bibelhistorie, der han brukte
en lærebok han selv hadde skrevet. Hver søndag gikk Lars og hans medelever til
gudstjeneste i kirken. Der skulle de prøve å munnavlese presten. Hvis været var
for dårlig, ble søndagens tekst gjennomgått på skolen og evangeliet ble grundig
forklart. I sommerhalvåret hadde Lars og de andre guttene badning hver
formiddag. Balchen tok også elevene med til flere av Universitetets
samlinger, til besøk på omliggende fabrikker og andre lengre utflukter for å
gjøre dem kjent med kulturen og samfunnet.
Under studieoppholdet i Tyskland ble Balchen kjent med
tanken om det manuelle arbeidets betydning i oppdragelsen. Han var også opptatt
av at de døve så langt mulig skulle lære seg et praktisk arbeide som kunne
gjøre dem selvstendige etter at de forlot skolen. Derfor sørget han for at
guttene fikk opplæringsmuligheter i vanlige håndverk som skomaker, skredder og
snekker m. fl. Jentene fikk opplæring i sying og husarbeid, slik at de kunne
bli forberedt til å forsørge seg selv som syersker og tjenestejenter.
Lars valgte skomakerfaget, som Balchen mente var det
håndverket som passet best for døve. Han begrunnet det med at det ville være
lettest for guttene å tjene til sitt levebrød som skomakere når de etter
skoletiden vendte tilbake til hjembygda. Balchen prøvde også å hjelpe elevene
til å få en jobb etter skolegangen.
Før skolen flyttet til Schafteløkken hadde elevene
losji hos familier i byen. Guttene ble plassert hos håndverkere, der disse mot
betaling ga dem opplæring i sitt håndverk. Elevene bodde hos en
håndverksmester. Hver morgen gikk de til skolen og fikk undervisning, så gikk de
hjem til middag, og deretter arbeidet de på skomakerverkstedet til langt på
kveld.
På Schafteløkken ble det etter hvert opprettet
internater og egne verksteder slik at elevene kunne bo på skolen og få
fagopplæringen der. I 1860 kjøpte Balchen mer jordeiendom og med økonomisk
støtte fra Selskabet for Norges Vel ansatte han en gartner som ga Lars og de
andre guttene opplæring i gartneri.
Elevene oppholdt seg gjerne ved skolen det meste av
året. Ferier var det lite snakk om. Det er ikke umulig at Lars aldri var hjemme
på Tretten i løpet av de årene han var elev ved skolen. Amtsformannskapets
bevilgninger skulle dekke også eventuelle hjemreiser, men bevilgningene var
knappe og rakk neppe til å dekke mer enn skolegangen.
Hvis han noen gang var hjemme under skoletiden, gikk
han sannsynligvis det meste av veien. Det fortelles en historie om
Balchenelever som gikk barføtt så mye som mulig av veien hjem for å spare på
skoene.
Konfirmasjon i Vestre
Aker kirke
Opplæringen førte fram til konfirmasjon i kirken. Den
solide kristendomsopplæringen ved skolen gjorde at elevene var godt forberedt.
Lars ble konfirmert som syttenåring i Vestre Aker kirke på trefoldighetssøndagen
15. juni 1862.
Åtte andre elever fra døveinstituttet ble konfirmert
samtidig, blant disse de to tretlingene Kari Engebretsdatter Sandvig og
Kjerstine Pedersdatter Lysbakken. Lars viste sine gode evner også til konfirmasjonen
ved at han fikk «Meget godt» i «Kristendomskunnskap og flid m.v.». I kirkeboka
er han innskrevet som nr 1 av de åtte Balchenelevene.
Kirkeboka for Aker, som viser konfirmantene ved Balchens døveinstitutt våren 1862. Lars øverst og som nr 8 ser vi Kari Engebretsdatter (Sandvig), som vi møter igjen senere i artikkelen.
Da Lars ble konfirmert, var han langt på vei utlært
som skomaker. Etter konfirmasjonen arbeidet han sannsynligvis en tid hos en
mester i Christiania for å bli godkjent som svenn. Men det var neppe aktuelt å
slå seg til i Christiania.
Å skape seg en framtid som skomaker i hovedstaden
ville ikke vært lett. Håndverksloven av 1839 hadde satt en stopper for laugenes
monopol på håndverk og åpnet adgangen til håndverksdrift. Det førte til stor
vekst i tallet på håndverkere. I Christiania økte tallet med 60 % i perioden
1840-65. Det skapte dårligere levevilkår for mange, særlig for skomakere og skreddere.
På den annen side innebar 1839-loven at enhver utenfor
byene kunne drive med de fleste typer håndverk. Lars dro hjem til Tretten og
begynte å arbeide som skomaker i hjembygda. Han bodde hos foreldrene på
Brobakken, og som vanlig var fartet han rundt på gårdene og lagde og reparerte
sko. Ved siden av foreldrene bodde også søsteren Marthe og broren Johannes
hjemme på gården. Den eldste søsteren, Karen, hadde flyttet hjemmefra. Hun
giftet seg med Knut Olsen Fonstad, som også var skomaker. De bosatte seg på Hagebakken
på Tretten.
Men skomakerdriften kastet ikke mye av seg. Det var
mange skomakere også på bygdene. Mange var husmenn, og skomakerarbeidet kom i
tillegg til arbeidet på plassen. Den eksplosive befolkningsutviklingen i
Gudbrandsdalen gjorde levevilkårene ytterst vanskelige. Fra 1801-1865 hadde
befolkningen økt med hele 85 prosent. Dalen ble overbefolket. Det var rett og
slett ikke næringsgrunnlag for så mange.
Flere særdeles vanskelige år i jordbruket i første
halvpart av 1860-årene forverret situasjonen dramatisk. Det var verst i bygdene
i norddalen, men også i sørdalen ble situasjonen kritisk. Konkurser, tvangsauksjoner
og arbeidsløshet rammet stadig flere. I en minnebok som ble skrevet i
1920-årene og utgitt i 1995, forteller Erik Solheim (1840-1938) at det var så
dårlig med maten i Øyer i 1860-årene at sulten rådde. Arbeid var ikke å få, og
om man fikk litt, ble et så dårlig betalt at det ikke var til å leve av.
Løsningen for dem som hadde mulighet til det, ble å flytte,
for mange betydde det ut av landet. Utvandringen til Nord-Amerika, som startet
vest i landet, slo nå inn med full tyngde også i innlandet, ikke minst i
Gudbrandsdalen. Omkring midten av 1860-tallet ble Christians amt det tallmessig
største utvandringsområdet i landet med en gjennomsnittlig emigrasjon på mer
enn 2000 pr. år gjennom perioden 1866-1875.
Utvandring ble et tema i mange hjem, også på
Brobakken. Allerede i 1857 hadde bror til moren til Lars, Johannes Larsen Hovde
(1808-1888), utvandret sammen med kone og sju barn. Alle
kunne se flokkene av utvandrere som i stadig større antall toget forbi sørover
dalen. Mange fra Tretten sluttet seg til, særlig fra 1866 da den første store
utvandringsbølgen satte inn.
På Brobakken bestemte søsteren til Lars, Marthe, seg
for å bryte opp. Våren 1867 giftet hun seg med Peder Amundsen (Hong), og bare
uker senere utvandret de til Wisconsin. Ifølge den offisielle statistikken
nådde nå utvandringen fra Norge opp i et gjennomsnitt på nesten 14 000 pr
år, et tall som sannsynligvis er for lavt.
Lars Guttormsens barndomshjem, Brobakken på Tretten, ca 1910. Midt på bildet broren til Lars, Johannes, som overtok gården.
I 1872 bestemte Lars seg for å bli en av de mange. Han
så ingen framtid her hjemme. Selv om han var eldste sønn, var det neppe aktuelt
at han som døv kunne overta gården. Antagelig var han heller ikke noe særlig
interessert i jordbruk. Det er ikke utenkelig at Marthe oppmuntret ham til å
utvandre. Kan hende sendte hun ham også pengehjelp til reisen.
Jeg ser ikke bort fra at Lars ble advart mot å
utvandre, bl.a. av Gustav Fredrik Dietrichson som overtok som sogneprest i Øyer
etter at Niels Christian Nissen døde i 1869. Dietrichson hadde selv vært i
Amerika, der han med sin høykirkelige holdning kom dårlig ut av det med
haugianerne blant innvandrerne. Han ble beskrevet som «en mann av streng
karakter», som lett «bruste opp i vrede», og i motsetning til Nissen fant
Dietrichson seg aldri til rette i den gamle haugianerbygda Øyer.
Dessuten var Lars tross alt døv, og han skulle reise
alene. Men som så mange andre trosset Lars advarslene. Selv om Amerika var et
fremmed land langt borte, hadde han en søster der som ville ta imot ham. Han
var ikke ukjent med det fremmede, og han hadde trening i å klare seg selv.
Fem-seks år borte fra familie og hjembygd i barndommen hadde lært ham å takle
det som var nytt, og han fryktet ikke framtiden. Tvert imot var han med sine
rike evner og store pågangsmot ganske sikkert oppglødd ved tanken på de mulighetene
som nå skulle åpne seg for ham.
Før han reiste, tok Lars en tur opp til Brobakkensetra
på Grunna i Øyerfjellet. Der hadde han vært mye som barn før han dro til døveskolen
i Christiania. En halvtimes gange fra setra ligger Åstkjyrkja, en varde på en
stor stein på fjelltoppen Åstfjell. Varden har en fasong som gjør at den på
avstand likner på en kirke, derav navnet. Dit gikk Lars og satte et kors på
toppen av varden, som en hilsen og et minne om seg selv.
Så tok han farvel med foreldre og søsken og forlot
hjembygda for andre gang i sitt liv. Dermed sluttet han seg til den tredjedelen
av den mannlige norske befolkningen som forlot landet på 1800-tallet. Han måtte
regne med at han kanskje aldri ville se bygda og sine nærmeste igjen. Han
tenkte sikkert på foreldrene. Men de var ikke alene. Den yngre broren,
Johannes, overtok gården. Johannes giftet seg i 1875 med Lisbeth Jensdatter fra
Fåvang, og foreldrene ble føderådsfolk hos dem. Lars kunne rette blikket mot
en annen framtid og starte reisen mot det løfterike landet.
Da han passerte Øyer kirke, kastet han kan hende et
blikk mot kirkegården og sendte en vennlig tanke til prost Nissen, som lå begravet
der. Vi kan vel regne med at han denne gangen reiste med dampbåt fra
Lillehammer til Eidsvoll, og derfra til med tog til Christiania. I Christiania
tok rederiets agent, Frederik Lie, ham med til rederiets kontor, der den
forhåndsbestilte billetten ble betalt, kontrakten klargjort og bagasjen tatt
hånd om for å bli brakt ombord i skipet. Deretter gikk turen til politikammeret
for å undertegne den lovpålagte kontrakten og registrere seg i protokollen.
Avgangen skjedde først neste dag. Kanskje dro Lars ut
til Schafteløkken for å overnatte og si farvel til Balchen og de andre lærerne
ved døveinstituttet. Lars visste at Balchen likte å følge med på hva hans
tidligere elever tok seg til. Hans gamle lærer hadde nok sine betenkeligheter
når det gjaldt utvandringen. Balchen så helst at elevene slo seg ned i trygge
omgivelser på landsbygda. Han var skeptisk til bylivet med dets mange
fristelser og farer. Men Balchen kjente Lars godt. Han visste at Lars hadde gode
evner og var en stødig kar. Derfor var han nok ikke så bekymret for ham som for
mange andre av sine elever.
Fredag ettermiddag 19. juli 1872 seilte Lars ut fra
Christiania med Wilson Linjens S/S Oder. Han reiste sammen med 97 andre
utvandrere, men var alene fra Tretten og Øyer, ingen slektninger eller andre
fra bygda i Gudbrandsdalen reiste sammen med ham. Oders passasjerliste viser at
Lars betalte kr 49,12 for «frakt». Han hadde 30 kroner i «medbragte penger». I
en merknad i passasjerlisten er det notert at han er «døvstum».
Oder gikk til Hull i England, en reise som tok 3 døgn.
I Hull gjaldt det å se opp for organiserte bagasjesvindlere slik at bagasjen
kom med videre. Fra Hull gikk reisen med tog til Liverpool. Denne reiseruten
via Hull og Liverpool hadde nå begynt å bli den vanlige for utvandrere, etter
at de norske skuterederne var kommet på etterskudd i utviklingen og ble
utkonkurrert av engelske rederier, som i 1860-årene hadde satset på dampskip.
I Liverpool ble Lars innkvartert i et av rederiets
emigranthoteller før han gikk om bord i White Star Linjens flunkende nye
flaggskip S/S Adriatic, som 25. juli la ut med kurs for New York. I tillegg til
dampmaskin var S/S Adriatic utstyrt med fire master seil, og på sin andre tur
over Atlanteren i mai samme år, hadde skipet satt hastighetsrekord og vunnet
Atlanterhavets Blå Bånd.
S/S Adriatic. I den bakerste masten henger Atlanterhavets Blå bånd.
Å reise med dampskip kostet omtrent tre ganger så mye
som med seilskip. Men det var en mye raskere og sikrere overfart, og kosten var
inkludert i prisen. Lars hadde derfor en mer behagelig tur over Atlanteren enn
det mange av hans forgjengere hadde hatt under kummerlige forhold på
seilskuter. Båten ankom New York
allerede 3. august. Reisen videre med tog var nok den mest slitsomme. Det var
langt til Wisconsin. Toget gikk sent, og det var bare harde trebenker å sove
på. Lars reiste via Madison og videre vestover i Wisconsin til reisemålet, som
var byen La Crosse, ved elva Mississippi, rett ved grensen til Minnesota.
Lars må ha bestemt seg for å satse på bylivet, som han
var blitt godt kjent med under årene i Christiania. Han skjønte nok at det var
i byen han ville ha sine beste muligheter. La Crosse egnet seg godt, ikke minst
fordi den lå like i nærheten av der Marthe hadde slått seg ned.
Den første handelsposten på dette stedet ble anlagt
bare 30 år tidligere, og La Crosse ble by i 1856. På den tiden da Lars kom, var
byen inne i en rivende utvikling. Den ble i løpet av få år et viktig økonomisk
senter i Wisconsin, ikke minst takket være den voksende trelastindustrien. Ved
slutten av hundreåret var byen blitt det viktigste jernbaneknutepunktet
mellom Chicago og Minneapolis.
Innvandrere fra mange land strømmet til. I løpet av
1880-årene økte folketallet i byen med over 70 % til 25.000 innbyggere. I
likhet med Lars kom mange fra Norge. De første norske innvandrere hadde bosatt
seg i La Crosse allerede omkring 1850. En av de første var Mons Andersen, som
slo seg opp som forretningsmann og ble en av byens rikeste menn. Nordmenn
utgjorde den nest største utenlandsfødte folkegruppen i byen, bare de
tyskfødte var flere. Omtrent hver tiende innbygger var nordmann. Også i
distriktet omkring slo mange nordmenn seg ned som farmere.
Den første norske lutherske menigheten ble dannet i La
Crosse i 1861. Menigheten fikk noen år senere sitt eget lille kirkehus, Our
Savior’s Lutheran Church, som ble Lars’ åndelige hjem i
La Crosse. Menigheten tilhørte den norske synoden og bygde i 1883 et atskillig
større og finere kirkehus. La Crosse fikk norsk ukeavis i 1864, Fædrelandet, som
fire år senere gikk sammen med Emigranten, den viktigste av de norske
pioneravisene, som startet i Immansville i Rock County allerede i 1852. I 1869
var det satt i gang et norsk mannskor, Normanna Sangerkor, som var det første
norske sangkoret i USA, og to år etter at Lars ankom, ble det stiftet en norsk
arbeiderforening, trolig inspirert av Thranebevegelsen.
Søsteren Marthe og svogeren Peder Hong bodde i
Viroqua, like sør for La Crosse. De hjalp ganske sikkert Lars til rette den
første tiden. Det fantes også andre slektninger ikke langt unna, blant annet
onkelen Johannes Larsen Hovde, som bodde i Coon Prairie i Vernon county, et
område som ble kalt Amerikas Gudbrandsdal.
Videre utvandret broren til hans svoger, Mikkel Olsen
Tandeløkken med kone og fire barn noen måneder før Lars til Strum i
Trempealeau County, Wisconsin, litt nord for La Crosse. En del år senere, på
1890-tallet, kom fire av søster Karens barn, Ole, Gina, John og Erik, fra
Hagebakken på Tretten til det samme området. Gina arbeidet noen år som kokke
hos en «tømmerbaron» i La Crosse, og hun og Lars fikk god kontakt. Gina giftet
seg senere med Even Johansen Toft fra Follebu og slo seg ned i Cumberland i
Barron County.
Med den økonomiske veksten La Crosse var inne i, var
det ikke vanskelig for Lars å få arbeid. Han ble ansatt som skomaker på verkstedet
til sko- og støvleforretningen Quinn & Batchelder, som lå i 201 Main Street
i sentrum av La Crosse. Byens årlige adressebøker viser at Lars arbeidet i
dette firmaet (senere med ny eier, W. G. Moss) helt til få år før han døde. På
sine eldre dager fungerte han også som kontormann. I de første årene bodde han
som pensjonær i huset til Christian Nelson i King Street 25, bare fire
kvartaler fra arbeidsplassen.
Ikke lenge etter at han var kommet til Amerika,
begynte Lars å kalle seg Louis Guttormson. Dette navnet brukte han resten
av livet. Derfor er det vel på sin plass at vi kaller ham det samme i resten av
artikkelen.
Språkproblemene var spesielt store for en som var døv.
Men årene ved Balchens skole hadde lært Louis at han kunne overvinne
språkproblemer. Han reiste til Wisconsin Institute for the Deaf and Dumb
(senere: Wisconsin School for the Deaf) i byen Delavan i Sør-Wisconsin og tok
et kurs for å lære å uttrykke seg på engelsk. Her lærte han det engelske
tegnspråket, slik at han kunne gjøre seg noenlunde forstått, selv om han neppe
ble i stand til å gjøre seg særlig forståelig med engelsk tale. I den
amerikanske folketellingen i 1900 er det svart nei i kolonnen for spørsmålet om
han kan snakke engelsk, men ja om han kan lese og skrive engelsk.
At han kunne skrive rimelig bra engelsk dokumenteres i
et brev som er bevart etter ham, skrevet i 1921 til niesen Gina Toft i Cumberland.
I brevet forteller Louis blant annet at han nettopp har hatt besøk av et par
slektninger i skomakerverkstedet, noe som bekrefter at han i en alder av 76 år
fortsatt var aktiv i sitt yrke. Brevet viser også at Louis fulgte interessert
med i det som skjedde. Blant annet forteller han niesen at han nettopp har lest
i den norsk-språklige Decorah Posten at den kjente norskættede teologen C. K.
Preus, president ved Luther College i Decorah, nylig var død.
På døveinstituttet i Delavan traff Louis jenta som
skulle bli hans kone. Isabella Drake var født i Cleveland i Ohio i 1853, men
flyttet som treåring til La Crosse. Isabella hadde tre yngre søsken og seks
halvsøsken, men hun var den eneste som var døv. Faren, Lemuel Drake, var byggmester
og entreprenør og var en aktet mann med høy sosial status i La Crosse
Familien Drake tilhørte baptistkirken. Det passet
godt, ettersom First Baptist Church hadde den største kirkebygningen i byen. En
stor kirke viste seg å være nødvendig for denne vielsen våren 1878. Det var
gjort kjent at kirken var åpen for alle under vielsen, og La Crosse Tribune
skriver i sitt referat at den store kirken var overfylt med ivrige tilskuere i
god tid før seremonien skulle begynne, ja, mange kom rett og slett ikke inn!
At to døve giftet seg med hverandre, var en sensasjon,
en begivenhet så sjelden at dette måtte man måtte få med seg. Spesielt var det
uvanlig at en døv kvinne giftet seg. Døve kvinner hadde ”daarlige Chanser i det
ekteskapelige lotteri”, skrev den norske legen Vilhelm Kristian Uchermann i en
doktor-gradsavhandling på 1890-tallet om de døves situasjon i Norge. Han
påviste i sin undersøkelse at bare 5 % av døve kvinner var gift. Situasjonen
var neppe annerledes i Wisconsin. La Crosse Tribunes karakteristikk av
begivenheten som en av de meste bemerkelsesverdige i statens historie, hadde
utvilsomt et visst grunnlag.
Louis ble fulgt inn i kirken av brudens stemor, Mrs
Ketura Drake, som var jevngammel med brudgommen. I den overfylte kirken satt
sikkert Marthe og kjente på stolthet over den stilige broren som vi kan tenke
smilte til henne idet han passerte. Louis selv må ha gjort seg noen tanker der
han vandret oppover kirkegulvet for å bli viet til en vakker kvinne fra en av
byens bedre familier. Det var bare seks år siden han kom alene som en fattig
skomaker fra en bygd der knapt noen kunne ha forestilt seg den scenen som nå
utspilte seg for hans øyne. Hjemme på Tretten ble nok far Guttorm og mange med
ham en smule overrasket da de fikk meldingen om giftermålet til Lars der borte
i Amerika.
Byens beste borgerskap fulgte med interesse den norske
innvandreren som skulle gifte seg med en av det samme borgerskapets døtre. Fra
sin plass framme i koret kunne Louis vende blikket tilbake mot inngangen, der
hans brud ankom, fulgt av sin far, Mr. Lemuel Drake, som i avisreferat blir
titulert Esq. Vielsen ble foretatt av pastor L. A. Abbott. Søsteren til
Isabellas stemor, Miss Louise Viner, som var ekspert på tegnspråk, oversatte
prestens tale og spørsmål for det døve brudeparet. La Crosse Tribune
konstaterer at ingen oversettelse var nødvendig da Louis kysset bruden, en
handling journalisten omtaler som et «universelt språk som alle land og folk
kan forstå», og «som endog døve ser ut til å sette pris på». (!)
Bruden blir beskrevet som en vakker, livlig og
intelligent dame, mens brudgommen omtales som en stilig gentleman, framgangsrik
og hardtarbeidende. Louis hadde vært flittig. Han hadde nettopp fullført
byggingen av et nytt hus. Mange av møblene i det nye huset hadde han også
snekret selv, kan avisen fortelle. Louis hadde utvilsomt vært innom mer enn
skomakerverkstedet mens han var elev på Balchens skole i Christiania.
Etter vielsen holdt brudens foreldre en mottagelse for
ca femti slektninger, naboer og venner i sin residens i 9th Street. Her ble
gjestene underholdt med musikk, bl.a. det spilt en serenade for strykeorkester,
skrevet for anledningen av en slektning av bruden. Presangene var mange og
fine, leser vi. To store bord var fulle av vakre minnegaver fra slekt og
venner.
Da det høsten 2009 ble kjent i LaCrosse at jeg
arbeidet med en artikkel om Louis, ble vielsen i 1878 på nytt gjenstand for
oppslag i La Crosse Tribune. Avisen hentet fram igjen fra sine arkiver
historien om hvordan innbyggerne i La Crosse for over 130 år siden gikk mann av
huse for å være vitne til vielsen av den døve skomakeren fra Norge og den unge
La Crossejenta han hadde truffet på døveskolen.
Etter bryllupet flyttet Louis med sin brud inn i sitt
nybygde hus, som lå i 6th Street South nr 819, i et utbyggingsområde like sør
for bykjernen. I det huset bodde Louis så godt som resten av sitt liv. Her ble
han for øvrig nabo med den samme Christian Nelson som han bodde hos den første
tiden i La Crosse, og som flyttet hit omtrent samtidig med Louis. Flere norske
innvandrerfamilier bodde i i nabolaget, blant annet møllearbeideren Ole Arnesen
med hustru Serine og tre barn og fløteren John Grønlie og hustru Lena og to
barn. I kvartalet bortenfor bodde presten Hans Olsen.
Bildet av den unge Louis viser en pen mann med et
sterkt ansikt. Skjegget er langt, som moten tilsa, og vi ser at det ble tidlig
grått. Han framstår som en stilig gentleman, og det er lett å forstå La Crosse
Tribune som omtaler ham som en mann «noen hver kunne ønske å treffe».
I skomakerverkstedet ser vi den trygge og solide
håndverkeren med slipset på plass, og bildet av den gamle Louis i søndagsstasen
utenfor huset i 6. gate viser at han fortsatt er rak i ryggen, velkledd og
stilig. Vi merker oss at skomakeren ikke gjør skam på sin stand, men stiller i
forbilledlige blanke sko.
Kildene vitner om at Louis holdt god kontakt med slekt
og venner, både i Amerika og i Norge. I 1892 var han tilbake i Norge på besøk.
Ved siden av å besøke familie og venner på Tretten, oppsøkte han døvesamfunnet
i Kristiania og døveskolen på Hamar.
I Kristiania møtte han Conrad Svendsen, som året etter
ble Norges og Nordens første prest for døve og gjorde en pionerinnsats for
Norges døve. Svendsen redigerte De døves blad, som fungerte som menighetsblad
for døve over hele landet, og som også formidlet stoff fra og om norske døve i
Amerika. Louis abonnerte på bladet og sendte brev som Svendsen ofte gjenga i De
døves blad.
Louis reiste mye omkring i Wisconsin og Minnesota og
besøkte slektninger og andre døve. Søster Marthe flyttet i 1897 fra Viroqua til
Barron, litt lenger nord i Wisconsin, men det var ikke lenger unna enn at de
kunne møtes ofte. Vi vet også at han hadde god kontakt med fetteren Lars Hovde
og hans familie.
Clara Toft, som var datter til hans niese Gina, forteller
i et brev i 1982 til en felles slektning i Norge, at hun kunne huske at Louis
våren 1906 var på et flere dagers besøk hos dem på gården i Cumberland. Clara
var da bare seks år, men den døve slektningen gjorde tydeligvis så sterkt
inntrykk at hun kan fortelle levende om besøket 76 år senere. Hun forteller at
etter besøket fikk både hun og den ett år eldre broren tilsendt hvert sitt kort
fra Louis med døvetegnene, slik at de kunne lære å «tale med hændene», som han
uttrykte det.
I 1911 forteller han selv i et brev gjengitt i De
døves blad, om et besøk hos nevøen Gustav Brobakken, eldste sønn av broren
Johannes. Gustav utvandret i 1901 og bodde med sin familie i St Paul,
Minnesota, der han hadde et «hyggelig, nytt hus», skriver Louis. I 1909 var
Gustav Brobakken med å stifte Gudbrandsdalslaget i Amerika.
Naturlig nok engasjerte Louis seg i døvesaken. Det ble
stiftet en organisasjon for døve, La Crosse Deaf and Mute Association. Her
var Louis aktiv, han hadde han tillitsverv både som nestleder og kasserer.
Foreningen møttes en gang i måneden i YMCAs lokaler. Etter hvert ble det også
holdt gudstjenester for døve i de samme lokalene. En døveprest fra Minneapolis
kom til LaCrosse en gang i måneden.
Louis holdt mye kontakt med andre døve, ikke minst med
Kari Sandvig, hans sambygding og skolekamerat fra Balchens døveinstitutt. I
likhet med Louis, flyttet hun etter konfirmasjonen i 1862 hjem til Tretten og
bodde hjemme inntil hun i 1870 utvandret sammen med foreldrene, Engebret Olsen
Sandvig og Johanne Johannesdatter og sju søsken.
Karis familie bosatte seg i Red Cedar i Dunn County,
et stykke nordvest for La Crosse. Her bodde Kari hele sitt liv. Etter hvert
fikk Carrie, som hun nå kalte seg, sitt eget lille treroms hus, der moren bodde
sammen med henne i ti år. De siste ti årene bodde hun på gården hos sin søster
Lisbeth og svogeren Ole Torgersen.
Som de fleste andre døve kvinner på hennes tid ble
Carrie aldri gift. Hun arbeidet de første årene i huset hos foreldrene. Senere
hadde hun også nye syarbeid utenfor hjemmet ved siden av at hun gjorde en stor
innsats i omsorgen for de syke i lokalmiljøet.
Folketellingen i La Crosse i 1880 viser at på dette
tidspunktet bodde Carrie hos Louis og Isabella i deres nye hus i La Crosse. Hun
er i folketellingsskjemaet titulert som «servant». Antagelig
betyr det at hun var tilkalt som hushjelp i forbindelse med at Isabella og
Louis skulle ha barn. Hvor lenge Carrie ble i huset, vet vi ikke, men neppe
særlig lenge ettersom barnet døde.
Carrie var ofte på besøk hos Louis og Isabella i La
Crosse. I et brev til De døves blad i 1907 forteller Louis at Carrie nylig
hadde vært på et sju uker langt besøk. Selv besøkte Louis også Carrie flere
ganger. I et annet brev gjengitt i De døves blad, forteller han om et besøk hos
Carrie i januar 1911, bare noen måneder før hun døde. Carrie var da syk. Han
forteller at han fikk en salmebok av Carrie i fødselsdagsgave.
Louis var i det hele tatt en viktig person i Carries
liv. Han var hennes fortrolige og fungerte som hennes viktigste kontakt med
døvesamfunnet både i Amerika og i Norge. I 1907 forteller hun i et brev til
døveprest Conrad Svendsen, at hun hadde hatt besøk av Louis og at de hadde hatt
en «god prat». «Jeg kan snakke med han om alt det jeg vil», skriver hun. Louis
sørget for at hun fikk tilsendt De døves blad fra Norge og han betalte
kontingenten for henne. Selv forteller Carrie begeistret i et brev til De døves
blad i 1907 om besøk i La Crosse, der Louis tok henne med til døvegudstjenester.
Carrie var åpenbart et meget godt menneske og en
gudfryktig og from kristen. En skolekamerat fra Balchens døveinstitutt
forteller at hun alltid «tok lærernes råd til sitt hjerte» og at hun aldri var
uvennlig mot noen. Hun skrev beretninger i De døves blad om hvor stort det var
for henne å oppleve at døve mennesker som verken var døpt eller konfirmert,
fikk kristendomsopplæring av døvepresten slik at de kunne døpes og bli
konfirmert. Carrie døde av tuberkulose i 1911.
Louis' kone, Isabella, ble i sine eldre år mye plaget
av sykdom. Hun døde 1. november 1924. Dødsannonsen forteller at Lars arrangerte
en minnestund i hjemmet før begravelsesseremonien i kirken. Hun ble begravd på
Oak Grove Cemetery i La Crosse.
Kort tid etter flyttet Louis til aldershjemmet Skaalen Nursing Home i Pleasant Springs, nær byen Stoughton sør i Wisconsin, et område med mange norske immigranter og som fremdeles er sterkt preget av norsk kultur og tradisjon. Aldershjemmet ble drevet av The Norwegian Lutheran Church Synod. Synoden hadde fått en stor del av landeiendommen til det norske innvandrerparet Rebecca og Gjermund Skaalen i gave, under den forutsetning at synoden skulle reise et aldershjem der. Aldershjemmet, som stod ferdig i 1900, var beregnet for eldre mennesker som tilhørte kirker innenfor den norske synoden.
Muligens flyttet Louis til dette hjemmet fordi han
kjente Gjermund og Rebecca Skaalen. Kan hende var han blitt kjent med dem da
han var på døveskolen, som ligger ikke langt fra Pleasant Springs der Gjermund
og Rebecca bodde, og han kjente dem ganske sikkert fra kirkelige sammenhenger.
Aldershjemmet er fortsatt i drift, men ligger nå i Stoughton, der
det ble gjenoppbygd etter at det opprinnelige hjemmet i Pleasant Springs brant
ned i 1946.
«et nyttigt Medlem af
Samfundet»
Louis bodde på Skaalen Nursing Home i tre år inntil
han døde 30. september 1927, nærmere 83 år gammel. Han ble begravet fra Our
Savior’s Lutheran Church i La Crosse, byens første norske lutherske kirke, som
lå bare fire kvartaler fra Louis’ hus i 6. gate. Begravelsen ble forrettet av
pastor H. G. Magelssen, som hadde vært prest i Our Savior’s helt siden 1903, og
som Louis kjente godt.
Vi vet ikke hva pastor Magelssen sa i minnetalen, men vi kan tenke at han pekte på at Louis hadde forvaltet sine evner på en god måte, mennesker til gagn og Gud til ære. Den døve gutten fra Brobakken på Tretten viste seg verdig de gode attester han fikk av sin sogneprest og av distriktslegen på Lillehammer. «De bedste Forhaabninger» som prost Nissen hadde til ham, ble ikke gjort til skamme. Louis fikk «Oplysning og Veiledning» og han lærte et fag. Han brukte sine evner og forvaltet på beste måte de muligheter han fikk, og ble, som dr. Baumann uttrykte det, «et nyttigt Medlem af Samfundet».
Kilder
Adressebøker for LaCrosse.
Arkivmateriale, Christians Amt. Statsarkivet Hamar.
Børge Solem. Med de største og hurtigste skibe...
Nettstedet ”Det løfterike landet”.
De døves blad,
1907, 1909 og 1911.
Echoes of our Past:
Vignettes of Historic La Crosse, by Myer Katz. La Crosse, Wisconsin 1985.
Emigranter over Christiania 1871-1930. Digitalarkivet.
Einar Hovdhaugen. Utvandringa frå Gudbrandsdalen til Amerika.
Årbok for Gudbransdalen 1975.
Erik Solheim. Det var en gang. Fra bygdelivet for 150 år
siden. 1995.
History of La Crosse
County. Wisconsin, 1881.
100th Anniversary
1861-1961. Our Savior’s Ev. Lutheran Church. La Crosse, Wisconsin 1961.
Journal for døve,
1892.
Kirkebøker for Øyer og Tretten. Øyer og Tretten Historielag. Bok nr 5, 1993; Bok nr
7, 1990.
La Crosse City
Directory, 1873-1924.
La Crosse Tribune, 1878, 1924, 1927
og 2009. La Crosse Library.
Martin Ulvestad. Nordmændene i Amerika deres Historie og Rekord. Minneapolis 1907 +
1913.
Memoirs of La Crosse
County. Ed. Benjamin F. Bryant. Western Historical Assocation, Madison
Wisconsin, 1907.
Ministerialbok Vestre Aker 1857-1877. Digitalarkivet.
Joseph John Murray. "One
touch of nature makes the whole world kin:" The transnational lives of
deaf Americans, 1870-1924. PhD Thesis. The
University of Iowa 2007.
Norway Heritage. Nettsted.
Odd S. Lovoll. Det løfterike landet. Oslo1997.
Samtale med Johannes
Brubakken, Tretten, 9. oktober 2009.
Social Welfare
Directory of La Crosse 1913.
Spirit of La Crosse:
A Grassroots History. Ed. David J. Marcou. La Crosse, Wisconsin 2000.
Stoughton, Wisconsin.
Nettsted.
Sverre Mørkhagen. Farvel Norge: Utvandringen til Amerika
1825-1975. Oslo 2009.
"The Picture Gallery",
Wisconsin Times, 1909.
Thorbjørn Johan Sander. Fra Christiania Døvstumme-Institut til
Skådalen kompetansesenter. Oslo 1998.
Tor Ile. Bygdabok for Øyer. Bind 3, 1968; Bind 4,
1980.
US Census, La
Crosse 1860, 1880, 1900.
Årsberetninger fra
Christiania Døvstumme-institutt til Christiania Stiftsdireksjon. Riksarkivet,
Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar