lørdag 14. mars 2009

Når potetene skal tas opp

Så er den her igjen - fotballsesongen. Litt for tidlig etter min smak, tatt i betraktning at den vil vare helt til Nils Arne Eggen skal ta opp potetene i Orkdal. Selv for oss som er interessert og følger med, kan det blir for mye, og nå synes jeg faktisk det blir det. Snøen ligger fortsatt tykk utenfor vinduet, og jeg synes nok det hadde vært bra om vi kunne ha gjort unna World Cupen i vinteridrettene før fotballen overtar. Men de som steller med fotballen, har lenge vist at de mangler magemål både på den ene og den andre måten, ikke minst når det gjelder økonomi. Om finanskrisen ikke er godt for noe annet, er det i hvert fall bare fint om den kunne bidra til at fotballederne viser en større økonomisk ansvarlighet. De fleste toppklubbene skulle jo strengt tatt ha gått konkurs for lenge siden. For eksempel ligger Start an til et rekordunderskudd i fjor på 70 millioner kroner. Men nå begynner det vel etter hvert å sige inn også hos lederne at de ikke i lengden kan lene seg til rike onkler som skal betale for uansvarlighetene.

Nok om det. Fotball er morsomt, og her er vi alle eksperter. Ekstra morsomt at NRK og Scheie er tilbake. Ingen ekspert med respekt for seg selv unnlater å fortelle hvordan det går. Derfor gir jeg til beste mitt tips om hvordan det vil gå. Og begrunnelsen for tipset? I likhet med alle andre eksperter har jeg ingen. I hvert fall hvis vi snakker om rasjonelle begrunnelser. Når det gjelder emosjonelle, derimot …

Slik ser tabellen ut når Eggen skal ta opp potetene:
1. Rosenborg
2. Tromsø
3. Stabæk
4. Lillestrøm
5. Viking
6. Bodø/Glimt
7. Strømsgodset
8. Odd
9. Brann
10.Vålerenga
11. Molde
12. Sandefjord
13. Lyn
14. Start
15. Fredrikstad
16. Aalesund

Ingen kommentarer: