mandag 30. mars 2009

Dårlig forbilde

Fotballspilleren Erik Mykland, som er i ferd med å gjøre come back i Start, har fått dom for narkotikakriminalitet. Oslo Tingrett har idømt ham 140 timers samfunnsstraff, tilsvarende 5 mndrs fengsel, for besittelse og bruk av kokain. Han har tilstått at han har kjøpt 50 gram kokain, som han selv har brukt. Det skjedde i 2006. ”Myggen” sier han klarte å slutte etter fire måneder.

Enkelte spør om dette bør få konsekvenser for hans fotballkarriere. Jeg synes ikke det. Tar han sin straff og avstår fra gjentagelse, bør han være ferdig med saken. En annen sak er at han med en slik atferd framstår som et dårlig forbilde i idretten. Kanskje ønsker han ikke selv å være noe forbilde for andre, men som spiller på et godt fotballag og idrettshelt, velger han ikke selv om han vil være forbilde. Han er det – enten han vil det eller ikke. Det bør både han og Start erkjenne.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Myggen er patetisk, og har alltid vært det. At mange synes at en som er god i fotball er verd heltestatus får så være, men jeg kan ikke se at han har noen andre kvaliteter ved seg. Mediene burde straffe ham ved å ikke gi ham oppmerksomhet.

Esspen sa...

Myggen skal straffes i rettsvesenet, for de lover han bryter, som andre mennesker. Forøvrig mener jeg at privat bruk av kokain burde være en privatsak. Jeg ser ikke at dette er så alvorlig. Det er hans liv, hans valg, og det burde forblitt det. Uansett synes jeg det er ekkelt at han blir hengt ut av landets presse for alt han gjør, mens folk som blir tatt for mordbrann og voldtekt blir beskytta av pressa. Kvalmende. Regner ikke med at pressa kommer til å skrive navn med store bilder av de folka selv om de skulle bli dømt. Og som sagt, myggen har jeg ingenting imot. Han skader bare seg selv.

Arnfinn Pettersen sa...

Som de sier i Batman Begins: "Why do we fall down? So we can learn to get up again."

Han har snublet, og reist seg igjen. Jeg synes det i grunnen kan være et ganske godt forbilde for mange unge: Selv om du har dummet deg ut, betyr ikke det at det ikke er håp for deg.