onsdag 11. mars 2009

Ytterligere fordumming av debatten

Regjeringen har ifølge NRK bestemt seg for ikke å anke dommen i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg om at det norske forbudet mot politisk TV-reklame krenker ytringsfriheten. TV Vest viste i forbindelse med kommunevalget i 2003 tre reklamesnutter for Rogaland Pensjonistparti. For dette fikk de en bot på 35.000 kroner, som de nektet å vedta. Etter å ha tapt i både lagmannsretten og høyesterett, klaget TV Vest den norske stat inn for Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg og vant fram.

Regjeringen er uenig i dommen og har vurdert å anke, men nå har Giske altså gitt opp tanken på å få omgjort dommen. I stedet vil regjeringen innføre strenge regler som vil begrense omfanget av politisk reklame i fjernsynet. Det gjelder bl a regler for pengebruk og sendetid. Dessuten vil en vurdere pålegg for norske kanaler til å sende reklame for alle politiske partier før et valg.

Tatt i betraktning at hele det offentlige rom er full av politisk reklame, er det egentlig liten grunn til at slik reklame skal være forbudt i fjernsynet, selv om TV riktig nok er et sterkt medium. På den annen side har ikke fjernsynsmediet lenger en så en dominerende plass i samfunnet som for noen år siden. Noen frykter amerikanske tilstander med negativ reklame og svertekampanjer mot politiske motstandere. Her har politikerne et ansvar for å opptre sømmelig. Vi får håpe de er seg sitt ansvar bevisst. Muligens er det naivt, men jeg tror faktisk at her i landet vil regelrette svertekampanjer slå tilbake på dem som måtte gi seg ut på den slags.

Et viktig argument mot TV-reklame er at det vil favorisere pengemakten i den politiske debatten. Mulig det. I så fall må en spørre hvem som sitter med denne makten. Ap får millioner av fagbevegelsen. Så lenge SV og Sp er i regjering med Ap faller det litt også på dem. Høyresiden får sine millioner fra bedriftseiere. Sentrumspartiene får lite. Om eller hvordan Giske vil regulere dette, blir interessant å se.

Min innvending mot politisk reklame i et medium som TV ligger i at det vil bidra til en ytterligere fordumming av den politiske debatten. Denne debatten er allerede tabloid nok til at den ikke trengs å bli forsterket av de overforenklinger som reklamesnutter på et halvt minutt vil representere. Men en kan jo håpe på at TV-stasjonene ser sitt ansvar og satser mer enn før på opplysende og analyserende programmer og debatter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg kan vanskelig tenke meg at debatten kan bli dummere enn den er nå, når de statsbærende partier kontrollerer tv-mediet. Dette er som kjent kjennetegnet på regimer man i noen tilfeller ikke liker å sammenligne seg med.

Ytringsfrihet er et stort gode, og Giske er rimeligvis bekymret over at den vinner frem. På samme måte var Partiet panisk den gang totalkontrollen over etermediene brast tidl. på 80-tallet, og Partiet ikke lenger kontrollerte sammensetningen av alle radio og TV programmer.