lørdag 14. mars 2009

Flaks og uflaks

Aksel Lund Svindal vant World Cupen sammenlagt i alpint i sin første sesong etter den fryktelige ulykken i fjor. Det anses som nesten umulig å komme tilbake helt på toppen så raskt etter en slik skade som han pådro seg. Men Lund Svindal er en stor idrettsmann. Han klarte det.

Samtidig må jeg si jeg i likhet med Aksel Lund Svindals far synes synd på en annen stor idrettsmann, Benjamin Reich. Her hadde han trofeet så godt i hendene, men klarte altså å kjøre ut i det siste slalomrennet, der det nærmest bare var et spørsmål om å holde seg på beina. Men for å bruke en gammel floskel full av realitet – det gjelder å holde seg på beina! Kaller vi det uflaks, så er gjerne en likelig fordelt gjennom en lang sesong. Lund Svindal fikk også sin del i og med sykdommen i de siste rennene.

Nå blir spørsmålet: Klarer Petter Northug det samme? Og hva med Bjørndalen? Han har faktisk også sjansen etter 2. plassen i går etter Lars Berger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tabeller lyver ikke etter en lang sesong. Er man på toppen etter så mange renn som det er i World Cup er man best. Men det er ikke vanskelig å mobilisere sympati for Raich.
Forøvrig slang jeg innom her for første gang for ei tid sida etter å ha oppdaga deg under en Dagbla'artikkel. Ser du er pedagogn noe jeg sjøl er, og håper du ikke har noe i mot å havne i Bloggrullen min. Håper å kunne fange opp noe fra en med så lang erfaring.
Dessuten liker jeg den besteforeldresida di. Som relativt fersk i faget (ble bestefar for første gang for 10 mnd. siden), skal det bli artig å følge den.

Oddbjørn sa...

Hei
Enig, selvfølgelig. Lund Svindal hadde flest poeng og er dermed best. En fortjent vinner.
For øvrig: Hyggelig med respons fra en pedagog. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på bloggen din.