torsdag 12. mars 2009

Underlig løsning

Personlig ser jeg ikke på politisk TV-reklame som noen stor vinning for det politiske liv i Norge. Tvert imot mener jeg slik reklame bare bidrar til å fordumme debatten. Men det betyr ikke nødvendigvis at den bør forbys. Og når det norske forbudet fører til dom i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen, burde saken være klar.

Giskes forsøk på å ta innersvingen på domstolen virker ganske så underlig, for å si det mildt. Han anker ikke dommen, men vil i stedet endre NRK-plakaten slik at den får inn følgende formulering: ”Samtlige partier og lister over en viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen”.

John Olav Egeland i Dagbladet har vel mye rett i at Giske med dette ”demonstrerer for hele Norge at det er statsråden, ikke kringkastingssjefen, som er NRKs øverste redaksjonelle leder.” Hvordan kringkastingsjefen kan være komfortabel med ordningen, er vanskelig å forstå.

Høyre provoserer Giske ved å sende en Høyre-reklamefilm på TV Aftenbladet.

Ingen kommentarer: