Vi opplever nå et nytt innslag i debatten om hvem som skal bli ny biskop. To av de bispenominerte i Stavanger har fått egne støttegrupper på Facebook. Ikke før var nominasjonen klar før en støttegruppe for Erling Pettersen var dannet. Ludvig Bjerkreim har også fått sin. Så langt har støttegruppen for Bjerkreim 3-4 ganger så mange medlemmer som Pettersens. Også i den uhøytidelige avstemning på Vårt Lands nettsted har Bjerkreim størst oppslutning, med Kjetil Aano på annen plass.
Det er sikkert ikke alle som er noe særlig begeistret for slike aksjoner. Jeg synes det er liten grunn til opphisselse. Å gå ut med støtte til kandidatene er en real sak, og Facebook-grupper er en mer åpen form for aksjoner enn f eks den telefonaksjoneringen vi har hatt eksempler på foran enkelte tidligere avstemninger.
Kanskje kommer det støttegrupper også for de andre kandidatene. Skjønt det begynner å haste, hvis man ønsker å påvirke dem som skal stemme. De kirkelige instansene har frist til 27. april med å stemme. Skjønt, det er slett ikke sikkert slike støttegrupper på ”Fjesboka” har noen innvirkning på dem som skal stemme. En sosiologiprofessor sier til Vårt Land at han tviler på at slike støttegrupper har stor effekt. Hvorvidt han forskningsbasert kunnskap for dette, sier han ikke noe om. Det er mulig han har rett i det. Facebook er først og fremst en arena for ganske unge mennesker som bare i liten grad er med blant dem som skal stemme. På den annen side kan nok slike aksjoner gi relativt ukjente kandidater mer oppmerksomhet og dermed kanskje bidra til å gjøre dem mer aktuelle for dem skal stemme. Men jeg tviler vel på om særlig mange blir overbevist av de argumentene som framføres i slike aksjoner. De er gjerne forholdsvis overflatiske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar