torsdag 5. mars 2009

Dropp hele avgiften?

Reglene skal nå endres slik tv-eiere som bruker sin tv som monitor, skal få mulighet til å slippe kravet om å betale NRK-lisens. Forutsetningen er at man ikke får inn tv-signaler i huset.

Men dette må da bli veldig kronglete å kontrollere? Dessuten – de som kan det tekniske, vet hvordan de skal gå fram for å slippe tv-lisensen. Den teknologiske utviklingen innebærer en økt risiko for omgåelse, sier Giske. Nettopp. Kanskje ville det da være like greit – for ikke å si på sikt nærmest uunnggåelig – å droppe hele NRK-lisensen og finansiere NRK over med bevilgninger over statsbudsjettet slik man gjør med andre kulturinstitusjoner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg må ha en digital dekoder for å i det hele tatt få tv-signaler, denne betaler jeg for og det burde holde. Per idag betaler jeg jo egentlig to ganger for samme vare, jeg betaler jo for dekoderen slik at jeg kan se blant annet NRK og jeg betaler NRK-lisensen. Dropp hele avgiften hadde absolutt vært det beste.

Idrettsjus sa...

Det er et betimelig spørsmål, og har vært det i årevis allerede spør du meg. NRK fremstår stadig dobbelmoralistiske i sin omgang med lisensavgiften.

Kan virke som NRK nå ønsker å legge opp til en omvendt bevisbyrde: alle har TV, bevis det dersom du ikke har det. Dette er mer kompleks og unaturlig enn de mange kontrollørene som virrer rundt på dørene til privatpersoner.

Det skal være staten selv som subsidierer sin egen statskanal. Ikke den konkurranseutsatte PRIVATperson.