Jeg har aldri vært noen svoren tilhenger av eksamen slik vi kjenner fra skolen og de høyere studieinstitusjonene. Den tradisjonelle eksamensformen der elevene sitter noen timer og svetter med en oppgave uten tilgang til noen hjelpemidler og der samarbeid er juks, er en situasjon som bare ligner på seg selv, fjernt fra virkelighetens verden. Min erfaring som universitetslærer har lært meg at en slik prøveform er lite egnet til å dokumentere om en student har tilegnet seg faglig kompetanse. Når en hvert semester, dvs to ganger i året, gjennom flere tiår har vært nødt til å bruke en stor del av sin arbeidstid til å sensurere studenters forsøk på å gulpe opp fra hukommelsen kunnskap som skal avleveres i en særdeles stresset og nervøs situasjon, er man blitt overbevist om at det finnes atskillig mer produktivt arbeid man kunne bruke tiden til.
De nye prøveformene som de siste årene er innført ved de høyere lærestedene, representerer et klart framskritt. Her erstattes den tradisjonelle eksamen med vurdering av ulike typer arbeidsprestasjoner gjennom hele studieåret. Det er prøveformer av denne typen kunnskapsministeren nå vil prøve ut også i skolen. Det vil være et framskritt. Elevene jubler – og jeg med dem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar