fredag 20. februar 2009

Min mann i sporet

Det er mange favoritter på 15 km klassisk langrenn i VM i dag. Hvor Odd-Bjørn Hjelmeset står i rekken, skal være usagt. Men han er utvilsomt min mann i sporet. Ikke fordi vi er navnebrødre, men fordi Hjelmeset er en idrettsutøver etter mitt hjerte. Han har et herlig avslappet forhold til idretten han holder på med. Enten han vinner eller taper er han alltid like blid.

Hjelmeset fylte 37 år i desember, har holdt på lenge og har vært i toppen i mange år. Han debuterte i verdenscupen allerede i 1993, men måtte vente helt til 1998 før det ble en pallplassering. Etter hvert er det åtte individuelle seire i v-cupen. Denne sesongen gikk det lenge tregt, men gladgutten fra Vereide i Gloppen var aldri i tvil om at han skulle kvalifisere seg til VM og gå favorittdistansen 15 km klassisk. Karrieretoppen så langt kom da også i klassisk da han vant femmila i VM for to år siden etter en fantastisk spurt mot Frode Eskil.

Hjelmeset ergrer seg nok noe over plasseringer bak doperen Mika Myllylä. Fortsatt er det slik at juksemakerne i idrett får beholde sine plasseringer i tiden før de ble tatt. Etter min mening burde dopere bli fratatt alle sine tidligere plasseringer. Det ville være en regel som ville monne med tanke på å blikk kvitt svineriet som er i ferd med å ødelegge idretten.

Så får vi bare håpe at deltakerne i VM er rene, og at eventuelle juksemakere blir tatt. For min del heier jeg på min mann i sporet. Jeg har selvsagt heller ikke noe imot at en av de andre nordmennene vinner. Men skal jeg være ærlig, så er Anders Södergren mitt heteste tips. Sant å si synes jeg det ville være fortjent om han vinner. Skulle jeg velge ”min mann” blant svenskene, så er det nettopp den sympatiske og flotte klassikeren fra Östersund.
Oppdatering: Hverken min norske eller min svenske mann innfridde. Vi får bare gratulere Veerpalu, som har en tendens til å vinne når det er mesterskap.

2 kommentarer:

Liv-Marit sa...

Jeg er helt enig i at utøvere som blir tatt burde miste alle tidligere medaljer. Det er også svært betenkelig at vi har verdensrekorder der vi ikke kan være trygge på at utøveren var "ren". Jeg tilhører dem som mener at alle rekorder burde vært slettet i 2000, men det toget har nok gått.

Anonym sa...

Historien gjenntar seg!! Akkurat som finnen Mika Myllylä som alltid kom i form til mesterskap, ser vi at Andrus Veerpalu har en samme tendens... Det må være fryktlig irriterende for de norske å bøye seg i støvet for en mann de tviler på har rent mel i posen. Bjørn Dæhlie har heller aldri forstått seg på dette... Han var jo stabil hele året.