fredag 20. februar 2009

Erling Pettersen ny Stavanger-biskop?

Stavanger bispedømmeråd har nominert kandidatene til Ernst Baasland etterfølger: Ludvig Bjerkreim, Øystein Bjørdal, Erling Johan Pettersen, Svein Arne Theodorsen og Kjetil Aano. At bispedømmerådet ikke har nominert noen kvinner, vil sikkert bli kritisert. Spørsmålet er om rådet har funnet noen som har vært villige.

Jeg tror det blir en spennende avstemning, og mye taler for at resultatet kan bli jevnt, kanskje så jevnt at det kan bli vanskelig å peke ut en klar vinner. Dessverre har ikke Den norske kirke noen ordning for bispevoteringen som gjør det mulig. Det mest naturlige vil imidlertid være å si at den som har fått flest førstestemmer står sterkest til å bli utnevnt.

Personlig vil jeg anta at kampen vil stå mellom Kjetil Aano og Erling Pettersen. Rogaland kalles gjerne gjerne ”misjonsfylket”, noe som tilsier at Aano, som er generalsekretær i Det Norske Misjonsselskap (NMS), kan få mange stemmer, kanskje særlig fra menighetsrådene. Tre av hans forgjengere i sjefsstolen i NMS ble biskoper (Fridtjof Birkeli, Odd Bondevik og Tor Jørgensen). Også andre sentrale NMS-folk ble biskoper. Aano, som har vært misjonær, kjenner bispedømmet godt fra sin tid som stiftskapellan hos Baasland. Han har også vært menighetsprest i bispedømmet, og han har erfaring fra økumenisk arbeid.

Også Erling Pettersen har hatt NMS-tilknytning, som misjonsprest for NMS i Brasil. Som sådan vil han nok være rimelig godt kjent også i Rogaland. Her hjemme har han hatt sentrale kirkelige stillinger som bestyrer ved IKO og direktør i Kirkerådet, og han har erfaring både fra undervisnings- og forskningsarbeide innenfor høyskole- og universitetssystemet. Han har også bred internasjonal erfaring. Etter at han gikk av som Kirkerådsdirektør, har han vært sokneprest i Oslo.

Mitt råtips i dag er at Erling Pettersen blir ny Stavanger-biskop – forutsatt at han gjør det så bra i voteringen som det kan være grunn til å vente. Mens Aano kanskje vil gjøre det best blant menighetene, ser jeg ikke bort fra at Pettersen vil nå høyt opp blant prestene – og kanskje enda mer blant prostene, professorene og i Kirkerådet, som alle kjenner ham godt fra hans tid som direktør i Kirkerådet. En usikkerhetsfaktor i voteringen er i hvorvidt homofilispørsmålet, der Aano og Pettersen har flagget ulike standpunkt, vil spille noen rolle i voteringen.

Jeg ser ikke bort fra at Giske og regjeringen vil ha mest sans for Pettersen, som er godt kjent i det politiske miljø, ikke minst fra sitt arbeide med den offentlige utredningen ”Identitet og dialog”. Han er også kjent som en person med sitt politiske hjerte på venstresiden. Selv om jeg ikke tror dette vil spille noen avgjørende rolle, svekker det neppe Pettersens aksjer i den rød-grønne regjeringen. Under alle omstendigheter vil jeg håpe at regjeringen utnevner den kandidaten som voteringsresultatet eventuelt utpeker som vinner.

5 kommentarer:

Sigrid sa...

Jeg deler i stor grad dine refleksjoner rundt dette tema, og må melde (som tidligere og forhåpentlig framtidig innbygger av bispedømmet) at Aano er min favoritt av de to.

Personlig har jeg imidlertid også svært stor tro på bispeevnene (om man får tillate seg et sånt uttrykk) til Ludvig Bjerkreim, som jeg kjenner som en svært dyktig og relasjonsskapende prest fra hans tid i Tananger. Han ville vært en god biskop i Stavanger.

Oddbjørn sa...

Enig i at Bjerkreim ville bli en god biskop. Det gjelder for øvrig etter mening alle de nominerte. Bispedømmerådet har funnet fram til fem gode kandidater.

Odd-Arne Riise sa...

Jeg deler dine refleksjoner. Etter å ha jobbet sammen med Erling Pettersen har jeg lært han å kjenne som et godt og varmt menneske og en skikkelig teambygger. Han ser den ene og har kvaliteter som Stavanger bispedømme trenger nå. Han vil bli en god biskop og vil matche biskop Tor på en god måte.

Anonym sa...

Gode refleksjoner Oddbjørn. Jeg tror Ludvig Bjerkreim kan bli en overraskende og god utfordrer. Ludvig har en stor menighet i søndagsskolefolket. Ludvig er en dyktig leder og god på personalarbeid. Han er også en god og solid forkynner og prest og ville bli en god biskop i Stavanger.

Anonym sa...

Ja til Pettersen som biskop: http://www.facebook.com/group.php?gid=66614749272#/group.php?gid=66614749272