tirsdag 17. februar 2009

Merkverdige meninger

Aktuelle verdidebatter avslører merkelige politiske allianser. I hijabdebatten slår tidligere Ap-statsråd, Karita Bekkemellom, til med et ganske oppsiktsvekkende synspunkt når hun sammenlikner bruk av hijab med omskjæring av kvinner. Hennes eneste perspektiv på muslimske kvinners bruk av hijab er at det dreier seg om menns forsøk på å begrense kvinners seksualitet. Fremskrittpartiets Eli Hagen faller henne om halsen og gir henne full støtte. Den profilerte samfunnsdebattanten Usman Rana er med god grunn opprørt over sammenlikningen. Fakhra Salimi daglig leder for Ressurssenter for innvandrer- og flyktningkvinner, mener Bekkemellom er mentalt omskåret, mens Ap-politikere synes saken er pinlig for Ap.

I spørsmålet om abort etter 12. uke finner også politikere på den radikale høyresiden og den radikale venstresiden sammen i felles holdninger. I et innlegg på Minerva.no gjør den unge Fremskrittspartipolitikeren, Ove Vannebo, seg til en ihuga talsmann for at retten til selvbestemt abort må utvides til 18. uke. Og leder i Sosialistisk Ungdom, Mali Steiro Tronsmoen, er helt enig. Det er et stort problem, sier hun, at man ikke får bestemme selv etter 12. uke. For menneskelivet starter ved fødselen, hevder hun, og synes i likhet med den unge Frp’eren det er merkverdig at noen kan mene at barn som ikke er ønsket skal få komme til verden.

Jeg for min del synes det er mye her som er merkverdig.

2 kommentarer:

Bjørn Are sa...

Godt sagt, utrolig hvor blind man kan bli når man er enøyd.

Anonym sa...

Men det er grunner til at det forekommer slike holdninger, og spesielt hos norske kvinner.

Jeg kjenner norske jenter som har flyttet fra Oslo da de rett og slett ikke fikk gå ifred fra muslimske menn.
Jeg vet om flere norske familier som har utvandret til USA etter til tider ekstrem vold fra muslimske innvandrere.

Jeg har mistet en norsk venn til blind rasistisk vold, han ble drept av muslimske ungdoms kriminelle på hans bursdagsfeiring ved det nedlagte utestedet Catwalk i Oslo. Det fikk mindre oppslag i tabloider og et mindre innslag på tv.

Det er tydeligvis ikke rasisme når det kommer fra mennesker med annen hudfarge enn hvit. Hvorfor venstresiden og akademikere i Norge ønsker å gi en gruppe immunitet vil jeg aldri forstå.

Jeg har vært vitne til at en norsk jente fikk syre gnidd utover hennes forarm, fordi hun er norsk og kledde seg upassende.

Jeg har sammen med mine norske venner ikke kunne bruke mitt nærområde som barn fordi vi ble utsatt for "terror" i form av at ikke bare vi skulle drepes, men også våre familiemedlemmer.

Jeg kan desverre fortsette i en evighet og ramse opp rasisme og vold mot Nordmenn som er rett og slett ekstrem i sin natur.

Så at du synes det er merkverdig er jeg helt uforstående med, det er kanskje ingen med høyere stillinger på UIO som har fartstid i noe borettslag som holder til mot OsloØst, men alikevel så kan det vår alles kjære AP feminist antyder ikke være så alt for overraskende.

At den norske mann fraskyver seg alt ansvar for at den norske kvinne skal kunne ferdes trygt er allerede akseptert og godtatt. Men å ikke få med seg at muslimske menn ikke bare skryter av det nedsettende synet de har på våre jenter og støtte dem er for meg helt grusomt.