tirsdag 24. februar 2009

Fortjent smekk

Otto Jespersen har fått en fortjent smekk på fingrene for sin usmakelige monolog TV 2, der han omtalte jødeutryddelsene under andre verdenskrig. Det Mosaiske Trossamfund, Senter mot antisemittisme og Dr. Imre Hercz klaget TV 2 og Otto Jespersen inn for PFU, som i en uttalelse har felt Jespersen for jødehets. Det er særlig når det gjelder Vær Varsom-plakatens punkt 4.3, som handler om å vise respekt for menneskers egenart og identitet, at TV 2 har brutt god presseskikk, sier PFU.

PFU-medlem Ingeborg Moræus Hansen sier opplevde det forferdelig vondt å se disse programmene og at hun sjelden har følt seg så uvel. – Det har hun nok felles med de fleste anstendige mennesker i dette landet.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Amen

al4crity sa...

Nå går denne her professoren litt over streken når han sier

"Jeg skulle ønske Jesperen kunne opplevd hvordan det føles å miste 50 mennesker i sin nærmeste familie"

mener nå jeg da.

Anonym sa...

Folk tar seg selv alt for høytidlige. Vi lever i et fritt samfunn. Folk må slutte å henge seg opp i humor. Det er flaut at folk tar seg så nær av disse tingene.

Anonym sa...

Så fordømt selvrettferdige og moralistiske dere er da! Og typisk er det jo at politikere som f.eks. Siv Jensen kan slenge folk full i drit (ustraffet) fordi hun er folkevalgt politiker med (litt) makt, mens Otto Jespersen som er KOMIKER skal straffes for å sette ting på spissen i en IRONISK tone. Er folk i denne grantrerøysa blitt så mobbet at man ikke tar en spøk engang..? Med hånden på hjertet, si meg, er Otto Jespersen en trussel mot noen?

Anonym sa...

Q_Q moar pl0x

Anonym sa...

Jeg er FLAU! Over det norske folk, over det "kristne" samfunn, jøder og menere og synsere over det ganske land! Men dere har jo sikla etter Otto-blod nå i mange år (minner meg nesten om en annen historisk hendelse om en som sa noe som alle andre syntes var feil)....så erd ere vel mette og fornøyde. Jødehat??! Hets??! Gærninger.

Anonym sa...

Otto er en gammel raddis som syntes at Albania var et fyrtårn en gang. I dag trekker han sikkert på skuldrene over rettsakene i Kambodja. Det gjør visst mange ex. AKP-ml-nisser.

Klovn! Men de skal også dømmes og bedømmes. Diagnose: Komisk anarkist.
Behandling: Uten respekt.

Anonym sa...

Hvorfor skal man alltid tåle alt mulig? Hvorfor er det slik at humor alltid må gå utover andre? Er det ikke mulig å forstå at andre kan bli såret av uttalelser?

Jeg har sett enkelte som mener at alt kan spøkes med, alltid.

Prøv å forestille deg dette: Du er en mor eller far. Din datter eller sønn på 5 år er voldtatt av en pedofil mann. Ungen din har blitt holdt fanget i flere dager før han eller hun har blitt frigitt. To dager etter at dette har kommet ut i media opplever du at Otto Jespersen fleiper med hendelsen. Er det morsomt da?

Anonym sa...

En ting er sikkert, hvilken som helst idiot kan slenge dritt.

Humoren til Otto på sine eldre og slitne dager er hovedsaklig basert på drittslenging, han har blitt en patetisk fjott uten ekte humor som kun har klart å holde liv i karrieren ved å være provokatør!

Her er en utfordring Otto, prøv å kom opp med noe som er morsomt uten bruk av drittslenging eller provokasjoner. Klarer du dette? Siden du har valgt en så feig utvikling i stilen din så tror jeg du rett og slett ikke du klarer lenger. Til det kreves nemlig ferdigheter som ikke hvilken som helst idiot innehar.

Anonym sa...

@John Fagertun:

Han er flink til å slenge dritt. Hvorfor skal han på død og liv gjøre noe annet enn det han er flink til bare fordi du ikke liker det han gjør? Selvopptatt, much?

Slapp av litt nå, folkens. Pust rolig, osv.

Anonym sa...

"Hvorfor skal han på død og liv gjøre noe annet enn det han er flink til bare fordi du ikke liker det han gjør?"

Du har et veldig godt poeng for det er tydelig at veldig mange lar seg forføre av provokasjon eller i sin apatiske tv gloing ikke klarer å finne noe bedre.

Personlig velger jeg å finne på andre ting men jeg har fått med meg Otto's utvikling fra da han faktisk hadde noen morsomheter å by på og til det sølet han lirer fra seg nå nok til at jeg ønsker å si min mening om saken. Og enten får han finne på noe bedre eller så bør han fjernes fra skjermen sier nå jeg. Det er underordnet at din mening er like gyldig som min og alle andres personlige mening så du får nok puste rolig selv når du velger å lese mine meninger.