mandag 27. april 2009

Seniorbloggere

Blogging. Om bloggsfæren i Norge” gjør oppmerksom på et oppslag i den svenske avisen Expressen, som forteller om en ny blogg-trend i Sverige: Seniorbloggere. Ettersom jeg selv hører til kategorien, registrerer jeg selvfølgelig dette med stor interesse. Fortsatt er bloggsfæren i stor grad de unges arena. Men jeg skulle tro at stadig flere som har levd noen år, oppdager bloggen som et sted der man kan ytre seg og dele av sin kunnskap og livserfaring med andre. I hvert fall håper jeg det. Jeg bruker å oppfordre mine jevngamle venner til å begynne. Oppfordringen gjentas hermed!

5 kommentarer:

Bjørn Are sa...

Flott at du kommer med oppfordringen!

Og er et så godt forbilde på dette området.

Selv om stadig færre "litt opp i årene" har PC-skrekk, er det nok dessverre mange som innbiller seg at dette med blogging er vanskelig og at de selv ikke har så mye å bidra med at det er verdt det de oppfatter som den store innsatsen.

Kanskje du skal blogge litt om at dette tross alt er veldig enkelt. Og at vi trenger litt flere erfarne røster i den offentlige samtalen?

Einar sa...

Er 52 år og synes det er hyggelig å se folk som er eldre en meg blogger. Jo flere som blogger, jo bedre er det. Tror variasjon i alder er positivt, da har man alltid noen å snakke med.

Oddbjørn sa...

Takk for hyggelige kommentarer! Jeg har faktisk gitt oppfordringen flere ganger tidligere.
Se: http://evenshaug.blogspot.com/2009/02/pensjonister-som-blogger.html
http://evenshaug.blogspot.com/2008/12/blogging-er-artig.html
http://evenshaug.blogspot.com/2008/11/pensjonistbloggerfenomenet.html

Har også forsøkt å si at det er enkelt å blogge. Men de mentale sperrene er høye hos mange i min alder.

Arnfinn Pettersen sa...

Jeg har i et par måneder nå argumentert for at seniorbloggenre inntreden i blogosfæren er det viktigste som er skjedd i bloglandskapet på et par år. Det er gledelig å se det dukker opp en rekke bloggere som blogger fordi de har noe å si, heller enn de som prøver å finne noe å si fordi de har en blog å fylle. Og derfor i stor grad siterer hverandre.

Og så får det meg, middelaldrende blogger som jeg er i ferd med å bli, til å føle meg yngre.

Oddbjørn sa...

Arnfinn: Om ikke annet så var bare det verdt jobben!
Ps
Det får ikke hjelpe, i dag har jeg henfalt til sitat-blogging. Jeg siterer din utmerkede kommentar til mediehysteriet omkring svineinfluensaen. Lover at det ikke skal gjenta seg alt for ofte.