tirsdag 21. april 2009

Dagbladet i trøbbel igjen

Dagbladet har det ikke greit om dagen. Avisas opplagstall har rast de siste 10-15 årene, og økonomien har tvunget avisa til å redusere arbeidsstokken kraftig. Høsten 2005 skulle det spares nærmere 100 millioner kroner, noe som førte til at 82 årsverk ble fjernet. Mindre enn to år senere kom det melding om at så mye som en tredel av avisens ansatte kanskje måtte slutte i løpet av de par neste årene.

Hvor mye det er blitt, vet jeg ikke. Men nå er grafikerne i avisa blitt orientert om nedskjæringer i form av fem permitteringer og åtte oppsigelser. Etter den meldingen dro grafikerne i møte og kom aldri tilbake på jobb. I dag klarte redaktøren ved hjelp av et annet trykkeri med nød og neppe å få avisa på gata – mange timer senere enn vanlig. Og grafikerne har visstnok fortsatt ikke vist seg på jobb igjen.

Jeg hører ikke til dem som er spesielt begeistret for Dagbladets redaksjonelle meninger. Dertil opplever jeg saklighetsnivået i den avisen som alt for dårlig, og jeg har aldri sluttet å undre meg over hvor fordomsfull Dagbladet kan være overfor miljøer de ikke kjenner. Men jeg sympatiserer med redaktøren i den situasjonen hun nå er i. Når til og med en forbundssekretær i Fellesforbundet ser ut til å mene at det dreier seg om en ulovlig aksjon, burde Dagbladets grafikere avblåse aksjonen snarest.

Det er ikke første gang sjefredaktør Anne Aasheim må slite med ansatte som ikke forstår at man må sette tæring etter næring. Da Aasheim i mai 2007 meldte om helt nødvendige nedbemanninger, uttalte lederen av redaksjonsklubben at det var uaktuelt for redaksjonsklubben å diskutere nedbemanninger. Ledelsen kan snu så mange steiner de vil, ble det sagt, men det er innholdet i journalistikken som gjelder. Men det blir vel ikke akkurat så mye innhold i journalistikken i Dagbladet hvis avisa går dukken?

Nettopp det er det som kan skje. En medieanalytiker sier til VG at slike aksjoner kan innebære et steg nærmere døden for papiravisen med dagens forretningsmodell. For en avis som ikke tror på et liv etter døden blir dermed viktig å skjerpe seg.

Oppdatering: Grafikerne er nå tilbake på jobb. De ansatte som ikke møtte på jobb får en skriftlig advarsel.

1 kommentar:

Unknown sa...

Du har mange gode momenter her! Jeg er selv ikke stor fan av Dagbladet, og leser VG oftere. For meg virker det som at det ikke kun er de ansatte sin feil, også redaktørens. Å gå i protest fra arbeidet er selvsagt ikke greit, men på mange måter skjønner jeg dem. I flere anledninger har Aasheim vist seg fra en ganske dårlig side, og kommet med lite spiselige utalelser. Dette både når det gjelder saken med Spetalen, men også ved andre utalelser. Jeg kan forstå om ansatte i Dagbladet har liten tiltro til Dagbladets ledelse, og opplever en frustrasjon rundt avgjørelser. Det gjenstår å se hvordan Dagbladet vil utvikle seg i fremtiden.