fredag 17. april 2009

Mobbing i politiet

En kan ha sympati med politiets krav om høyere lønn og økt vern av fritid. Men politifolkene må tåle kritikk for måten de fører kampen på. Nå forteller Dagsavisen om at ufine metoder også brukas innad i politiet. Politifolk som frivillig jobber overtid utsettes for mobbing av kolleger. De utsettes for rove karakteristikker, sjikane, utfrysningsteknikker, gult kort” i posthyllene, rusler, judasstempel o.l.

Leder i Politijuristene sier omfanget av slike episoder er relativt stort. Hovedverneombudet for politi- og lensmannsetaten forteller at det har vært meldt inn episoder mellom kolleger som er klart uakseptable. Lederen for Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen, bekrefter at det har vært tilfeller som han oppfatter som ren mobbing av kolleger.

Johannessen tar naturligvis avstand fra mobbingen. Men med alle de hendelsene som rapporteres, har Johannessen neppe dekning for å hevde at tilfellene er sjeldne. Mobbing på arbeidsplassen er alvorlig, og mobbing av kolleger er kanskje den verste formen. Da må man være forsiktig med å bagatellisere problemet. Johannessen har selvfølgelig rett i at politimestere og andre ledere i politiet har ansvar for å bekjempe mobbetendenser. Men det har da virkelig Johannessen og hans fagforening også. Han skyver ansvar fra seg når han beskylder politiets ledelse for å skygge banen når det gjelder disse sakene.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mobbing skal aldri godtas. Men desperasjonen i politiet når nå nye høyder, og de som velger å ødelegge denne utrolig viktige saken, bør få beskjed om det.

Vi må fremme politiets skrik i denne saken. Det er helt hårreisende at de ikke har flere ansatte og mer midler. Vil heller ha for mange politi i norge enn for få.

The O.G sa...

Hei! Jeg jobber i politiet og støtter kampen vi driver. Jeg gjør dette for å bedre vilkårene våre og for at vi skal få bedre utstyr og bedre ressurser. Kamoviljen er enorm i politiet om dagen og det er vanskelig å skjønne alt hvis man ikke jobber i etaten selv. Kranglingen mellom JD og PF kan virke som barnslig for folk der ute, og media er veldig flinke til å vise en side av saken....

Jeg kjenner meg ikke igjen i det Dagsavisen presenterer. Men jeg vet at jeg hadde blitt forbanna hvis noen på min stasjon frivillig jobbet overtid og gikk "såkalt" i utakt. Jeg ville ikke mobbet personen, men jeg ville spurt hva vedkommende drev med. Det er utrolig illojalt å la andre kjempe kampen for bedre vilkår mens du selv haier overtid. Man kan ikke få i både pose og sekk. Jeg tror at de som har meldt inn mobbing har følt et lite stikk i samvittgheten og skriker opp om mobbing for å fjerne fokuset vekk. Se feks saken fra nordre buskerud hvor det ble sendt en mail, som på ingen måte kunne tolkes som truende.

Jeg forsvarer ikke mobbing, men de som svikter må tåle å høre det. Det er min mening!