onsdag 22. april 2009

Bra, VG!

Ros til VG for godt journalistisk arbeid for å avsløre Scientologikirkens humbug. Tre av avisas journalister svarte på de 200 spørsmålene på internett, som gir grunnlag for personanalysen. Et av spørsmålene er: ”Ville det kreve en avgjort anstrengelse fra din side å tenke over emnet selvmord?” Alle tre oppsøkte scientologene med eget navn, men fortalte ikke at de var journalister. Det ble brukt skjult opptak for å dokumentere samtalene. På grunnlag av de besvarte spørsmålene, fikk journalistene blant annet høre at de var deprimerte, nervøse, uansvarlige og tilbaketrukne. Til tross for helt ulike resultat på de innledende spørsmålene, ble konklusjonen den samme: alle trengte scientologikirkens introduksjonskurs til 585 kroner.

Scientologikirken har fått en viss reklame ved at en kjendis som skuespilleren Tom Cruise er medlem. Scientologien er i USA ansett som en religion. Opprinnelig ble organisasjonen startet som et alternativ til psykoterapi av science fiction-forfatteren L. Ron Hubbard, men etter en tid valgte han å omdefinere den til en religiøs bevegelse, sannsynligvis for å slippe å betale skatt. Mange land aksepterer ikke bevegelsen som en religion. I Tyskland er den faktisk erklært som grunnlovsstridig. Tyske myndigheter beskriver scientologien som en autoritær, antidemokratisk og kommersiell organisasjon. Også mange kirkesamfunn, livssynsamfunn og vitenskapelige institusjoner advarer ifølge Wikipedia mot organisasjonen. Mange kritikere hevder at tankene til Hubbard om psykoterapi ikke har vitenskapelig grunnlag, og karakteriserer scientologikirken som en uærlig kommersiell organisasjon, en kult som trakasserer kritikere og misbruker medlemmer. Dette siste er basert på at medlemmer ofte må kjøpe stadig nye og dyre kurs, bøker og tester fra kirken.

Stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo mener det var den samme testen som VG-journalistene tok, som var en utløsende årsak til at datteren Kaja tok livet sitt i fjor. Det benektes naturligvis av bevegelsens representanter. Kajas nærkontakt med bevegelsen rett før det tragiske selvmordet burde være advarsel god nok til alle om å holde seg langt unna denne humbugen.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tok en test hos scientologene nede i Oslo sentrum for ca 10 år siden. Jeg fikk vite at jeg hadde et bra liv og de ville gjerne vite hvor jeg hadde hentet min styrke. Kanskje det finnes mennesker som faktisk trenger hjelp?
Kanskje scientologene burde lære seg å være mer sensitive for å fa muligheten til å hjelpe de som trenger det. Ingen liker vel å høre at det står dårlig til og at en trenger hjelp.

Anonym sa...

Hvis de sier at du ikke trenger kurs, så er det enten fordi de ikke vil ha deg, eller fordi de vil bruke denne styrken (dvs. kontakter og innflytelse) for å legge press på politikere og næringsliv.

Hva som er vitsen med testen ser du her:
http://tinyurl.com/dianeticad

Alle skal brytes ned til de gråter, eller at de sier seg enig i å kjøpe kurs.

Anonym sa...

Hei

Tok denne testen deres for mange år siden når jeg var i militæret i Oslo. De har en spesiell måte å henvende seg til mennesker på. Jeg hadde vært på perm i Oslo en sen høst kveld, det var mørkt vått og trist. De henvente seg primært til individer som så ensomme ut. Jeg hadde hørt mye om de, og det gikk en faen igjennom meg og jeg aksepterte å ta testen. Testen var i utgangspunkt totalt idiotisk. 200 spørsmål men i realiteten kun 50 hvor hvert spørsmål var stil på fire forskjellige måter. Etter testen måtte jeg vente på å få resultatet analysert. Da ”ypperste presten” som jeg kalte hann ankom skulle resultatet analyseres. Som sagt jeg hadde hørt mye om de og var full av faen. Så på de punktene jeg hadde veldig gode egenskaper sa jeg tvert i mot og sa at jeg anså meg selv som totalt ubrukelig, der hvor ”ypperste presten” mente jeg hadde forbedringspotensialet fortalte jeg vedkommende at jeg var eminent. Mao jeg kverulerte så masse med ”ypperste presten” at rådet var at de ikke kunne hjelpe meg. Konklusjonen er at de er svindlere men er man ikke bevist på hva man går til og er man i en utsatt posisjon kan de knekke deg. Du må aldri innlate deg på det de driver med uten å være klar over din egen styrke og kunne være i stand til å sette de på plass. Så mitt råd vil være gå etter de knus de før de knuser flere utsatte individer.

Anonym sa...

De gir også disse testene gjennom Performia og U-Man. Ble selv intetanende utsatt for denne testen. Det er ikke farlig å fylle den ut, men det er farlig å få den "analysert" av en slik scientolog som vil ha penger ut av deg.

Når det gjelder Performia, så lurer jeg på hva de gjør med test-resultatene utover det å sende dem til bedriftene. At de sletter dem tror jeg ikke.

Anonym sa...

Testene som denne svindelorganisasjonen benytter er geniale i sin grusomhet. Jeg var igjennom en slik test for ca. 20 år siden (i Tyskland forøvrig). Det som slo meg var at formen på kurven stemte ganske godt med selvinnsikten om egen profil.

Trikset ligger i at nivået på kurven trekkes for alle så langt ned, at selv på de områdene som man vet man er god på (eller sågar eksepsjonelt god) havner man bare så vidt over midten.

Slik fjernes den stoltheten vi alle går med om at det ihvertfall er noe man er god på. For en som ikke har et tilstrekkelig reflektert syn på seg selv, vil dette selvfølgelig kunne være totalt ødeleggende.

Når jeg så kurven måtte jeg jo skjønne at det var bløff, men en god bløff. Da jeg antydet overfor damen (neket) at det kanskje var hun som trengte hjelp ble jeg kastet på dør.

Anonym sa...

Hei du som var i Tyskland. Det er en fornøyelig historie om hvordan en nordmann i København drev en scientologi-selger tullerusk bare ved å bruke enkel sokratisk diskusjon: http://uncletaz.com/raythetans.htmlHvis du vil lese om en ire som ble rekruttert i Tyskland og var inne i Scientologien i flere år, så kan jeg anbefale boken "The Complex" av John Duignan. Den er tilgjengelig gjennom alle norske bokhandlers som ikke bestiller via England.

Anonym sa...

Kast dem ut!


I Tyskland er Scientology ulovlig! Er det kanskje en bra ide og gjøre det samme her?

Har en kammerat som kom ut fra Scientologist kirken i USA og han sa at han måtte kjempe hver eneste dag for sin "sanity" og at og komme ut av kirken etter du har kommet inn er veldig mafia lignende. (Once you're in, you in for life som han sa.)

Norge burde si NEI TAKK til dette og iverkesette lover som gjør det ulovlig her!

manisk-depressiv sa...

Ja, bra VG!

De går alt for langt. Jeg tok testen selv for lenge siden, men da jeg skjønte at jeg måtte møte opp personlig for å få svar så, for å si det på godt norsk, dreit jeg i det. Jeg har slitt med depresjoner i mange år og går av den grunn på medisiner. Har ved to anledninger i livet blitt lagt inn etter selvmordsforsøk. Jeg VET at jeg hadde vært et lett offer for Scientologikirken. Jeg vet også at det er derfor jeg må holde meg langt unna slike mennesker/organisasjoner for ikke å gå under - heldigvis. Jeg kan takke medisinene og helsevesenet, ikke Gud eller kvakksalvere, for at jeg lever i dag - og blir derfor veldig provosert når jeg leser slike historier. Ja, la oss gjøre som Tyskland og forby dette. Det er alt for stor inngripen i en persons liv, og balansegangen mellom virkelighet og hjernevasking er altfor skjør. All min medfølelse til "ofrene" i disse sakene. Bare fagfolk bør håndtere mennesker med psykiske problemer!

Sigrun sa...

Religionshistoriker Geir Winje hevder at scientologene hovedsak driver med mye av det samme som andre religioner eller alternative bevegelser.

Som andre trossamfunn feirer også scientologene gudstjeneste hver søndag, de markerer fødsel, ekteskapsinngåelse og død. Når et barn blir født, poengteres det for eksempel – som hos Kristensamfunnet – at det er en ånd som allerede har levd mange liv.

Det sies at scientologenes kurs er dyre (men sjelden hvor dyre). Etter Winjes erfaring er de omtrent like dyre som yogakurs, aurafotografering og så videre. Hvis det er feil å betale for scientologenes varer og tjenester, er det kanskje like feil å betale for lignende varer og tjenester i andre nyreligiøse miljøer.

Anonym sa...

www.xenu.net
http://anonnorway.ning.com/
www.whyweprotest.net

google "Operation Freakout", "Lisa McPherson" og "Operation Snow White"

Anonym sa...

Jeg kan ikke skryte av å ha tatt testen, men jeg betviler heller ikke kritikken. Så - korsfest, korsfest.
Det jeg har litt større problemer med er evnen til å være konsekvent, eller mangelen på.
Om dette omtales i samme åndedrag som det "alternative", slik jeg oppfatter det som, blir det lite forståelig hvorfor enkelte aktører i denne saken ber om forståelse for deler av det alternative landskapet.
Jeg venter litt med å legger meg ned i bønnestilling for å prise vg journalister til det alternative landskapet blir utfordret i sin helhet og ikke delvis spart etter en bambifaktor.

Knut

89 sa...

"Som andre trossamfunn feirer også scientologene gudstjeneste hver søndag, de markerer fødsel, ekteskapsinngåelse og død."

Ikke gudstjeneste. Søndags-møte. Husk at de ikke tror på Gud eller Jesus. De begynte med å ha møte på søndager for noen få år siden, fordi de ville fremstå mer som en religion.
Hva er dette? En religion som endrer innhold og seremonier som en som snur kappen etter vinden?

De er heller ikke et trossamfunn, ikke i Norge i alle fall.