søndag 28. november 2021

Prestekolonien på Lillehammer og Helgøya 1944-1945

Jeg har skrevet ei bok om prestekolonien på Lillehammer og Helgøya under andre verdenskrig. (Gunnerius Forlag 2021. 195 sider.)
På grunn av sin motstand mot naziregimet i Norge ble over 50 prester og biskoper i 1944 forvist fra sine hjemsteder til Lillehammer og senere til Helgøya, Her organiserte de et særegent fellesskap, en «prestekoloni», under ledelse av Hamarbispen Henrik Hille. Prestene kom fra alle kanter av landet og representerte høyst ulike teologiske posisjoner. Det var store spenninger i flokken, men de holdt sammen og utøvet en omfattende virksomhet i byen og distriktet til stor irritasjon for NS-biskopen og NS-prestene. Det var alt fra gudstjenester til fotballkamper.
I boka forteller jeg historien om prestekoloniens liv og virksomhet på de to forvisningsstedene. I både offentlige og private arkiver har jeg funnet stoff som tidligere ikke har vært kjent. Boka inneholder også en oversikt over alle prestene og biskopene som i kortere eller lengre tid var en del av prestekolonien. Her finner en blant annet opplysninger om når de ble forvist, hvor de bodde på de to forvisningsstedene m.m.

Hvis du vil lese boka, sender jeg den portofritt i posten for kr. 269. (Send meg navn og adresse. Du finner telefonnummeret mitt på 1881.)

På bildet nedenfor ser vi noen prester i heftig diskusjon med en tjenestemann fra Statspolitiet utenfor Banken på Lillehammer, etter at Statspolitiet hadde innført møteforbud for prestene. Kirken på Lillehammer var stengt for de forviste prestene. Der fikk bare NS-prester ha gudstjenester. Prestekolonien hadde gudstjenester og møter i festivitetssalen i Banken. Etter en tid ble møteforbudet opphevet.



1 kommentar:

hjemveien sa...

Svigermor fortalte fra denne boka, som det var spennende å høre fra.
Bra du har skrevet om dette.
Lykke til, og Guds velsignelse videre.