mandag 3. august 2009
Fortvilet og sint
Når en får en miljøkatastrofe helt inn på livet, og ved selvsyn kan observere hvordan den giftige tungoljen forurenser sjøen og strendene og dreper sjøfugl, blir en både fortvilet, trist og sint. Sint fordi det nå ser ut til at kapteinen på bulkskipet ”Full City” har opptrådt direkte uforsvarlig. Politiet har siktet kapteinen for grov uaktsomhet ved ikke å ha meldt fra om at det var fare både for mannskapets sikkerhet og for miljøødeleggelser etter at skipet kom i drift fordi ankeret løsnet fra bunnen. Strafferammen er opptil to års fengsel. Blir kapteinen tiltalt og funnet skyldig, forekommer det meg at dette er en beskjeden straff for all den skaden han har forårsaket ved sin uaktsomhet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Dette er bare trist. Han var ikke engang på broen. Nei gi han 2års fengsel og en klekkelig bot samt sparken fra jobben. Sånne uforsvarlige personer kan ikke ha så risikofyldte jobber.
Øyvind.
Trafikk kontrollen i brevik burde ha oppfattet situasjonen med en gang.Alle båter har transpondere og trafikksentralen i brevik følger med på all skipstrafikk her.De burde reagert med en gang,så her er også en syndebukk
En kaptein kan da ikke være på brua hele tiden! Han har (eller burde ha) styrmenn som går individuelle vakter, og disse har ansvaret når kapteinen er fraværende. Selvfølgelig er kapteinen ansvarlig, men som Øyvind skrev har også trafikk kontrollen i Brevik et ansvar som de vel ikke helt har levd opp til. Kanskje til og med rederiet har noe av skylden, for min erfaring er at de kvier seg i det lengste med å begjære hjelp, for det koster enormt mye penger.
(Jeg vil for ordens skyld opplyse om at jeg selv er styrmann, og at jeg har mer enn 30 års fartstid).
Frank
Ser på TV 2 nyhetene at Bellonas Sigurd Enge, som også er Kaptein mener at et slikt skip burde ha hatt motoren i gang. Lurer på hvilke båter Hr. Enge har vært Kaptein på. Jeg er helt sikker på at en båt på denne størrelsen har "fixt propeller", dvs at hvis motoren går gjør også båten fart gjennom vannet. Kan vel tenke meg at på "dead slow" gjør båten ca. 2-4 knop, dette er veldig upraktisk med ankret ute. Her har vakthavende styrmann ikke gjort jobben sin, nemlig gi beskjed til Kapteinen så snart han oppdaget at skipet driftet, og i detter været burde vakthavende styrmann ha fulgt extra godt med. Kapteinen burde straks ha gitt beskjed om å starte maskinen. Det burde være mulig å starte maskinen på 10-20 minutter hvis maskin besetningen er kjent med maskinrommet og godt trent. Kapteinen burde også ha beordret å slippe ut mere kjetting på ankret, slik at vinkelen blir mindre og det er større sjanse for å få feste. Det er også mulig å slippe det andre ankeret for å prøve å få feste og stoppe driftingen. Når maskinen er i gang igjen hives ankrene opp og en kan da gå å ankre igjen eller gå ut til sjøs og legge seg å drifte og vente på bedre vær. Hvor mange sjakler kjetting hadde båten ute før den startet å drifte. ??? Når det blåste opp burde kapteinen ha beordret å slippe ut til 6 sjakler for å få bedre feste. Håper Rederiet synes mannskaps utgiftene var lave nok.
MVH KaptKid
Takk for interessante bidrag fra dere som har atskillig mer rede på dette enn jeg har. Her er det tydeligvis mye som kan sies. Bra at dere lar deres røst høre!
Legg inn en kommentar