torsdag 30. juli 2009

Dobbeltspill

Samtidig som avisene slår opp at norske arbeidsgivere foretrekker svenske arbeidssøkere, slår VG til med et oppslag om rumenske tiggere og gatemusikanter som klager over at nordmenn er blitt kjipe og gjerrige fordi de gir mindre til dem enn før. De har sikkert rett i at de rumenske bandene som rundstjeler hus, ødelegger mye både for dem som tigger og for dem som spiller i gatene.

Men som enkelte andre også kan fortelle om, er heller ikke alle tiggerne og helt til å stole på, uten at jeg av den grunn skal skjære alle over én kam. Jeg har selv møtt to tiggere som stod rett utenfor kirkedøra for å tigge penger av kirkegjengerne en søndag formiddag, samtidig som de pekte på munnen for å signalisere at de var sultne. Senere samme dag observerte jeg de samme tiggerne som gatemusikanter i et annet strøk av byen, og da med en helt annen selvsikker holdning. Personlig liker jeg gatemusikantene. De liver opp i gatebildet. Jeg foretrekker å oppfatte dem som seriøse yrkesutøvere. Når noen av dem driver dobbeltspill, ødelegger de for andre og man blir skeptisk.

4 kommentarer:

Terje sa...

Må si meg enig i det du sier Oddbjørn.

Jeg har egentlig.. helt til i år, syntes synd på utenlandske tiggere som tar opp lån for å reise helt til Norge for å tigge. Det er ingen ønskesituasjon for verken, i dette tilfellet rumenere, eller nordmenn.

En dag så jeg ei ganske så sliten, tårevåt og utmagret dame i Karl Johansgate sammen med en forkrøplet mann med stokk som tigget penger. Jeg ga dem 40 kroner siden jeg syntes synd på dem...

... noen dager senere, i en parallellgate over Torggata, stopper en gammel varebil.. ut kommer det 10-12 rumenske tiggere fra lasterommet. Deriblant denne damen og mannen jeg hadde gitt penger til tidligere. Den utmagrede damen hadde kjøpt seg en stor mc donalds meny som hun koste seg med.. den forkrøplede mannen... hoppet elegegant ned fra bilen.. med stokken i hendene.

Tigging er den siste utvei for de som ikke har noe annet å gjøre for å sørge for overlevelse for seg og sin familie..

....Ikke et "yrke" der dobbeltspillet avgjør hvor mye penger du får i koppen hver dag.

Nå... gir jeg ikke penger lenger.

Anonym sa...

Først en liten kommentar til Terje -> Dette burde du ha visst for mange år siden. Det er folk som du som gjør det mulig for tiggerpakket og komme hit.

Jeg blir bare så pisse sur når jeg ser at folk drar inn 500 kroner på å tigge PER dag. Det er jo dritmye penger. Det er jo hva vanlige folk kan oppleve å sitte igjen med etter skatt etter å ha jobbet og slitt en hel arbeidsdag.

Kast tiggerpakket ut.

Unknown sa...

Til Terje: Hvor naiv går det egentlig ann å bli? Leser du ikke aviser og følger med i media? Jøje meg, det er da ikke rart vi har tiggere/kriminelle her i landet når det utvises slik naivitet!

Anonym sa...

Begge nabohusene våre fikk rumenere på nattebesøk forleden natt. Nabogutten våknet av at de var inne i huset.

Selv hadde jeg også ulåst dør, men sov på sofaen rett innenfor. Antar at de var her inne, men snudde da de så meg.

Bilen de stakk av i hadde rumenske skilter.

Både naboen og jeg skal for første gang stemme FrP. Vi har fått nok av kriminelle innvandrere generelt, sigøynere spesielt.

Før ga jeg til disse "tiggerene", nå vet jeg at de utnytter min godhet og kjefter på dem når de kommer med koppene sine. Kommer og å kjefte på nordmenn som gir til dem.

Sett ut for mye mat til småfuglene, så får du rotter.

Gi heller til "Redd Barna" om du vil være snill.