22. juni 2010

PFU-kjennelse som ventet

Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen fikk ikke medhold i sin klage over den behandlingen han fikk i Harald Eias Hjernevaskprogrammer. Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener NRK ikke brøt god presseskikk. Programmene var ”utvilsomt tendensiøse” og NRK ”har ikke bestrebet seg på å gi et nyansert bilde av klagerens synspunkter”, skriver utvalget. Men Lorentzens uttalelser ble verken kryssklippet eller framstilt på en fordreid måte, er utvalgets konklusjon.

Jeg er ikke overrasket. Jeg har forståelse for at Lorentzen opplever programmene som en belastning, men han er på ingen måte alene om å bli utsatt for tendensiøs og unyansert gjengivelse av egne synspunkter. Tvert imot, det er noe folk stadig opplever i mediene. Men slett ikke alle får så rikelig anledning til å gi uttrykk for sine meninger som Lorentzen fikk i disse programmene. Jeg kan heller ikke forstå at det skulle være noe argument at han ikke ble fortalt at internasjonale forskere skulle kommentere hans uttalelser. Man bør vel uttale seg saklig og faglig så godt man kan uansett?

Lorentzen tabbet seg ut i Eias programmer. Så skulle han rette opp tabben ved å få Eia og NRK dømt i PFU. Det var en ny tabbe. Han hadde stått seg på å la saken ligge og i stedet bestrebet seg på å formidle til allmennheten hva han egentlig mener om de spørsmål programmene tok opp. Ifølge VG vurderer Lorentzen rettslige skritt i saken. Det ville være tabbe nr tre fra Lorentzens side.

1 kommentar:

Anonym sa...

Olala...man føler seg tråkket på sine forskertær...
hm jaja...