torsdag 21. januar 2010

Dagbladet på vei mot stupet?

Dagens store medienyhet er at Dagbladets sjefredaktør Anne Aasheim, trekker seg. Noen beklager dette, og stemningen i redaksjonen er ikke høy. Også kultur- og debattredaktør Peter Raaum sier opp. Opplaget har ikke utviklet seg så positivt som jeg hadde håpet på, sier Aasheim. Som vanlig er når sjefer trekker seg, skryter hun uhemmet av sine medarbeidere, og mener de har så mye kompetanse at hun er sikker på at den negative utviklingen vil snu.

Det er jeg ikke så sikker på. I så fall må det jo være Aasheim selv som ikke har vært dyktig nok. Spørsmålet er om det er så enkelt. Det er mulig avisas ansatte er dyktige, men særlig samarbeidsvillige når det gjelder å løse den krisen avisa lenge har vært inne i, kan de neppe sies å ha vært. På grunn av at avisas opplagstall har rast i mange år, har økonomien tvunget fram reduksjoner i arbeidsstokken. Disse er blitt møtt med reaksjoner som bare har gjort vondt verre. Da grafikerne i avisa i fjor vår ble orientert om nedskjæringer, reagerte de med å forlate jobben, slik at redaktøren den dagen med nød og neppe klarte å få avisa på gata ved hjelp av et annet trykkeri. Da Aasheim i mai 2007 meldte om helt nødvendige nedbemanninger, uttalte lederen av redaksjonsklubben at det var uaktuelt for redaksjonsklubben å diskutere nedbemanninger. Ledelsen kan snu så mange steiner de vil, ble det sagt, men det er innholdet i journalistikken som gjelder. – Men det blir vel ikke akkurat så mye innhold i journalistikken i Dagbladet hvis avisa går dukken?

Kanskje har problemene også noe med innholdet å gjøre? Jeg har aldri forstått at redningen for Dagbladet skulle bestå i å konkurrere på VGs premisser. Stadig opplever vi at Dagbladet stiller med de samme tåpelige førstesideoppslagene som VG. I begge avisene er kjendisreportasjene høyt prioritert. Men VG har tross alt en leserkrets som liker tøvet og lever godt på det. Dagbladet har tradisjonelt vært forbundet med en mer seriøs journalistikk, selv om jeg for min del aldri har sluttet å undre meg over hvor fordomsfull og usaklig Dagbladet kan være overfor miljøer avisa ikke kjenner. På meg virker det som Dagbladet ikke riktig vet hvem det er de vil være.

At Aasheim nå slutter, gjør neppe situasjonen bedre. Antagelig innebærer det bare enda et skritt nærmere døden. For en avis som ikke tror på et liv etter døden, gjelder det derfor å skjerpe seg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Eg har rett nok berre lest dagbladet i ein 20 års tid, men eg har aldri tenkt på dagbladet som "meir seriøs" enn VG. Dei har rett nok meir forbrukarstoff men skulle eg betegne dagbladet med eit ord ville det vore "sjølvopptatt".