lørdag 9. januar 2010

Bauer eller Northug?

Om noen skulle ha vært i tvil, også Petter Northug er menneskelig. Suveren skigåing både av han og de andre nordmennene i første del av 20 km i dag. Taktisk så glimrende at jeg forstår trener Djupvik som felte en tåre da han så hvordan Northug ble tauet fram til bonussekunder. Men Lucas Bauer var suveren. Northug sprakk, ifølge hva han selv sier. Men ikke mer enn at han tok inn igjen ni sekunder på den siste kilometeren. Spørsmålet er hvor mye dette kostet. Men han skal gi alt, sier han. Jeg tviler ikke.

Arrangørene av Tour de Ski må sies å ha hatt suksess med opplegget og reglene når vi kan få en så jevn og spennende situasjon før siste etappe. To deltagere som starter omtrent samtidig når det hele skal avgjøres. Det hadde selvfølgelig vært morsomt om enda en løper, f eks Dario Cologna, hadde vært helt der framme.

Som så mange andre ser jeg for meg to muligheter for hva som vil skje: Bauer tar raskt igjen Northug. Etter at to tredeler av ”monsterbakken” er tilbakelagt, går Bauer ubønnhørlig fra og vinner. Eller: Northug henger på opp hele bakken, og da vinner han. Ingen tvil!

Se også:
Northug vurderer å rykke fra start

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spiller ingen rolle, Northug er en oppskryt dritt som ikke kan gjøre noe uten at andre trekker ham frem til en spurt duel. Avskriv dette avfallet av en skiløper. All ære til Bjørn Dæhlie og Vegard Uøvang med flere som faktisk gjorde løpene selv.

En komplett skiløper sa...

Til anonym.

I løpet av den første setningen kan jeg forstå at du er enten, A: Uvitende eller B: Rett og slett uintelligent. Din melding provoserer noe velidg, og vet du hvorfor? Fordi det du skriver bare er noe oppspinnet møl du slenger fra deg. Å påsta at Northug er en oppskryt dritt som henger på andre personer og tar dem i en spurt er helt feil, du kan ikke utelukke den andre sannheten. Ja, han er kjent for spurtegenskapene sine, fordi han er knallgod på spurt. Men du har vel ikke fått med deg at han faktisk har vunnet et flertall av skiløp der han starter alene? Northug var bare god på spurt for, la meg se... 2 ÅR SIDEN. Han er blitt en komplett skiløper og om du ikke har fått med deg det, synes jeg synd på deg. For dine kommentarer har da ingen som helst nytte.

Anonym sa...

Til anonym

Du er rett og slett en taper som aldri kan unne noen suksess. En pessimist i livet er jeg sikker på at du er. Skaff deg et liv eller begynn og tenk mer positivt. God bedring.

Oddbjørn sa...

Normalt ville jeg ut fra mine egne regler for denne bloggen ha slettet kommentaren til første "Anonym". (Jfr øverst til høyre.) Men før jeg rakk å gjøre det, hadde "En komplett skiløper" skrevet et så godt svar, at jeg lar det stå.